407210
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
407210
statistikk
2020-08-13T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

2,3

millioner passasjerer ved avgang og ankomst til norske flyplasser i 2. kvartal 2020

Norske lufthavner, hovedtall1
2. kvartal 2020Prosentendring fra
2. kvartal 20192. kvartal 20172. kvartal 2015
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst2 297 124-84,7-84,4-84,1
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang1 074 908-74,9-75,1-74,7
Seter2 865 626-55,4-57,0-59,2
Flybevegelser32 909-47,9-51,0-54,9
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst152 364-97,6-97,5-97,4
Seter885 243-90,1-89,4-89,7
Flybevegelser4 866-91,0-90,6-91,1

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
2. kvartal 2020
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt2 297 1241 144 5091 152 615175 82790 426
Oslo Gardermoen717 080362 927354 15391 3400
Stavanger Sola195 20697 18498 0221 3243 030
Bergen Flesland342 664169 680172 98428 04410 968
Trondheim Værnes194 61695 51999 09714 1642 774
Bodø147 05075 79771 25313 39514 155
Tromsø Langnes154 01074 40079 61021 2642 678
Kristiansand Kjevik38 70619 33219 374670
Haugesund Karmøy22 81111 43511 376140
Ålesund Vigra48 40123 85424 5471001 202
Molde Årø22 98211 23011 752191 162
Kristiansund Kvernberget44 36122 32922 032771 496
Harstad/Narvik Evenes46 91423 89223 022221847
Bardufoss22 74410 97811 766240
Alta23 69811 54712 1517821 527
Lakselv Banak8 0143 9704 044825
Kirkenes Høybuktmoen20 61010 7139 8971 824641
Svalbard Longyear5 4762 5332 94300
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen16 4438 5677 8761 6694 916
Florø16 6048 4558 149800
Førde Bringeland1 61081879200
Sandane Anda2 9811 7781 2031612
Ørsta-Volda Hovden10 3195 2175 1025755
Røros4 0431 6852 358311 076
Namsos5 8132 8942 91951 941
Rørvik Ryum5 9372 9602 97721 646
Brønnøysund Brønnøy26 26813 04913 2191407 412
Sandnessjøen Stokka12 1236 1705 95342 713
Mo i Rana Røssvold4 2402 1422 0983881
Mosjøen Kjærstad5 1302 6112 519101 488
Røst3 7962 1861 61016971
Værøy1 20557463100
Vestvågøy Leknes17 2398 5708 669802 242
Svolvær Helle4 8042 4212 3838929
Stokmarknes Skagen3 4641 6921 77250
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya13 2126 6446 568184 128
Sørkjosen1 2316955360369
Hasvik5 2352 4132 822201 703
Hammerfest24 41212 21412 1982725 690
Honningsvåg Valan5 1742 7352 43951 415
Mehamn4 0472 0342 013101 256
Berlevåg1 5697727971523
Båtsfjord5 4612 7582 703131 759
Vadsø18 5139 8498 6647464 848
Vardø Svartnes1 76789587216648
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp17 5013 26914 23200
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken223813510300
Ørland21 40298741500

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
2. kvartal 2020
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt2 297 1242 144 33737 9170114 7677825
Oslo Gardermoen717 080706 22610 84000014
Stavanger Sola195 206151 5322 720040 95400
Bergen Flesland342 664288 8374 662049 16500
Trondheim Værnes194 616190 7913 8250000
Bodø147 050143 8473 2030000
Tromsø Langnes154 010151 1722 82601200
Kristiansand Kjevik38 70638 648580000
Haugesund Karmøy22 81122 6072040000
Ålesund Vigra48 40147 5788230000
Molde Årø22 98221 3861 58500011
Kristiansund Kvernberget44 36127 7961 095015 47000
Harstad/Narvik Evenes46 91443 7883 1260000
Bardufoss22 74422 1066380000
Alta23 69823 16546806500
Lakselv Banak8 0147 4475580900
Kirkenes Høybuktmoen20 61020 3752350000
Svalbard Longyear5 4765 30411000620
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen16 44316 44300000
Florø16 60411 8122904 75580
Førde Bringeland1 6101 61000000
Sandane Anda2 9812 98100000
Ørsta-Volda Hovden10 31910 31100080
Røros4 0434 04300000
Namsos5 8135 81300000
Rørvik Ryum5 9375 93700000
Brønnøysund Brønnøy26 26823 36145302 45400
Sandnessjøen Stokka12 12312 054690000
Mo i Rana Røssvold4 2404 24000000
Mosjøen Kjærstad5 1305 13000000
Røst3 7963 79600000
Værøy1 2051 111940000
Vestvågøy Leknes17 23917 23900000
Svolvær Helle4 8044 80400000
Stokmarknes Skagen3 4643 46400000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya13 21213 20570000
Sørkjosen1 2311 23100000
Hasvik5 2355 23500000
Hammerfest24 41222 529001 88300
Honningsvåg Valan5 1745 17400000
Mehamn4 0474 04700000
Berlevåg1 5691 56900000
Båtsfjord5 4615 46100000
Vadsø18 51318 51300000
Vardø Svartnes1 7671 76700000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp17 50117 450510000
Skien Geitryggen10000000
Notodden10000000
Stord Sørstokken123802380000
Ørland11 4021 40200000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
2. kvartal 2020
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt1 069 8521 074 90874 65777 707
Oslo Gardermoen303 160301 04559 76753 108
Stavanger Sola92 94593 8014 2394 221
Bergen Flesland161 477163 1738 2039 811
Trondheim Værnes94 77498 215745882
Bodø75 71371 10284151
Tromsø Langnes74 23979 335161275
Kristiansand Kjevik19 23419 2809894
Haugesund Karmøy11 35211 2958381
Ålesund Vigra22 80222 9091 0521 638
Molde Årø11 23011 75200
Kristiansund Kvernberget22 29121 9773855
Harstad/Narvik Evenes23 89223 02200
Bardufoss10 79811 7661800
Alta11 54712 15100
Lakselv Banak3 9704 04400
Kirkenes Høybuktmoen10 7139 89700
Svalbard Longyear2 5332 94300
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen8 5677 87600
Florø8 4488 126723
Førde Bringeland81879200
Sandane Anda1 7781 20300
Ørsta-Volda Hovden5 2175 10200
Røros1 6852 35800
Namsos2 8942 91900
Rørvik Ryum2 9602 97700
Brønnøysund Brønnøy13 04913 21900
Sandnessjøen Stokka6 1705 930023
Mo i Rana Røssvold2 1422 09800
Mosjøen Kjærstad2 6112 51900
Røst2 1861 61000
Værøy57463100
Vestvågøy Leknes8 5708 66900
Svolvær Helle2 4212 38300
Stokmarknes Skagen1 6921 77200
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya6 6446 56107
Sørkjosen69553600
Hasvik2 4132 82200
Hammerfest12 21412 19800
Honningsvåg Valan2 7352 43900
Mehamn2 0342 01300
Berlevåg77279700
Båtsfjord2 7582 70300
Vadsø9 8498 66400
Vardø Svartnes89587200
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp3 2696 89407 338
Skien Geitryggen20000
Notodden20000
Stord Sørstokken213510300
Ørland298741500

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
2. kvartal 2020
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt45 4454 2954 29510 33626 519
Oslo Gardermoen36 5837151 6438 74425 481
Stavanger Sola3 4297304561 372871
Bergen Flesland1 3946666951518
Trondheim Værnes52434418000
Bodø1 02560542000
Tromsø Langnes1 10756454300
Kristiansand Kjevik237191712576
Haugesund Karmøy2420400
Ålesund Vigra21526368073
Molde Årø31191200
Kristiansund Kvernberget1912700
Harstad/Narvik Evenes8175600
Bardufoss2017300
Alta81423900
Lakselv Banak1981100
Kirkenes Høybuktmoen69383100
Svalbard Longyear1791542500
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen23111200
Florø34221200
Førde Bringeland32100
Sandane Anda11000
Ørsta-Volda Hovden74300
Røros118300
Namsos53200
Rørvik Ryum42200
Brønnøysund Brønnøy2391400
Sandnessjøen Stokka3729800
Mo i Rana Røssvold87100
Mosjøen Kjærstad65100
Røst43100
Værøy33000
Vestvågøy Leknes39251400
Svolvær Helle64200
Stokmarknes Skagen1714300
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya63300
Sørkjosen32100
Hasvik53200
Hammerfest51262500
Honningsvåg Valan136700
Mehamn126600
Berlevåg31200
Båtsfjord117400
Vadsø64303400
Vardø Svartnes31200
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp64200
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken200000
Ørland200000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
2. kvartal 2020
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt36 59235 3143 318 2973 307 771
Oslo Gardermoen7 3346 9691 124 5391 119 087
Stavanger Sola3 7863 650271 295269 668
Bergen Flesland5 7395 597542 499542 493
Trondheim Værnes2 1132 032223 548221 868
Bodø2 3132 132165 625164 857
Tromsø Langnes2 6192 555186 867186 022
Kristiansand Kjevik58057561 00560 802
Haugesund Karmøy22221837 63837 327
Ålesund Vigra66766763 76364 263
Molde Årø33031537 36537 268
Kristiansund Kvernberget1 2011 190105 877106 016
Harstad/Narvik Evenes45645253 42253 074
Bardufoss18317930 67229 744
Alta67550829 05227 606
Lakselv Banak20320410 92310 817
Kirkenes Høybuktmoen49149328 24528 335
Svalbard Longyear31426620 48919 563
Fagernes Leirin0103
Sogndal Haukåsen52552720 08520 097
Florø71265841 61440 124
Førde Bringeland1081162 2722 284
Sandane Anda78773 0763 036
Ørsta-Volda Hovden29029111 28011 340
Røros26125810 82710 851
Namsos1391395 3205 320
Rørvik Ryum1351315 2255 170
Brønnøysund Brønnøy60059729 72229 545
Sandnessjøen Stokka30129811 56211 496
Mo i Rana Røssvold1041013 6033 551
Mosjøen Kjærstad1111113 9393 908
Røst1271274 9964 996
Værøy1301281 8251 797
Vestvågøy Leknes51651019 69219 664
Svolvær Helle86873 0283 041
Stokmarknes Skagen91903 5303 528
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya29829711 60911 572
Sørkjosen59591 9461 946
Hasvik1441435 5625 525
Hammerfest82280736 17336 245
Honningsvåg Valan1821816 9056 899
Mehamn1731736 5956 595
Berlevåg44441 6971 697
Båtsfjord2132128 2358 195
Vadsø61160923 51623 439
Vardø Svartnes43441 6601 697
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp31534533 93239 278
Skien Geitryggen10106
Notodden11199
Stord Sørstokken188396396
Ørland11391415 6425 711

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
2. kvartal 2020
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen044 37850 73449 91424 07228 866
Stavanger Sola44 043025 6241892280
Bergen Flesland51 73925 222017 2521 9675 245
Trondheim Værnes51 569017 834011 700114
Bodø22 4951571 93213 012011 882
Tromsø Langnes30 07105 31313012 3970
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen0630626776300360
Stavanger Sola6390504360
Bergen Flesland64347702273998
Trondheim Værnes785222601684
Bodø3015361660173
Tromsø Langnes368010131680
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0108 382106 937124 08753 62363 404
Stavanger Sola107 819052 6892413500
Bergen Flesland107 76751 497033 9483 58810 560
Trondheim Værnes124 1591733 873025 223494
Bodø53 7323493 24625 179025 946
Tromsø Langnes63 545010 80216925 3810

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB