Oppdatert
Neste oppdatering
Nøkkeltall
16,1
millioner terminalpassasjerer i 3. kvartal 2019
3. kvartal 2019 | Prosentendring fra | |||
---|---|---|---|---|
3. kvartal 2018 | 3. kvartal 2016 | 3. kvartal 2014 | ||
1Inkluderer all kommersiell flygning. | ||||
2Kun avgangsdata tatt med. | ||||
Innenlandske og utenlandske flygninger | ||||
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst | 16 087 142 | 0,3 | 6,8 | 6,3 |
Innenlandske flygninger2 | ||||
Passasjerer ombord ved avgang | 4 228 995 | -0,8 | 4,2 | 4,4 |
Seter | 6 356 899 | 0,2 | -0,4 | -4,3 |
Flybevegelser | 64 331 | 0,2 | -5,9 | -11,1 |
Utenlandske flygninger | ||||
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst | 7 627 421 | 1,5 | 9,8 | 8,4 |
Seter | 10 057 437 | 8,9 | 11,3 | 6,0 |
Flybevegelser | 60 134 | 0,1 | 7,0 | -3,0 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe
3. kvartal 2019 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i alt | Passasjerer ombord ved ankomst | Passasjerer ombord ved avgang | Passasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer) | Passasjerer ombord ved avgang i transitt | |
1Alle kommersielle flygninger. | |||||
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge | |||||
Norske lufthavner totalt | 16 087 142 | 8 096 195 | 7 990 947 | 1 319 628 | 148 637 |
Oslo Gardermoen | 8 127 584 | 4 097 432 | 4 030 152 | 1 041 727 | 54 |
Stavanger Sola | 1 149 505 | 584 216 | 565 289 | 17 870 | 176 |
Bergen Flesland | 1 832 449 | 920 033 | 912 416 | 62 243 | 14 837 |
Trondheim Værnes | 1 138 161 | 577 455 | 560 706 | 53 727 | 3 813 |
Bodø | 552 713 | 278 472 | 274 241 | 63 868 | 28 254 |
Tromsø Langnes | 624 179 | 315 067 | 309 112 | 61 313 | 26 250 |
Kristiansand Kjevik | 281 850 | 139 202 | 142 648 | 1 064 | 0 |
Haugesund Karmøy | 161 710 | 81 410 | 80 300 | 0 | 0 |
Ålesund Vigra | 306 572 | 153 241 | 153 331 | 578 | 1 369 |
Molde Årø | 111 825 | 56 226 | 55 599 | 145 | 643 |
Kristiansund Kvernberget | 91 867 | 46 080 | 45 787 | 201 | 894 |
Harstad/Narvik Evenes | 236 822 | 118 176 | 118 646 | 1 122 | 2 809 |
Bardufoss | 68 276 | 33 950 | 34 326 | 0 | 0 |
Alta | 108 366 | 53 275 | 55 091 | 2 410 | 1 459 |
Lakselv Banak | 16 776 | 8 330 | 8 446 | 16 | 26 |
Kirkenes Høybuktmoen | 90 308 | 43 715 | 46 593 | 7 509 | 307 |
Svalbard Longyear | 61 612 | 30 255 | 31 357 | 20 | 0 |
Fagernes Leirin | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sogndal Haukåsen | 26 292 | 13 038 | 13 254 | 1 189 | 5 957 |
Florø | 40 276 | 20 054 | 20 222 | 266 | 607 |
Førde Bringeland | 20 660 | 10 209 | 10 451 | 374 | 1 011 |
Sandane Anda | 12 843 | 6 487 | 6 356 | 38 | 1 516 |
Ørsta-Volda Hovden | 27 137 | 13 373 | 13 764 | 97 | 380 |
Røros | 6 154 | 3 119 | 3 035 | 0 | 0 |
Namsos | 13 935 | 6 846 | 7 089 | 410 | 2 648 |
Rørvik Ryum | 11 251 | 5 608 | 5 643 | 25 | 824 |
Brønnøysund Brønnøy | 41 969 | 20 949 | 21 020 | 251 | 4 282 |
Sandnessjøen Stokka | 21 623 | 10 605 | 11 018 | 86 | 2 135 |
Mo i Rana Røssvold | 26 728 | 13 216 | 13 512 | 135 | 922 |
Mosjøen Kjærstad | 21 430 | 10 510 | 10 920 | 122 | 2 792 |
Røst | 5 758 | 2 773 | 2 985 | 6 | 1 974 |
Værøy | 2 388 | 1 118 | 1 270 | 0 | 0 |
Vestvågøy Leknes | 38 036 | 17 898 | 20 138 | 88 | 617 |
Svolvær Helle | 28 252 | 13 751 | 14 501 | 44 | 798 |
Stokmarknes Skagen | 26 443 | 12 830 | 13 613 | 67 | 2 058 |
Narvik Framnes | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andenes Andøya | 19 662 | 9 563 | 10 099 | 24 | 3 034 |
Sørkjosen | 7 741 | 3 861 | 3 880 | 37 | 2 058 |
Hasvik | 11 482 | 5 708 | 5 774 | 17 | 3 983 |
Hammerfest | 45 484 | 22 563 | 22 921 | 716 | 8 963 |
Honningsvåg Valan | 9 495 | 4 663 | 4 832 | 31 | 2 678 |
Mehamn | 7 834 | 3 942 | 3 892 | 10 | 1 923 |
Berlevåg | 5 498 | 2 735 | 2 763 | 12 | 1 993 |
Båtsfjord | 10 075 | 5 042 | 5 033 | 51 | 3 332 |
Vadsø | 30 948 | 15 465 | 15 483 | 1 682 | 6 523 |
Vardø Svartnes | 12 354 | 6 187 | 6 167 | 37 | 4 738 |
