330095
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
330095
statistikk
2018-05-04T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserTransport og reiseliv, Luftfart, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

12,6

millioner terminalpassasjerer

Norske lufthavner, hovedtall1
1. kvartal 2018Prosentendring fra
1. kvartal 20171. kvartal 20151. kvartal 2013
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst12 557 2391,36,08,3
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang3 854 580-1,34,04,5
Seter6 359 987-4,1-0,40,3
Flybevegelser61 944-6,6-8,1-8,4
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst4 848 1885,69,315,1
Seter6 999 7222,82,13,3
Flybevegelser43 5722,4-2,7-2,6

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
1. kvartal 2018
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt12 557 2396 271 7216 285 5181 010 056153 108
Oslo Gardermoen6 101 2843 048 0273 053 257786 591519
Stavanger Sola926 751460 588466 16316 7911 057
Bergen Flesland1 324 050663 567660 48338 04715 021
Trondheim Værnes984 681491 244493 43748 8251 775
Bodø427 753215 235212 51850 38630 860
Tromsø Langnes613 311305 402307 90951 42516 758
Kristiansand Kjevik230 003114 045115 958492125
Haugesund Karmøy137 26868 16369 10500
Ålesund Vigra243 680122 134121 5468842 753
Molde Årø102 26051 45450 8061751 485
Kristiansund Kvernberget74 42836 83637 5925042 697
Harstad/Narvik Evenes167 17584 57882 5971 7322 352
Bardufoss52 10625 92326 1830399
Alta86 11343 86242 2512 2132 694
Lakselv Banak13 4846 9646 52034699
Kirkenes Høybuktmoen70 14033 47236 6686 072341
Svalbard Longyear37 82819 62618 202150
Fagernes Leirin1 71578992600
Sogndal Haukåsen25 45312 69412 7591 0875 294
Florø38 27818 84519 4334692 745
Førde Bringeland21 59710 83210 765101709
Sandane Anda12 5206 4236 097332 318
Ørsta-Volda Hovden29 58214 44915 1331021 359
Røros6 7733 4533 32000
Namsos13 3306 6216 709353 359
Rørvik Ryum10 3805 2475 13315659
Brønnøysund Brønnøy33 36616 55416 8121112 815
Sandnessjøen Stokka19 4559 6309 825422 859
Mo i Rana Røssvold26 57813 22213 35683467
Mosjøen Kjærstad18 1939 0729 12150891
Røst5 5232 6752 84811 685
Værøy1 20856364500
Vestvågøy Leknes35 94617 36118 5851453 166
Svolvær Helle29 59014 53015 0602163 408
Stokmarknes Skagen33 21116 30616 9052073 862
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya19 7139 8789 835574 243
Sørkjosen6 3523 2213 13101 782
Hasvik8 6094 4344 175173 012
Hammerfest43 63921 76321 8761 1047 811
Honningsvåg Valan8 2674 0874 180232 783
Mehamn8 3334 2304 103262 154
Berlevåg5 4382 7062 732112 084
Båtsfjord10 0005 0204 980463 343
Vadsø31 95315 98215 9711 8166 609
Vardø Svartnes11 0345 5425 492734 156
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp434 602217 342217 26000
Skien Geitryggen200000
Notodden2169166300
Stord Sørstokken29 1014 4714 63000
Ørland25 0162 4932 52300

