330474
/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/aar
330474
statistikk
2018-02-08T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
handelsfl, Handelsflåten, norskregistrerte skip, norskeide skip, utenlandskeide skip, Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, passasjerskip, fiskebåt)Sjøtransport, Transport og reiseliv
true

Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

1 400

skip i handelsflåten ved utgangen av 2017

Handelsflåten
2017Endring i prosent
2016 - 20172012 - 2017
Totalt
Skip1 400-0,10,6
Tonnasje (bruttotonn)16 416 9480,14,6
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip880-0,2-2,8
Tonnasje (bruttotonn)1 952 990-1,5-6,8
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip5200,06,8
Tonnasje (bruttotonn)14 463 9580,36,3

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Handelsflåten etter register, eierskap og år

Handelsflåten etter register, eierskap og år12
Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
20141 36915 164 79938410 174 4511002 986 9418852 003 407
20151 37315 657 58139810 578 817983 074 9848772 003 780
201631 40216 404 59242711 479 223932 943 1248821 982 245
20171 40016 416 94842111 469 568992 994 3908801 952 990

Tabell 2 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype

Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype12
2017
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
Oljetankskip15160 48800472 866 15717600 414
Kjemikalietankskip22 38800571 100 34927530 207
Gasstankskip23 34200281 098 924191 244 038
Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
Tanklektere00000000
Tankskip for næringsmiddel2630000000
Andre tankskip1803000000
Bulkskip2126 61100762 219 272138 889
Kombinasjonsbulkskip23 894007426 44700
Sand-/steindumper00000000
Brønnfartøy83119 23521 88513 58231 455
Stykkgodsskip170123 204425 19446613 062513 282
Containerskip24 9450017478 57000
Lektere til tørrlast00000000
Ro-Ro frakteskip45 7320010623 87800
Fryse-/kjøleskip11 21800832 720517 403
Bilskip0000241 522 8865306 270
Kombinasjonsskip00000000
Lekterskip00000000
Andre tørrlastskip00000000
Passasjerbåt147172 65217 344116 15100
Bilferje235441 681000000
Passasjer/ro-ro skip13109 29900211 78200
Cruiseskip0000004191 368
Andre passasjerfartøy2691 1320012 19100
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip120535 9041775 01991422 9541351 064
Offshore serviceskip932 24818 143530 64300
Borefartøy00000000
Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
Kabelleggingsskip00000000
Rørleggingsskip00000000
Andre offshoreskip00000000
Slepefartøy og skyvefartøy00000000
Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
Fiskefartøy00000000
Tråler00000000
Fabrikkskip00000000
Fangstfartøy00000000
Støttefartøy til fiske00000000
Forskningsfartøy00000000
Mudringsfartøy00000000
Isbryter00000000
Fyrskip00000000
Kranfartøy00000000
Losfartøy00000000
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
Arbeidsskip00000000
Andre hjelpefartøy00000000
Fritidsbåt/yacht00000000
Livbåt00000000
Undervannsfartøy00000000
Flytende konstruksjon00000000
Opplæringsfartøy00000000
Landingsfartøy00000000
Ukjent00000000

Tabell 3 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse

Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse12
2017
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
Ukjent bt.00000000
0 - 24 bt.00000000
25 - 99 bt.00000000
100 - 199 bt.16724 51400113500
200 - 299 bt.8220 004000000
300 - 399 bt.4314 978000000
400 - 499 bt.5726 6191476149831 455
500 - 999 bt.12997 9350018251549
1 000 - 1 499 bt.7593 06211 40978 93522 600
1 500 - 1 999 bt.5187 2730046 88711 859
2 000 - 2 499 bt.3579 21012 2982456 01012 285
2 500 - 2 999 bt.40112 588002876 10125 585
3 000 - 3 999 bt.52184 864828 34139134 3311658 864
4 000 - 4 999 bt.53238 824418 94223103 604523 477
5 000 - 5 999 bt.20108 190210 872632 97500
6 000 - 6 999 bt.16104 654531 8261275 13100
7 000 - 7 999 bt.1290 417215 27815111 55217 883
8 000 - 8 999 bt.649 25918 143217 525326 487
9 000 - 9 999 bt.218 75200329 87200
10 000 - 10 999 bt.0000331 423221 384
11 000 - 11 999 bt.667 7240010119 113333 911
12 000 - 12 999 bt.0000674 381112 162
13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
14 000 - 14 999 bt.000000114 332
15 000 - 19 999 bt.351 593008139 6746105 524
20 000 - 24 999 bt.000011253 5558179 828
25 000 - 29 999 bt.000026727 090387 187
30 000 - 34 999 bt.134 23100611 960 3145157 906
35 000 - 39 999 bt.136 82200401 474 814138 889
40 000 - 44 999 bt.00009380 0907298 090
45 000 - 49 999 bt.00007329 97913623 496
50 000 - 59 999 bt.000014790 31800
60 000 - 69 999 bt.0000271 782 301168 392
70 000 - 79 999 bt.4293 892009676 9534302 684
80 000 - 89 999 bt.000010822 3172169 587
90 000 - 99 999 bt.00005457 8522192 306
100 000 - 149 999 bt.00001111 1095557 668
150 000 - 199 999 bt.00004628 33200
200 000 - 249 999 bt.00000000
250 000 - 299 999 bt.00000000
300 000 bt. og over00000000