Moss Rygge | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandefjord Torp | 581 280 | 290 880 | 290 400 | 0 | 0 |
Skien Geitryggen2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Notodden2 | 110 | 110 | 0 | 0 | 0 |
Stord Sørstokken2 | 8 720 | 4 262 | 4 458 | 0 | 0 |
Ørland2 | 4 709 | 2 295 | 2 414 | 0 | 0 |
Tabell 2
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning
3. kvartal 2019 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
All kommersiell flygning | Passasjerflygning i regelbunden trafikk | Passasjerflygning ikke i regelbunden trafikk | Fraktflygning | Helikopterflygning til kontinentalsokkelen | Annen kommersiell helikopterflygning | Annen kommersiell flygning | |
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge. | |||||||
Norske lufthavner totalt | 16 087 142 | 15 107 129 | 825 350 | 519 | 153 234 | 501 | 409 |
Oslo Gardermoen | 8 127 584 | 7 715 361 | 411 762 | 288 | 0 | 5 | 168 |
Stavanger Sola | 1 149 505 | 1 008 240 | 79 528 | 0 | 61 698 | 36 | 3 |
Bergen Flesland | 1 832 449 | 1 674 708 | 103 275 | 0 | 54 454 | 4 | 8 |
Trondheim Værnes | 1 138 161 | 1 043 943 | 94 218 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bodø | 552 713 | 529 000 | 23 705 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Tromsø Langnes | 624 179 | 606 127 | 18 052 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kristiansand Kjevik | 281 850 | 266 884 | 14 937 | 0 | 0 | 29 | 0 |
Haugesund Karmøy | 161 710 | 150 401 | 11 309 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ålesund Vigra | 306 572 | 288 351 | 18 221 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Molde Årø | 111 825 | 105 364 | 6 461 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kristiansund Kvernberget | 91 867 | 70 924 | 4 495 | 0 | 16 439 | 8 | 1 |
Harstad/Narvik Evenes | 236 822 | 222 403 | 14 415 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Bardufoss | 68 276 | 68 133 | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Alta | 108 366 | 108 106 | 92 | 0 | 13 | 0 | 155 |
Lakselv Banak | 16 776 | 16 771 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kirkenes Høybuktmoen | 90 308 | 90 308 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Svalbard Longyear | 61 612 | 53 863 | 7 131 | 231 | 0 | 387 | 0 |
Fagernes Leirin | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sogndal Haukåsen | 26 292 | 26 274 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Florø | 40 276 | 30 123 | 0 | 0 | 10 136 | 17 | 0 |
Førde Bringeland | 20 660 | 20 660 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandane Anda | 12 843 | 12 843 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ørsta-Volda Hovden | 27 137 | 27 137 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Røros | 6 154 | 6 120 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Namsos | 13 935 | 13 935 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rørvik Ryum | 11 251 | 11 251 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Brønnøysund Brønnøy | 41 969 | 34 805 | 0 | 0 | 7 155 | 9 | 0 |
Sandnessjøen Stokka | 21 623 | 21 493 | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mo i Rana Røssvold | 26 728 | 26 728 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mosjøen Kjærstad | 21 430 | 21 430 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Røst | 5 758 | 5 758 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Værøy | 2 388 | 2 237 | 151 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vestvågøy Leknes | 38 036 | 38 030 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Svolvær Helle | 28 252 | 28 252 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stokmarknes Skagen | 26 443 | 26 443 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Narvik Framnes | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andenes Andøya | 19 662 | 19 624 | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sørkjosen | 7 741 | 7 741 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hasvik | 11 482 | 11 478 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hammerfest | 45 484 | 42 141 | 0 | 0 | 3 339 | 4 | 0 |
