222666_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kolltrans/kvartal
222666
Bussen i motbakke
statistikk
2015-06-30T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
kolltrans, Kollektivtransport, buss, båt, jernbane, tog, trikk, t-bane, passasjerer, passasjerkilometer, vognkilometer, utkjørt distanse, togkilometer, billettinntekterLandtransport, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false
Statistikk over bl.a. tog, båt, buss, trikk og t-bane: Antall passasjerer, kilometer og billettinntekter. Det var 3,2 % færre passasjerer med buss i 1. kvartal 2015

Kollektivtransport1. kvartal 2015

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Bussen i motbakke

Rutebussene hadde i 1. kvartal 2015 90 millioner passasjerer. Dette innebærer en tilbakegang på 3,2 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Da økningen i banesegmentet var på bare 1,7 millioner påstigninger, gav dette en samlet reduksjon for kollektivtransporten på -0,8 prosent.

Utkjørt distanse, passasjerer og billettinntekter, etter transportform
1. kvartal 2015Endring i prosent
1. kvartal 2014 - 1. kvartal 20151. kvartal 2010 - 1. kvartal 2015
Utkjørt distanse (1 000 km)
Alle transportformer109 8241,16,9
Buss94 3560,55,6
Båt1 5572,8-5,5
Bane13 9115,219,0
Passasjerer (1 000 passasjerer)
Alle transportformer151 392-0,816,4
Buss89 919-3,210,4
Båt1 890-0,711,8
Bane59 5832,927,0
Billettinntekter (1 000 kr)
Alle transportformer2 857 6833,925,7
Buss1 258 4103,619,1
Båt115 62613,111,4
Bane1 483 6473,633,3
Figur 1. Kollektivtransport. Antall passasjerer

For andre kvartal på rad ser vi en tilbakegang i bruk av kollektivtransport. Sammenlignet med 1. kvartal 2014 var det samlet sett 1,3 millioner færre passasjerer i 1. kvartal 2015. Samtidig økte utkjørt distanse med 1,1 prosent og billettinntektene med 3,9 prosent.

Tøffe konkurranseforhold for bussene

På tross av stadig høyere passasjertall har bussene tapt betydelige markedsandeler de siste åra. Antall passasjerer med buss har økt med vel 10 prosent i løpet av de siste fem åra, mens veksten på bane har vært hele 27 prosent. Både jernbane og særlig fly har vunnet terreng fra langdistanse ekspressbussene. Rundt og i byene er banekapasiteten utvidet betydelig, og samtidig har elbilenes inntog i kollektivfeltet gjort det stadig vanskeligere å holde rutetidene. Det aller meste av siste års passasjertilbakegang rammet bussene i de største byene.

Tog øker mest

Jernbaneselskapene økte utkjørt distanse med hele 6,2 prosent fra 1. kvartal 2014 til 1. kvartal 2015, mens sporveg og forstadsbane steg 2,4 prosent. Antall passasjerer steg 5,2 prosent for tog og 1,9 prosent for trikk, t-bane og bybane.

Takstøkning eller lengre reiser?

Når billettinntektene øker mer enn antall passasjerer, kan dette i hovedsak ha to forklaringer: Mest nærliggende er takstøkninger, men om reisene blir lengre, vil også dette gi pluss i omsetningen. Det er tradisjonelt lengst reiser med tog, og her var inntektsøkningen fra 1. kvartal 2014 til 1. kvartal 2015 3,1 prosent svakere enn passasjerutviklingen i samme periode: 5,2 prosent. Bussene tok, på tross av færre passasjerer, inn 3,6 prosent mer i egenbetaling, og for sporveg og forstadsbane var billettinntektsøkningen på hele 5,4 prosent.