Tabell 4 
Handelsflåten etter register, eierskap og alder

Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2017
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
0-4 år117285 2801352 459753 143 19420693 927
5-9 år131499 467639 1701143 024 62024923 110
10-14 år76331 443318 7161093 031 22121645 795
15-19 år79288 35426 764541 467 86315448 423
20-24 år42119 951147633579 4806110 701
25-29 år3663 192001137 170877 212
30 år og over374247 7180025186 020595 222
Uoppgitt alder00000000

Tabell 5 
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted

Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2017
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Åkrehamn44 637000000
Ålesund69149 920628 41524103 715513 582
Arendal321 23800279 683438 649
Askerøy00000000
Bergen133187 73334 1831905 353 64030653 555
Bodø2416 008000000
Brønnøysund1215 574000000
Brevik00000000
Drøbak2761000000
Drammen44 701000000
Egersund00007242 742130 945
Farsund00000000
Flekkefjord41 1530024 62200
Florø4989 5160022 88800
Fosnavåg28117 10818 1431155 340727 716
Fredrikstad2443000000
Grimstad29 1600016559 985142 835
Halden2388000000
Hammerfest3521 07429 64013 6503286 087
Hamar1261000000
Harstad2316 429000000
Holmestrand1534000000
Haugesund37134 8890032718 031130 945
Horten836 811000000
Hvitsten00000000
Hamnvik00000000
Kopervik52 8040024 51900
Kirkenes00000000
Kragerø31 300000000
Kristiansand S10114 065001262 54323 159
Kristiansund N2313 563000000
Langesund00000000
Levanger00000000
Lillesand0000252 37800
Longyearbyen0014 32422 663142 996
Lyngør00000000
Larvik000000142 835
Melbu00000000
Mandal12 725631 9580000
Mo00000000
Molde2948 8400000120 043
Måløy710 8330012 38000
Moss15 505000000
Mosjøen00000000
Myre26 221000000
Namsos1811 480000000
Narvik1826 0030000142 893
Odda2498000000
Oslo28157 77700532 824 478261 256 663
Porsgrunn00000000
Risør00000000
Rørvik1117 173000000
Sandnes520 2790013 078115 016
Sarpsborg1133000000
Sandefjord329 34027 030003240 006
Sigerfjord00000000
Skudeneshavn1467 561212 9121259 90913 739
Skien42 473000000
Sortland68 8920011 32400
Sandnessjøen3034 157000000
Steinkjer00000000
Stokmarknes42 695000000
Stavanger68169 27913 636341 013 562341 977
Svolvær32 078000000
Tønsberg3617004268 5602143 346
Trondheim6167 52000410 60100
Tromsø51183 10617 344639 277517 403
Tvedestrand00000000
Vardø1150000000
Vadsø00000000

Tabell 6 
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype

Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2017
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Oljetankskip251 34800
Kjemikalietankskip0000
Gasstankskip0000
Flytende produksjons-/lagringsskip2156 57000
Tanklektere21 24000
Tankskip for næringsmiddel0000
Andre tankskip517000
Bulkskip13300
Kombinasjonsbulkskip0000
Sand-/steindumper0000
Brønnfartøy1632000
Stykkgodsskip1818 92100
Containerskip1000
Lektere til tørrlast294320 39300
Ro-Ro frakteskip0000
Fryse-/kjøleskip0000
Bilskip0000
Kombinasjonsskip15000
Lekterskip0000
Andre tørrlastskip28600
Passasjerbåt72920 08300
Bilferje251 84400
Passasjer/ro-ro skip0000
Cruiseskip0000
Andre passasjerfartøy2274400
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
Offshore serviceskip0000
Borefartøy6202 89900
Offshore leting/geologiske undersøkelser22 75321155 386
Kabelleggingsskip311 014331 873
Rørleggingsskip0000
Andre offshoreskip0000
Slepefartøy og skyvefartøy19146 31733 255
Bergingsfartøy og redningsfartøy4119 01700
Fiskefartøy6 049355 73300
Tråler6066 20400
Fabrikkskip34900
Fangstfartøy51 45800
Støttefartøy til fiske0000
Forskningsfartøy2741 38039 222
Mudringsfartøy154 11500
Isbryter248900
Fyrskip92 81300
Kranfartøy1318 6233103 139
Losfartøy522 29200
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy201 38716 074
Arbeidsskip2 50298 99436346 648
Andre hjelpefartøy422 384114 161
Fritidsbåt/yacht8 48138 87000
Livbåt3000
Undervannsfartøy0000
Flytende konstruksjon73257 913289 007
Opplæringsfartøy497 91400
Landingsfartøy0000
Ukjent825 31100

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) over 100 bruttotonn, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Standard klassifikasjoner

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Om begrepene tank- og tørrlast-skip.
Tankskip etter ny skipstypestandard er skip i gruppen 1-Tankskip. Tørrlastskip er alle skip definert i handelsflåten med unntak av 1-Tankskip.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for transport-, reiselivs- og IKT-statistikk

Regionalt nivå

Etter skipets hjemsted

Hyppighet og aktualitet

År

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i SAS og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur. 

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartamentet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Likebehandling av brukere

Ikke relevant

Sammenheng med annen statistikk

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Lovhjemmel

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst eller utenriksfart),

Datakilder og utvalg

For årgangene frem til og med 2008 var data leverert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Datainnsamling, editering og beregninger

Et utrekkk av registeret per 31/12 sendes per e-post til Statistisk sentralbyrå.

SSB foretar ingen endringer på motatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av datalveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB