84467_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbruks/arkiv
84467
Få forbedringer i IT-sikkerheten
statistikk
2012-09-27T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon;Offentlig sektor
no
iktbruks, Digitalisering og IKT i offentlig sektor, informasjons- og kommunikasjonsteknologi, elektronisk kommunikasjon, elektronisk saksbehandling, elektroniske tjenester, elektroniske skjemaer, internettbruk, IT-systemer, IT-strategi, sikkerhetsløsningerInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Offentlig forvaltning , Teknologi og innovasjon, Offentlig sektor
false

Digitalisering og IKT i offentlig sektor2012

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Få forbedringer i IT-sikkerheten

Tre av fem statlige virksomheter har i 2012 programmer for å avdekke identitetstyveri. Én av fem har opplevd forsøk på identitetstyveri.

Siden 2008 er det gjennomført få forbedringer i informasjonssikkerheten i statlige virksomheter. Andelen virksomheter med programmer for avdekking av identitetstyveri er på om lag 60 prosent i 2012, tilnærmet uendret siden 2008. Andelen med nødstrømsanlegg er også tilnærmet uendret, med 76 prosent. I 2012 bruker 93 prosent av virksomhetene i staten en annen lokalitet enn driftsmiljøet for oppbevaring av back-up. Det er en økning fra 86 prosent i 2008.

Identitetstyveri truer sikkerheten

Av sikkerhetsproblemene innen IT som inngår i undersøkelsen, er identitetstyveri den største trusselen i 2012. Nesten 20 prosent av virksomhetene i staten har opplevd forsøk på identitetstyveri, en økning fra 11 prosent i 2008. Samtidig er det også områder hvor problemene med IT-sikkerheten har blitt utbedret. Andelen som har opplevd sammenbrudd i forbindelsen til Internett eller andre eksterne nettverk har gått ned fra 42 prosent i 2008 til 13 prosent i 2012. 9 prosent har mistet data og/eller arbeidstid som følge av virusangrep eller lignende. Det er en nedgang fra 20 prosent i 2008.

Statlige virksomheter med sikkerhetsproblemer i 2008 og 2012. Prosent

IT-prosjekter gir gevinster

Investeringer i IT-prosjekter i 2010 og 2011 har ført til økt kvalitet på statlige tjenester og forbedring av arbeidsrutiner. Halvparten av de statlige virksomhetene har hatt stor eller ganske stor grad av forbedring på ett eller begge områdene. Det er imidlertid bare 4 prosent som i større grad har redusert bemanningen som følge av IT-prosjektene.

Lite ’outsourcing’ og bruk av nettskyen

IKT-funksjoner blir i hovedsak ivaretatt av interne ansatte i staten. Det gjelder spesielt drift av PC-miljøer, utvikling av IKT-strategier og brukerstøtte, hvor om lag 70 prosent av virksomhetene svarte at det overveiende eller utelukkende er interne ansatte som ivaretar funksjonene i 2012. For 42 prosent av virksomhetene ivaretas utvikling av internettløsninger hovedsakelig av eksterne leverandører.

Hele syv av ti svarer at de ikke benytter tjenester fra nettskyen. Halvparten av de som bruker nettskyen bruker det som analyseverktøy på virksomhetens nettsider.

Populært med sosiale medier

64 prosent av virksomhetene i staten bruker Twitter, Facebook eller andre sosiale medier i kontakten med innbyggerne. Disse mediene er særlig populære for relativt store virksomheter med mellom 500 og 1000 ansatte, hvor de brukes av hele 91 prosent av virksomhetene. Omtrent halvparten av de små virksomhetene, de med under 100 ansatte, har kontakt med innbyggerne gjennom sosiale medier.

Sykehustjenester har størst IKT-utgifter

De totale IKT-utgiftene i staten var på 10,8 milliarder kroner i 2011. Av dette ble 2,9 milliarder brukt av virksomheter som tilbyr sykehustjenester. IKT-utgiftene til virksomheter innen utenriks- og sikkerhetssaker var på 1,4 milliarder kroner. Samlet utgjorde IKT-utgiftene 4,3 prosent av de totale utgiftene til egenproduksjon i statsforvaltningen (se Statres ).

Totale IKT-utgifter i staten, etter næring. 2011. Millioner kroner
 
Total10 821,5
84.1 Offentlig administrasjon og forvaltning4 060,7
84.11 Generell offentlig administrasjon 11 459,2
84.12 Offentlig administrasjon tilknyttet helsestell, sosial virksomhet,
undervisning, kirke, kultur og miljøvern 2
1 557,6
84.13 Offentlig administrasjon tilknyttet næringsvirksomhet og
arbeidsmarked
1 043,9
84.2 Offentlig administrasjon tilknyttet utenriks- og sikkerhetssaker1 417,5
85.4 Undervisning i høyere utdanning 797,3
86.1 Sykehustjenester2 914,8
Statlige virksomheter i andre næringer 31 631,2
 
1  Inkluderer IKT-utgifter for virksomheter innen næring 84.240 Politi- og
påtalemyndighet (ikke politidistrikter).
2  Inneholder også IKT-utgifter for virksomheter innen næring 84.300 Trygde-
ordninger underlagt offentlig forvaltning og
85.2 Grunnskoleundervisning (ekskl. ordinær).
3  Består blant annet av næringene 46.46 Engroshandel med sykepleie og apotekvarer,
64.11 Sentralbankvirksomhet,
64.92 Annen kredittgivning, 72.19 Annen forskning og annet utviklingsarbeid innen
naturvitenskap og teknikk,
72.20 Forskning og utviklingsarbeid innen samfunnsvitenskap og humanistiske fag.

Se ” Flere tall i Statistikkbanken ” og ” Om statistikken ” for mer informasjon om undersøkelsen.

I begrepet ”andel” menes ”andel enheter i utvalget”. Det innebærer at det i 2012 ikke er tatt hensyn til at noen virksomheter svarer på vegne av flere underenheter. Andeler i 2008 er derfor ikke direkte sammenlignbare med andeler i 2012. I 2008 bestod utvalget av alle virksomheter i staten, og spørsmålene ble besvart av alle som mente de hadde beslutningsmyndighet på de ulike områdene. Dermed er avviket mellom 2008 og 2012 ikke av stor betydning.

Antall ansatte i statlige virksomheter som besvarer på vegne av underenheter er inkludert ansatte fra underenhetene. Det innebærer at de er plassert i sysselsettingsgruppe tilsvarende det totale antallet.