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
1. kvartal 2018
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt12 557 23912 147 316297 1430112 36338037
Oslo Gardermoen6 101 2845 962 399138 8810004
Stavanger Sola926 751859 24223 794043 691240
Bergen Flesland1 324 0501 240 16344 764039 081420
Trondheim Værnes984 681955 84328 8380000
Bodø427 753421 7116 0400200
Tromsø Langnes613 311604 1859 1260000
Kristiansand Kjevik230 003219 12710 790062240
Haugesund Karmøy137 268132 3724 8960000
Ålesund Vigra243 680234 4849 1960000
Molde Årø102 26097 8114 4490000
Kristiansund Kvernberget74 42861 0260013 40200
Harstad/Narvik Evenes167 175160 3336 8420000
Bardufoss52 10651 6964100000
Alta86 11385 923164013130
Lakselv Banak13 48413 48400000
Kirkenes Høybuktmoen70 14070 14000000
Svalbard Longyear37 82835 7721 831002250
Fagernes Leirin1 7151 71500000
Sogndal Haukåsen25 45325 44800050
Florø38 27829 7898408 371340
Førde Bringeland21 59721 59700000
Sandane Anda12 52012 52000000
Ørsta-Volda Hovden29 58229 58200000
Røros6 7736 750230000
Namsos13 33013 33000000
Rørvik Ryum10 38010 2801000000
Brønnøysund Brønnøy33 36627 686005 68000
Sandnessjøen Stokka19 45519 45500000
Mo i Rana Røssvold26 57826 3831950000
Mosjøen Kjærstad18 19317 5636300000
Røst5 5235 52300000
Værøy1 2081 20800000
Vestvågøy Leknes35 94635 94600000
Svolvær Helle29 59029 58190000
Stokmarknes Skagen33 21133 172390000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya19 71319 70940000
Sørkjosen6 3526 332200000
Hasvik8 6098 60900000
Hammerfest43 63941 565002 061130
Honningsvåg Valan8 2678 26700000
Mehamn8 3338 33300000
Berlevåg5 4385 43800000
Båtsfjord10 00010 00000000
Vadsø31 95331 95300000
Vardø Svartnes11 03411 03400000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp434 602428 5516 01800033
Skien Geitryggen10000000
Notodden116916900000
Stord Sørstokken19 1019 10100000
Ørland15 0165 01600000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
1. kvartal 2018
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt3 854 4713 854 5802 417 2502 430 938
Oslo Gardermoen1 377 6621 370 8541 670 3651 682 403
Stavanger Sola304 154304 254156 434161 909
Bergen Flesland452 305452 326211 262208 157
Trondheim Værnes406 401410 01184 84383 426
Bodø209 641207 3005 5945 218
Tromsø Langnes274 322274 55731 08033 352
Kristiansand Kjevik84 64086 61129 40529 347
Haugesund Karmøy57 43258 51410 73110 591
Ålesund Vigra95 14195 55126 99325 995
Molde Årø45 92045 4765 5345 330
Kristiansund Kvernberget36 81837 592180
Harstad/Narvik Evenes79 27077 2565 3085 341
Bardufoss25 79725 903126280
Alta43 68742 2511750
Lakselv Banak6 9646 52000
Kirkenes Høybuktmoen33 47236 66800
Svalbard Longyear19 32717 947299255
Fagernes Leirin00789926
Sogndal Haukåsen12 69412 75900
Florø18 84519 43300
Førde Bringeland10 83210 76500
Sandane Anda6 4236 09700
Ørsta-Volda Hovden14 44915 13300
Røros3 4423 3081112
Namsos6 6216 70900
Rørvik Ryum5 2475 13300
Brønnøysund Brønnøy16 55416 81200
Sandnessjøen Stokka9 6309 82500
Mo i Rana Røssvold13 22213 35600
Mosjøen Kjærstad9 0729 12100
Røst2 6752 84800
Værøy56364500
Vestvågøy Leknes17 36118 58500
Svolvær Helle14 53015 06000
Stokmarknes Skagen16 30616 90500
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya9 8789 83500
Sørkjosen3 2213 13100
Hasvik4 4344 17500
Hammerfest21 76321 87600
Honningsvåg Valan4 0874 18000
Mehamn4 2304 10300
Berlevåg2 7062 73200
Båtsfjord5 0204 98000
Vadsø15 98215 97100
Vardø Svartnes5 5425 49200
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp39 05938 864178 283178 396
Skien Geitryggen20000
Notodden2166300
Stord Sørstokken24 4714 63000
Ørland22 4932 52300

