Ferske tall fra statistikken utenrikshandel med varer viser en nedgang i eksportinntektene i januar 2024 mot året før. Verdien av vareimporten endte på 80,8 milliarder kroner, en økning på 6,3 prosent fra januar 2023.  

Dette resulterte i et Differansen mellom eksport og import. Et handelsoverskudd oppstår når eksporten er større enn importen. på 72,9 milliarder kroner i januar, en nedgang på hele 32,3 prosent fra samme måned i fjor. Hovedårsaken til nedgangen er lavere gasspriser.

– Januar 2024 hadde det nest høyeste volumet av naturgass eksportert noensinne. Likevel falt eksportverdien med omtrent 40 prosent fra samme periode i fjor, sier seniorrådgiver Jan Olav Rørhus.

SSB sin produsentprisindeks (PPI) viser til at det har vært en kraftig nedgang i energiprisene de tre siste månedene.

I følge Norges Banks importveide kursindeks for viktige handelspartnere (I44) (norges-bank.no) er den norske kronen fortsatt svak, og har svekket seg 3,3 prosent mot januar i fjor.

Figur 1. Handelsbalansen

Svekket eksportverdi tross høy produksjon av naturgass

Verdien av naturgasseksporten endte på 51,6 milliarder kroner i januar 2024, ned hele 40,1 prosent fra samme periode året før. Eksportvolumet utgjorde 11,1 milliarder standard kubikkmeter, 5,1 prosent høyere enn i januar i fjor, og det nest høyeste eksportvolumet målt i en enkeltmåned. Bare desember 2023 kan vise til høyere volum. SSB estimerer en foreløpig gasspris basert på utviklingen i spotprisene fra europeiske markedsplasser for gass. fortsetter å svekke seg, og er årsaken til reduksjonen i eksportverdien i januar.

– Økt produksjon av naturgass, fulle gasslagre og bedre tilgang på kjernekraft er med på å presse gassprisene ned i januar, sier seniorrådgiver Jan Olav Rørhus.

Figur 2. Eksport av råolje, naturgass og naturlige gasskondensater

Mindre inntekter fra råolje

Eksportverdien for råolje endte på 43,3 milliarder kroner i januar 2024, ned 3,2 prosent fra januar i fjor.

Det ble eksportert 53,7 millioner fat råolje i januar, en nedgang på 3,1 prosent fra året før. Den gjennomsnittlige SSB estimerer en foreløpig oljepris basert på månedssnittet av referanseprisen Brent Blend for den aktuelle måneden. er nærmest uendret fra januar i fjor. Prisen endte på 807 kroner per fat.

Figur 3. Eksport av råolje
Figur 3. Eksport av råolje. Les mer om innholdet i tekstbeskrivelse og kilde under figuren.

Figuren viser utviklingen i antall eksporterte fat og pris per fat råolje fra 2019 til 2024. Oljeprisen økte fra 503 kroner per fat i januar 2019 til 807 kroner per fat i januar 2024. Det ble utført 41 millioner fat råolje i januar 2019 mot 54 millioner fat i januar 2024.

Økt verdi på fastlandseksporten

Eksport av andre varer enn råolje, naturgass, naturlige gasskondensater, skip og oljeplattformer endte på 58,5 milliarder kroner i januar, opp 11,9 prosent mot samme periode i fjor.

Til tross for lavere volum, har verdien av fiskeeksporten økt med 5,3 prosent fra januar 2023 og endte på 12,9 milliarder kroner. Laks er den arten av fisk som står for den største andelen av eksporten. Hovedårsaken til oppgangen er økt laksepris. Lavere torsk- og makrellkvoter trekker ned eksportverdien i januar.

Figur 4. Fastlandseksport

En tredjedel av bileksporten gikk til Ukraina

Med over 1 200 eksporterte biler i januar 2024 startet bileksporten lavere enn i rekordåret 2023. I januar i fjor ble det utført i overkant av 2 000 biler. Fra 1. januar i år ble beregningsmetoden for refusjon av engangsavgift ved eksport av kjøretøy (skatteetaten) endret. Endringen kan redusere det en får refundert av engangsavgiften ved bruktbileksport.

En tredjedel av bileksporten gikk til Ukraina, og det ble eksportert flest elbiler. Totalt ble det eksportert om lag 480 elbiler i januar, 350 av disse gikk til Ukraina.

– Bileksporten til Ukraina har imidlertid styrket seg sammenlignet med januar 2023. En årsak kan være at elbiler i mindre grad blir påvirket av refusjonsordningen, sier seniorrådgiver Jan Olav Rørhus.

Laveste bilimport siden mai 2020

Det ble importert 6 250 biler i januar, mot omtrent 10 000 biler i januar i fjor. Det har ikke vært importert færre biler siden starten av korona-pandemien i april og mai 2020.

– Det store fallet i bilimporten kan forklares med trangere økonomiske tider sammen med nye avgifter fra 1. januar i år, sier seniorrådgiver Jan Olav Rørhus.

Andre viktige tolvmånedersendringer

  • SITC 35, HS-27160000endte på 1,7 milliarder kroner i januar 2024, en nedgang på omtrent 40 prosent fra året før. Nedgangen skyldes både mindre utførsel og lavere priser sammenlignet med januar året før.
  • Strømimporten endte på 1,1 milliarder kroner, ned om lag 30 prosent fra januar 2023. Nedgangen skyldes lavere priser på innførsel av strøm.
  • Eksportverdien av SITC 334 økte med omtrent 35 prosent fra januar i fjor¹.

¹Punket er endret, siste setning ble fjernet 15. februar 2024 kl. 08.50.

SSB estimerer en foreløpig gasspris basert på utviklingen i spotprisene fra europeiske markedsplasser for gass. Prisene blir senere byttet ut med endelige priser fra rettighetshavere på norsk sokkel. Grunnet uvanlig store revisjoner i 2021 og 2022 benytter vi fra januar 2024 en justert metode for de foreløpige gassprisene. I stedet for å legge til grunn en vektet gjennomsnittspris tar den justerte metoden høyde for at det kan være ulik pris til ulike land.