Utenrikshandelsstatistikken for varer viser en styrket eksport for oktober 2023.
Eksportinntektene endte på 174,3 milliarder kroner og gikk opp 32 prosent fra september.

– Vi ser en kraftig vekst i eksporten for oktober. Økningen skyldes blant annet høyere utførsel av naturgass etter omfattende vedlikeholdsperiode i september, sier seksjonssjef Therese Vestre. 

Oppgang var det også for råolje og fastlandseksporten. Veksten for laks fortsetter og bidro til rekordhøye verdier for fiskeeksporten.

Sammenlignet med oktober i fjor var eksportinntektene 9 prosent lavere, men langt på vei nærmere fjorårets nivåer enn foregående måneder.

Importverdien endte på 87,4 milliarder kroner, ned 0,7 prosent fra september og 6,8 prosent fra oktober i fjor. Dette resulterte i et Differansen mellom eksport og import. Et handelsoverskudd oppstår når eksporten er større enn importen på 86,9 milliarder, det høyeste nivået siden januar i år.

Den norske kronen har svekket seg betydelig det siste året og falt ytterligere i oktober. Målt mot Norges Banks importveide kursindeks for viktige handelspartnere (I-44) (norges-bank-no) har kronen svekket seg 1,9 prosent fra september i år og 6,4 prosent mot oktober i fjor. En svakere krone virker positivt inn for lønnsomheten i eksportrettet industri, mens importvarene blir dyrere. 

Figur 1. Handelsbalansen

Økte eksportinntekter fra naturgass

Verdien av naturgasseksporten endte på 59,7 milliarder kroner i oktober og mer enn doblet seg fra september. Mye av oppgangen forklares med planlagt vedlikehold og forsinket produksjon som trakk ned eksportverdien i september. Målt mot oktober i fjor var verdien 27,8 prosent lavere.

I oktober ble det utført 9,7 milliarder standard kubikkmeter naturgass i gassform, opp 75 prosent fra september i år og ned 6,6 prosent fra oktober i fjor.

SSB estimerer en foreløpig gasspris basert på utviklingen i spotprisene fra europeiske markedsplasser for gass økte 23,8 prosent fra september til oktober, oppgangen forklares med økt etterspørsel til fyringssesongen i Europa. Målt mot oktober i fjor var prisene 22,8 prosent lavere.

Figur 2. Eksport av råolje, naturgass og naturlige gasskondensater

Nedgang i oljeprisen

Eksportverdien for råolje utgjorde 49,5 milliarder kroner i oktober. Det ga en oppgang på 7,1 prosent fra september i år og 5 prosent fra oktober i fjor.

 SSB estimerer en foreløpig oljepris basert på månedssnittet av referanseprisen Brent Blend for den aktuelle måneden falt fra september til oktober. I oktober var gjennomsnittlig pris per fat råolje 960 kroner, ned fra 964 i september og 979 oktober i fjor. En svekket kronekurs mot dollar dempet fallet.

– Nedgangen i oljeprisen forklares med forventninger om svakere vekst i verdensøkonomien og redusert etterspørsel etter olje, sier seksjonssjef Therese Vestre.

Antall eksporterte fat i oktober var 51,6 millioner, opp 7,6 prosent fra september og 7 prosent fra oktober i fjor.

Figur 3. Eksport av råolje

Figuren viser utviklingen i antall eksporterte fat og pris per fat råolje fra 2018 til 2023. Oljeprisen økte fra 643 kroner per fat i oktober 2018 til 960 kroner per fat i oktober 2023. Det ble utført 43 millioner fat råolje i oktober 2018 mot 52 millioner fat i oktober 2023.

Rekordhøy eksportverdi for fisk i oktober

Eksport av andre varer enn råolje, naturgass, naturlige gasskondensater, skip og oljeplattformer endte på 63,8 milliarder kroner og økte 11 prosent fra september og 7,8 prosent fra oktober i fjor. En av de store driverne bak oppgangen var fiskeeksporten.

Eksportverdien for fisk var rekordhøy i oktober. Verdien utgjorde nærmere 17 milliarder kroner, dette er 15,8 prosent høyere enn oktober i fjor. Siste toppnotering var mars i år da eksporten av fisk var på 15,3 milliarder kroner. Det er høyere pris som er årsaken til verdiøkningen. Fersk hel laks står for tre fjerdedeler av fiskeeksporten og gjennomsnittsprisen for denne varen var 83,1 kroner som er 16,9 prosent høyere enn i fjor, mens volum har en mindre økning på 3,3 prosent.

Makrelleksporten endte på 1,8 milliarder kroner og var 25,5 prosent høyere enn oktober i fjor, det er både pris og volum som bidrar til oppgangen. Norge og Storbritannia ble i sommer enige om en makrellavtale som gir tilgang til fiske i britisk sone og tilrettelegger for en senere makrellsesong.

Figur 4. Fastlandseksport

Høy bileksport, lav bilimport

I oktober endte bileksporten på 488 millioner kroner fordelt på 3 700 biler. Bileksporten holder seg på et høyere nivå enn vanlig, dette har sammenheng med en svekket norsk krone. Hittil i år er det eksportert nærmere 32 600 biler, det er over dobbelt så mange som til samme tid i fjor. Hver fjerde bil Norge eksporterer er elektrisk, de fleste el-bilene gikk til Ukraina.

Bildet er motsatt for bilimporten. Hittil i år er det importert 134 500 biler, en nedgang på 9,9 prosent fra samme periode i fjor.

Andre viktige tolvmånedersendringer

  • Norge eksporterte Varegruppering SITC 891 for 757 millioner kroner i oktober. Hittil i år er det eksportert for 4,8 milliarder kroner av denne varegruppen, det er 24,7 prosent mer enn til samme periode i fjor. 
  • Eksportverdien av Varegruppering SITC 71-74  endte på 5,1 milliarder kroner, 50,9 prosent mer enn i oktober 2022. 

Reviderte tall for olje og gass

Til denne publiseringen er tidligere 2023-tall for olje og gass reviderte. Størrelsen på revisjonene kan sees i statistikkbanken.