Honningsvåg Valan | 9 495 | 9 495 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mehamn | 7 834 | 7 834 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Berlevåg | 5 498 | 5 498 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Båtsfjord | 10 075 | 10 075 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vadsø | 30 948 | 30 948 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vardø Svartnes | 12 354 | 12 354 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Moss Rygge | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandefjord Torp | 581 280 | 564 002 | 17 214 | 0 | 0 | 2 | 62 |
Skien Geitryggen1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Notodden1 | 110 | 104 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stord Sørstokken1 | 8 720 | 8 720 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ørland1 | 4 709 | 4 709 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell 3
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)
3. kvartal 2019 | ||||
---|---|---|---|---|
Innenlandske flygninger | Utenlandske flygninger | |||
Passasjerer ombord ved ankomst | Passasjerer ombord ved avgang | Passasjerer ombord ved ankomst | Passasjerer ombord ved avgang | |
1Alle kommersielle flygninger | ||||
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge. | ||||
Norske lufthavner totalt | 4 230 726 | 4 228 995 | 3 865 469 | 3 761 952 |
Oslo Gardermoen | 1 520 069 | 1 518 581 | 2 577 363 | 2 511 571 |
Stavanger Sola | 327 377 | 321 921 | 256 839 | 243 368 |
Bergen Flesland | 486 522 | 488 217 | 433 511 | 424 199 |
Trondheim Værnes | 412 899 | 405 137 | 164 556 | 155 569 |
Bodø | 259 310 | 256 326 | 19 162 | 17 915 |
Tromsø Langnes | 287 123 | 282 412 | 27 944 | 26 700 |
Kristiansand Kjevik | 90 756 | 91 850 | 48 446 | 50 798 |
Haugesund Karmøy | 56 699 | 56 514 | 24 711 | 23 786 |
Ålesund Vigra | 105 451 | 107 122 | 47 790 | 46 209 |
Molde Årø | 52 686 | 52 647 | 3 540 | 2 952 |
Kristiansund Kvernberget | 43 731 | 43 804 | 2 349 | 1 983 |
Harstad/Narvik Evenes | 109 318 | 111 140 | 8 858 | 7 506 |
Bardufoss | 33 950 | 34 190 | 0 | 136 |
Alta | 53 275 | 55 087 | 0 | 4 |
Lakselv Banak | 8 330 | 8 446 | 0 | 0 |
Kirkenes Høybuktmoen | 43 715 | 46 593 | 0 | 0 |
Svalbard Longyear | 28 274 | 29 337 | 1 981 | 2 020 |
Fagernes Leirin | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sogndal Haukåsen | 13 038 | 13 254 | 0 | 0 |
Florø | 20 054 | 20 222 | 0 | 0 |
Førde Bringeland | 10 209 | 10 451 | 0 | 0 |
Sandane Anda | 6 487 | 6 356 | 0 | 0 |
Ørsta-Volda Hovden | 13 373 | 13 764 | 0 | 0 |
Røros | 3 110 | 3 021 | 9 | 14 |
Namsos | 6 846 | 7 089 | 0 | 0 |
Rørvik Ryum | 5 608 | 5 643 | 0 | 0 |
Brønnøysund Brønnøy | 20 949 | 21 020 | 0 | 0 |
Sandnessjøen Stokka | 10 605 | 11 018 | 0 | 0 |
Mo i Rana Røssvold | 13 216 | 13 512 | 0 | 0 |
Mosjøen Kjærstad | 10 510 | 10 920 | 0 | 0 |
Røst | 2 773 | 2 985 | 0 | 0 |
Værøy | 1 118 | 1 270 | 0 | 0 |
Vestvågøy Leknes | 17 898 | 20 138 | 0 | 0 |
Svolvær Helle | 13 751 | 14 501 | 0 | 0 |
Stokmarknes Skagen | 12 830 | 13 613 | 0 | 0 |
Narvik Framnes | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andenes Andøya | 9 563 | 10 061 | 0 | 38 |
Sørkjosen | 3 861 | 3 880 | 0 | 0 |
Hasvik | 5 708 | 5 774 | 0 | 0 |
Hammerfest | 22 563 | 22 921 | 0 | 0 |
Honningsvåg Valan | 4 663 | 4 832 | 0 | 0 |
Mehamn | 3 942 | 3 892 | 0 | 0 |
Berlevåg | 2 735 | 2 763 | 0 | 0 |
Båtsfjord | 5 042 | 5 033 | 0 | 0 |
Vadsø | 15 465 | 15 483 | 0 | 0 |
Vardø Svartnes | 6 187 | 6 167 | 0 | 0 |
Moss Rygge | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandefjord Torp | 42 470 | 43 216 | 248 410 | 247 184 |
Skien Geitryggen2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Notodden2 | 110 | 0 | 0 | 0 |
Stord Sørstokken2 | 4 262 | 4 458 | 0 | 0 |
Ørland2 | 2 295 | 2 414 | 0 | 0 |
Tabell 4
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn
3. kvartal 2019 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Gods i alt | Innenlandske flygninger | Utenlandske flygninger | |||
Ankomst | Avgang | Ankomst | Avgang | ||
1Alle kommersielle flygninger | |||||
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge. | |||||
Norsk lufthavner totalt | 52 708 | 4 510 | 4 510 | 13 396 | 30 292 |
Oslo Gardermoen | 43 576 | 1 000 | 1 907 | 11 648 | 29 021 |
Stavanger Sola | 3 382 | 464 | 435 | 1 457 | 1 026 |
Bergen Flesland | 1 109 | 616 | 378 | 70 | 45 |
Trondheim Værnes | 642 | 410 | 219 | 6 | 7 |
Bodø | 888 | 518 | 362 | 0 | 8 |
Tromsø Langnes | 1 135 | 573 | 554 | 0 | 8 |
Kristiansand Kjevik | 250 | 25 | 22 | 127 | 76 |
Haugesund Karmøy | 48 | 28 | 11 | 0 | 9 |
Ålesund Vigra | 252 | 29 | 43 | 88 | 92 |
Molde Årø | 52 | 29 | 23 | 0 | 0 |
Kristiansund Kvernberget | 26 | 18 | 8 | 0 | 0 |
Harstad/Narvik Evenes | 96 | 79 | 17 | 0 | 0 |
Bardufoss | 28 | 23 | 5 | 0 | 0 |
Alta | 248 | 54 | 194 | 0 | 0 |
Lakselv Banak | 17 | 11 | 6 | 0 | 0 |
Kirkenes Høybuktmoen | 137 | 58 | 79 | 0 | 0 |
Svalbard Longyear | 305 | 244 | 61 | 0 | 0 |
Fagernes Leirin | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sogndal Haukåsen | 20 | 7 | 13 | 0 | 0 |
Florø | 27 | 18 | 9 | 0 | 0 |
Førde Bringeland | 29 | 17 | 12 | 0 | 0 |
Sandane Anda | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Ørsta-Volda Hovden | 9 | 5 | 4 | 0 | 0 |
Røros | 14 | 11 | 3 | 0 | 0 |
Namsos | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Rørvik Ryum | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
Brønnøysund Brønnøy | 23 | 10 | 13 | 0 | 0 |
Sandnessjøen Stokka | 25 | 20 | 5 | 0 | 0 |
Mo i Rana Røssvold | 53 | 42 | 11 | 0 | 0 |
Mosjøen Kjærstad | 17 | 14 | 3 | 0 | 0 |
Røst | 4 | 3 | 1 | 0 | 0 |
Værøy | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Vestvågøy Leknes | 33 | 25 | 8 | 0 | 0 |
Svolvær Helle | 15 | 9 | 6 | 0 | 0 |
Stokmarknes Skagen | 32 | 25 | 7 | 0 | 0 |
Narvik Framnes | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andenes Andøya | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Sørkjosen | 8 | 6 | 2 | 0 | 0 |
Hasvik | 4 | 3 | 1 | 0 | 0 |
Hammerfest | 57 | 30 | 27 | 0 | 0 |
Honningsvåg Valan | 15 | 6 | 9 | 0 | 0 |
Mehamn | 18 | 9 | 9 | 0 | 0 |
Berlevåg | 9 | 5 | 4 | 0 | 0 |
Båtsfjord | 12 | 6 | 6 | 0 | 0 |
Vadsø | 40 | 28 | 12 | 0 | 0 |
Vardø Svartnes | 8 | 4 | 4 | 0 | 0 |
Moss Rygge | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandefjord Torp | 22 | 10 | 12 | 0 | 0 |
Skien Geitryggen2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Notodden2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stord Sørstokken2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Ørland2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell 5
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn
3. kvartal 2019 | ||||
---|---|---|---|---|
Flybevegelser | Seter | |||
Ankomst | Avgang | Ankomst | Avgang | |
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge. | ||||
2Alle kommersielle flygninger | ||||
Norske lufthavner totalt | 96 358 | 94 331 | 11 409 158 | 11 378 057 |
Oslo Gardermoen | 33 102 | 32 641 | 5 509 319 | 5 505 047 |
Stavanger Sola | 8 725 | 8 277 | 916 332 | 908 574 |
Bergen Flesland | 11 636 | 11 510 | 1 387 299 | 1 383 077 |
Trondheim Værnes | 6 655 | 6 595 | 768 449 | 766 414 |
Bodø | 4 662 | 4 599 | 389 965 | 387 821 |
Tromsø Langnes | 4 666 | 4 465 | 438 156 | 436 428 |
Kristiansand Kjevik | 1 951 | 1 963 | 203 465 | 204 608 |
Haugesund Karmøy | 730 | 720 | 114 437 | 112 049 |
Ålesund Vigra | 1 943 | 1 922 | 208 304 | 208 305 |
Molde Årø | 777 | 762 | 87 768 | 87 049 |
Kristiansund Kvernberget | 1 241 | 1 239 | 101 190 | 100 721 |
Harstad/Narvik Evenes | 1 287 | 1 261 | 147 900 | 146 740 |
Bardufoss | 271 | 271 | 48 760 | 48 251 |
Alta | 1 051 | 836 | 76 409 | 75 286 |
Lakselv Banak | 286 | 281 | 13 090 | 13 015 |
Kirkenes Høybuktmoen | 833 | 823 | 66 303 | 66 181 |
Svalbard Longyear | 609 | 465 | 47 246 | 44 462 |
Fagernes Leirin | 3 | 1 | 12 | 6 |
Sogndal Haukåsen | 690 | 690 | 25 385 | 25 494 |
Florø | 1 177 | 1 122 | 64 557 | 63 142 |
Førde Bringeland | 735 | 733 | 20 906 | 20 758 |
Sandane Anda | 315 | 312 | 12 146 | 12 176 |
Ørsta-Volda Hovden | 494 | 537 | 18 925 | 20 914 |
Røros | 172 | 175 | 6 388 | 6 459 |
Namsos | 348 | 348 | 13 309 | 13 309 |
Rørvik Ryum | 289 | 287 | 11 244 | 11 202 |
Brønnøysund Brønnøy | 883 | 875 | 43 172 | 42 968 |
Sandnessjøen Stokka | 459 | 457 | 17 007 | 16 992 |
Mo i Rana Røssvold | 602 | 583 | 20 862 | 20 642 |
Mosjøen Kjærstad | 445 | 442 | 16 957 | 16 940 |
Røst | 151 | 151 | 5 887 | 5 887 |
Værøy | 165 | 165 | 2 408 | 2 408 |
Vestvågøy Leknes | 711 | 679 | 25 561 | 25 327 |
Svolvær Helle | 555 | 544 | 20 250 | 20 149 |
Stokmarknes Skagen | 541 | 540 | 20 487 | 20 490 |
Narvik Framnes | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andenes Andøya | 419 | 411 | 18 380 | 18 330 |
Sørkjosen | 215 | 213 | 7 896 | 7 878 |
Hasvik | 226 | 228 | 8 631 | 8 653 |
Hammerfest | 1 152 | 1 098 | 50 555 | 49 654 |
Honningsvåg Valan | 345 | 281 | 10 772 | 10 410 |
Mehamn | 280 | 274 | 10 652 | 10 575 |
Berlevåg | 204 | 204 | 7 905 | 7 905 |
Båtsfjord | 269 | 269 | 10 402 | 10 402 |
Vadsø | 779 | 782 | 30 085 | 30 171 |
Vardø Svartnes | 274 | 273 | 10 455 | 10 442 |
Moss Rygge | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandefjord Torp | 2 713 | 2 709 | 360 953 | 361 724 |
Skien Geitryggen1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Notodden1 | 28 | 24 | 367 | 321 |
Stord Sørstokken1 | 149 | 150 | 6 947 | 7 004 |
Ørland1 | 145 | 144 | 5 303 | 5 297 |
Tabell 6
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner
3. kvartal 2019 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Til | ||||||
Oslo Gardermoen | Stavanger Sola | Bergen Flesland | Trondheim Værnes | Bodø | Tromsø Langnes | |
1Alle kommersielle flygninger | ||||||
Passasjerer ombord ved avgang fra | ||||||
Oslo Gardermoen | 0 | 205 212 | 241 685 | 248 648 | 125 673 | 162 600 |
Stavanger Sola | 200 026 | 0 | 65 431 | 15 608 | 0 | 0 |
Bergen Flesland | 244 484 | 63 932 | 0 | 45 354 | 9 006 | 13 335 |
Trondheim Værnes | 243 137 | 16 640 | 43 316 | 0 | 31 876 | 4 241 |
Bodø | 126 421 | 0 | 8 534 | 32 796 | 0 | 27 735 |
Tromsø Langnes | 161 338 | 0 | 13 887 | 3 789 | 26 362 | 0 |
Flybevegelser fra | ||||||
Oslo Gardermoen | 0 | 1 677 | 1 795 | 1 915 | 894 | 1 136 |
Stavanger Sola | 1 679 | 0 | 1 004 | 219 | 0 | 0 |
Bergen Flesland | 1 809 | 984 | 0 | 479 | 120 | 172 |
Trondheim Værnes | 1 912 | 241 | 471 | 0 | 330 | 40 |
Bodø | 893 | 0 | 117 | 353 | 0 | 337 |
Tromsø Langnes | 1 152 | 0 | 173 | 37 | 332 | 0 |
Seter fra | ||||||
Oslo Gardermoen | 0 | 287 105 | 316 108 | 322 148 | 156 964 | 207 188 |
Stavanger Sola | 282 592 | 0 | 124 401 | 22 335 | 0 | 0 |
Bergen Flesland | 322 374 | 119 296 | 0 | 71 528 | 10 628 | 16 805 |
Trondheim Værnes | 321 090 | 25 067 | 70 304 | 0 | 45 908 | 5 588 |
Bodø | 156 661 | 0 | 10 345 | 46 711 | 0 | 45 959 |
Tromsø Langnes | 207 245 | 0 | 16 998 | 5 373 | 45 640 | 0 |
Om statistikken
Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.
Definisjoner
-
Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.
Begrepet flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .
Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.
Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.
Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.
Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:
Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:
Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
Passasjerer som går om bord og som starter flyreisen
Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.
Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.
Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.
Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:
Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygningIkke-kommersiell trafikk inkluderer:
Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygningRegelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter
I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.
I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.
Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.
Seter
Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.
Gods
Godstransport er klassifisert etter:
Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)
Administrative opplysninger
-
Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk
-
Nasjonalt nivå.
-
Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.
-
Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.
-
Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.
Bakgrunn
-
Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.
EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.
Finansiering skjer via Statsoppdraget.
-
Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).
Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).
Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.
Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.
I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.
-
Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)
-
- Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
- Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
- Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
- Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
- Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.
Produksjon
-
Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).
Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.
-
Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.
Data fra og med 2009
Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.
Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.
-
Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på egen side .
I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.
Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.
For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.
Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.
-
Ikke relevant
-
SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.
-
Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.
Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.
For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.
For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.
Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.
For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.
Målefeil
Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.
I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.
For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.
Bearbeidingsfeil
Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.
Enhetsfrafall
Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.
Partielt frafall
Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner

Passasjerøkning på Gardermoen
Publisert 16. februar 2018Passasjerøkning på Gardermoen 27 millioner passasjerer reiste til eller fra Oslo Gardermoen i 2017. Det er 1,7 millioner flere enn året før.
Les artikkelen

Kraftig vekst på Sandefjord Torp
Publisert 17. august 2017Antall passasjerer på fly til utlandet økte med 3,7 prosent i årets 2. kvartal. På Sandefjord Torp var økningen hele 63 prosent.
Les artikkelen

Flere passasjerer i 1. kvartal 2017
Publisert 12. mai 2017Antall terminalpassasjerer gikk opp med 298 000 i 1. kvartal 2017 sammenlignet med 1. kvartal 2016. Dette er en økning på 2,5 prosent.
Les artikkelen
Faktasider
Kontakt
-
Luftfart
-
Christina Lyle
-
Vidar Lund