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
1. kvartal 2018
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt51 8415 3335 29212 41528 801
Oslo Gardermoen42 9821 0492 07611 60728 250
Stavanger Sola1 533408408457260
Bergen Flesland1 0156013305232
Trondheim Værnes49432016464
Bodø1 32078153603
Tromsø Langnes1 36867768155
Kristiansand Kjevik832177159264232
Haugesund Karmøy56391403
Ålesund Vigra35517517316
Molde Årø63382500
Kristiansund Kvernberget39261300
Harstad/Narvik Evenes1198410214
Bardufoss1817100
Alta152619100
Lakselv Banak2302021000
Kirkenes Høybuktmoen2151625300
Svalbard Longyear3632976222
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen1551000
Florø43251800
Førde Bringeland1812600
Sandane Anda55000
Ørsta-Volda Hovden96300
Røros1713400
Namsos22000
Rørvik Ryum33000
Brønnøysund Brønnøy22111100
Sandnessjøen Stokka1410400
Mo i Rana Røssvold5748900
Mosjøen Kjærstad1815300
Røst65100
Værøy11000
Vestvågøy Leknes2213900
Svolvær Helle1810800
Stokmarknes Skagen3025500
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya74300
Sørkjosen84400
Hasvik74300
Hammerfest79255400
Honningsvåg Valan2852300
Mehamn60273300
Berlevåg2091100
Båtsfjord3426800
Vadsø110704000
Vardø Svartnes106400
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp2191200
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken233000
Ørland200000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
1. kvartal 2018
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt84 75883 6929 870 0859 856 554
Oslo Gardermoen28 45028 2594 546 6964 548 659
Stavanger Sola7 0236 933836 010833 123
Bergen Flesland9 3689 2271 118 1641 116 259
Trondheim Værnes6 1436 028739 413737 099
Bodø4 2974 286360 200359 741
Tromsø Langnes4 6264 582450 833449 611
Kristiansand Kjevik1 6961 685194 047192 734
Haugesund Karmøy666658106 223106 510
Ålesund Vigra1 6941 646193 681192 935
Molde Årø76275698 60297 605
Kristiansund Kvernberget1 1841 18076 12975 964
Harstad/Narvik Evenes1 0411 035127 728127 167
Bardufoss27627242 95043 305
Alta90078661 87761 530
Lakselv Banak2512489 9289 526
Kirkenes Høybuktmoen68768952 86353 221
Svalbard Longyear45833833 13831 723
Fagernes Leirin891 1401 329
Sogndal Haukåsen62862824 64824 648
Florø1 02596955 12653 904
Førde Bringeland62161620 06419 965
Sandane Anda28928911 37611 416
Ørsta-Volda Hovden58458422 83922 839
Røros1671656 5326 532
Namsos35834812 75212 712
Rørvik Ryum29429011 07210 955
Brønnøysund Brønnøy74073946 68246 580
Sandnessjøen Stokka42242216 46816 473
Mo i Rana Røssvold64964323 07623 164
Mosjøen Kjærstad43743116 85116 761
Røst1431435 5805 580
Værøy1471472 2052 205
Vestvågøy Leknes71471328 02728 011
Svolvær Helle69269226 24726 424
Stokmarknes Skagen73173228 58828 631
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya45145018 49018 410
Sørkjosen1891907 3477 350
Hasvik2022037 8817 881
Hammerfest1 1051 04842 03741 880
Honningsvåg Valan2102107 9947 994
Mehamn26026010 19310 193
Berlevåg1861867 2627 262
Båtsfjord25925810 17110 131
Vadsø76276029 89829 818
Vardø Svartnes2552549 9839 943
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp2 3352 338296 379296 150
Skien Geitryggen11166
Notodden17168978944
Stord Sørstokken11621607 5427 582
Ørland11391386 1696 169

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
1. kvartal 2018
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen0191 541233 782254 58487 869160 263
Stavanger Sola189 342067 83013 47000
Bergen Flesland235 89564 877045 4174 01111 175
Trondheim Værnes258 82514 59944 004031 1151 481
Bodø87 59403 98931 830030 662
Tromsø Langnes155 918011 8091 07930 6060
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen01 6931 9052 1407951 198
Stavanger Sola1 687090319900
Bergen Flesland1 921858049788189
Trondheim Værnes2 126219486035121
Bodø7940913590356
Tromsø Langnes1 1910188193610
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0297 226340 315381 407141 334217 211
Stavanger Sola294 5960131 18822 15100
Bergen Flesland342 738125 382075 2996 79216 988
Trondheim Værnes377 45724 83474 260049 6261 962
Bodø141 10407 09750 462049 974
Tromsø Langnes212 757016 7661 69450 8160

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norskelufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for transport-, reiselivs- og IKT-statistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB