355625
/utdanning/statistikker/hugjen/aar
355625
statistikk
2019-06-26T08:00:00.000Z
Utdanning
no
hugjen, Gjennomføring ved universiteter og høgskoler, uteksaminerte kandidater, fagfelt (for eksempel samfunnsfag, juridiske fag, humanistiske fag), bachelorgrad, mastergrad, laveregradsstudier, høyeregradsstudier, fullføringstidHøyere utdanning, Utdanning
true

Gjennomføring ved universiteter og høgskoler

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

65,7 %

fullførte en grad innen 8 år

Høyeste oppnådde grad etter 8 år for nye studenter ved universiteter og høgskoler1
I altMennKvinner
1Studenter som startet i høyere utdanning første gang i perioden 1.10.åååå -1 - 30.09.åååå. (F.eks. for startåret 2006 blir startperioden 1.10.2005-30.09.2006)
Oppstartår og fullført grad
2000
I alt40 11816 37023 748
Fullført grad56,049,360,5
Fullført doktorgrad0,20,40,1
Fullført høyere grad, mer enn 4 år15,618,813,4
Fullført lavere grad, 2-4 år40,130,147,0
Ingen fullført grad44,050,739,5
 
2010
I alt48 15320 43327 720
Fullført grad65,760,769,5
Fullført doktorgrad0,40,50,3
Fullført høyere grad, mer enn 4 år24,426,322,9
Fullført lavere grad, 2-4 år41,033,946,3
Ingen fullført grad34,339,330,5

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Foreldrenes utdanningsnivå og høyeste oppnådde grad etter 8 år

Foreldrenes utdanningsnivå og høyeste oppnådde grad etter 8 år1
Foreldrenes utdanningsnivå
Prosent
I altAlle utdanningsnivåLang høyere utdanningKort høyere utdanningVideregående utdanningGrunnskole- utdanningUoppgitt utdanning
1Studenter som startet i høyere utdanning første gang i perioden 1.10.åååå -1 - 30.09.åååå (F.eks. for startåret 2006 blir startperiode 1.10.2005-30.09.2006)
Oppstartår og fullført grad
2010
I alt48 153100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Fullført doktorgrad1830,40,20,00,00,03,2
Fullført høyere grad, mer enn 4 år11 73824,446,329,014,78,628,5
Fullført lavere grad, 2-4 år19 73941,030,745,447,939,516,7
Ingen fullført grad16 49334,322,925,537,451,851,6

Tabell 2 
3-årige bachelorutdanninger

3-årige bachelorutdanninger1
2013-2018
AntallProsent
I altFullført innen 3 år2Fullført innen 5 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført annet studium enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt
1Studenter som startet på utvalgte 3-årige studium for første gang i perioden 1.10.åååå-1 -30.09.åååå inngår i tallene. (F.eks. for startår 2005 blir startperioden 1.10.2004 - 30.09.2005)
2Antall år er beregnet på følgende måte: -3 år = 40 mnd., 5 år = 41-64 mnd.
 
Begge kjønn35 60949,318,07,91,04,719,1
Menn14 83644,515,79,11,05,124,6
Kvinner20 77352,719,67,01,04,415,2
 
Studium ved avslutning
Bachelor, førskole -/barnehagelærerutdanning2 28445,429,45,60,31,018,5
Bachelor, fag- og yrkesfaglærer52068,314,63,10,81,212,1
Bachelor, ingeniørfag3 66253,815,98,80,33,617,6
Bachelor, sykepleie4 29655,324,46,30,41,312,3
Bachelor, helsefagutdanninger, ikke sykepleie2 25152,522,67,70,72,314,2
Bachelor, helse-, sosial- og idrettsfag2 73158,317,56,01,13,214,0
Bachelor, humanistiske og estetiske fag3 44842,912,810,52,07,024,8
Bachelor, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk, ikke allmenn-/grunnskolelærer56856,515,17,42,13,715,1
Bachelor, samfunnsfag og juridiske fag3 83449,614,38,31,69,017,1
Bachelor, økonomiske og administrative fag7 72141,016,18,21,25,228,2
Bachelor, naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag, ikke ingeniørutdanning2 89841,118,311,41,29,818,2
Bachelor, primærnæringsfag22744,915,46,21,33,528,6
Bachelor, samferdsels- og sikkerhetsfag og andre sevicefag1 06373,813,72,90,31,18,1
Bachelor, uoppgitt fagfelt10684,915,10,00,00,00,0

Tabell 3 
Utvalgte 5-årige masterutdanninger

Utvalgte 5-årige masterutdanninger1
2011-2018
AntallProsent
I altFullført innen 5 år2Fullført innen 7 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført lavere gradFullført annen høyere grad enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt
1Studenter som startet studium for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (F.eks. for startår 2006 blir startperioden 1.10.2005 - 30.9.2006).
2Antall år er beregnet på følgende måte: -5 år = -64 mnd., 7 år = 65-88 mnd.
Begge kjønn5 00749,222,45,28,01,34,59,5
Menn2 41548,120,15,78,41,74,411,7
Kvinner2 59250,124,64,77,61,04,57,4
 
Utdanning ved slutt
Master, rettsvitenskap1 01449,926,65,74,40,72,99,8
Cand.psychol.-utdanning31561,922,91,62,90,37,33,2
Master, farmasi-utdanning13563,714,82,28,10,74,45,9
Cand.med.vet.-utdanning6729,950,79,01,51,51,56,0
Master, odontologi-utdanning17260,515,13,53,57,65,24,6
Siviløkonom-/Master-utdanning21746,512,02,818,05,53,711,5
Master, teknologifag1 71753,623,25,45,60,84,37,1
Master of Science5536,412,75,518,21,89,116,4
Master, humanistiske og estetiske fag5349,122,60,07,53,85,711,3
Master, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk80539,414,36,217,30,56,016,4
Master, samfunnsfag og juridiske fag11633,614,710,315,54,36,914,6
Master, naturvitenskapelige fag,30933,039,55,86,51,33,210,6
Master, primærnæringsfag2378,34,30,013,00,00,04,3

Tabell 4 
1 ½ og 2-årige utvalgte masterutdanninger

1 ½ og 2-årige utvalgte masterutdanninger1
2014-2018
Absolutte tallProsent
I altFullført innen 2 år2Fullført innen 4 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført annen høyere grad enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt
1Studenter som startet studium for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (F.eks. for startår 2009 blir startperioden 1.10.2008 - 30.9.2009).
2Antall år er beregnet på følgende måte: -2 år = -28 mnd., 4 år = 29-52 mnd.
 
Utdanning ved slutt
Siviløkonom-/Master-utdanning1 08676,812,21,30,11,18,5
Master, teknologifag74462,814,03,80,01,717,8
Master of Science1 49671,310,62,30,51,713,7
Master of Philosophy5771,910,55,30,00,012,3
Master of Arts955,622,211,10,011,10,0
Master of Business Administration33018,840,08,20,31,231,5
Master of Management39490,90,50,50,00,37,9
Master of Technology Management580,020,00,00,00,00,0
Andre mastergradsutdanninger13122,116,810,70,04,645,8
Master, humanistiske og estetiske fag1 52543,825,18,50,33,019,4
Master, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk1 31343,021,911,20,22,121,6
Master, samfunnsfag og juridiske fag1 44444,322,27,40,82,722,5
Master, økonomiske og administrative fag (ikke siviløkonom)1 10032,522,68,50,12,733,5
Master, naturvitenskapelige fag,1 39060,518,33,40,12,015,6
Master, helse-, sosial- og idrettsfag1 81536,119,39,60,12,632,3
Master, primærnæringsfag6465,615,61,61,61,614,1
Master, samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag28623,421,09,40,01,444,7

Tabell 5 
Doktorgradsprogrammer og gjennomføring for nye studenter

Doktorgradsprogrammer og gjennomføring for nye studenter1
2013-2018
I altProsent
Fullført innen 3 årFullført innen 5 årFortsatt i samme studiumAvbrutt
1Personer som startet på doktorgradsprogram første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (F.eks.: For startår 2009 blir startperioden 1.10.2009 - 30.09.2010). Antall år er beregnet på følgende måte: 5 år = - 64 måneder
 
Kjønn
Menn85220,338,621,619,5
Kvinner91712,532,629,625,3
 
Fagfelt
Begge kjønn
Fagfelt i alt1 76916,335,525,722,5
Humanistiske og estetiske fag1479,536,725,228,6
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk697,224,627,540,6
Samfunnsfag og juridiske fag2088,729,827,434,1
Økonomiske og administrative fag42-38,142,919,0
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag62320,741,918,319,1
Helse-, sosial- og idrettsfag66017,732,131,218,9
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag2025,030,020,025,0
Uoppgitt fagfelt-----

Om statistikken

Statistikken tar gjerne utgangspunkt i et studentkull som følges gjennom utdanningssystemet, eller utgangspunkt i de som har fullført en utdanning på et visst nivå et gitt år - og ser hvordan de har beveget seg gjennom utdanningssystemet fram til fullført utdanning.

 

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Igangværende utdanning: Studenter som er registrert ved en norsk utdanningsinstitusjon.

Fullført utdanning: Utdanninger som er fullført med bestått karakter.

Antall år er beregnet på følgende måte:

1 år = Opp til 16 mnd.

2 år = 17-28 mnd.

3 år = 29-40 mnd.

4 år = 41-52 mnd.

5 år = 53-64 mnd.

6 år = 65-76 mnd.

7 år = 77-88 mnd.

8 år = 89-100 mnd.

9 år = 101-112 mnd..

10 år = 113-124 mnd.

11 år = 125-136 mnd.

12 år = 137-148 mnd.

13 år = 149 mnd. og over

Foreldrenes utdanningsnivå: Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier: (1) Utdanning på grunnskolenivå, (2) Videregående utdanning, (3) Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år) og (4) Lang høyere utdanning (mer enn 4 år). Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er 'kort høyere utdanning' betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Tilfeller hvor det ikke foreligger informasjon om utdanningsnivået til noen av foreldrene havner i gruppen Uoppgitt. Se også definisjoner av utdanningsnivået

Standard klassifikasjoner

Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000).

Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - the International Standard Classification of Education.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Regionalt nivå

Statistikken er presentert på nasjonalt nivå og på lærested. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger. 

 

Hyppighet og aktualitet

Statistikken publiseres årlig i juni.

Internasjonal rapportering

Data rapporteres til OECD, UNESCO og Eurostat.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er langtidslagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Spesialtabeller I tillegg til de tabellene som er publisert er det mulig å få ved å henvende seg til Statistisk sentralbyrå, oppdragutdanning@ssb.no. Prisen vil avhenge av omfanget av bestillingen.

Bakgrunn

Formål og historie

Det er et stort behov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk, og formålet med statistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter fra og med avsluttet grunnskole til og med avlagte doktorgrader. Statistikken er individbasert og bygger på data om den enkelte elev og student. Den delen av voksenopplæringen som er individbasert inngår også.

De årlige filene over igangværende studenter og avsluttet utdanning ligger til grunn for statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler . Disse filene inngår i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). NUDB er bygget opp på grunnlag av eksisterende individdata innenfor utdanningsstatistikken: data om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger. Tidligere ble opplysninger om utdanningsnivå innhentet kun ved folketellingene. Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken på begynnelsen av 1970-tallet individbasert, det vil si at det ble knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet.

Formålet med denne statistikken er å lage enkle analyser av gjennomføring ved universiteter og høgskoler. Første år for publisering av gjennomføringsanalyser i høyere utdanning var 2004.

Statistikken finansieres via SSBs statsoppdrag.

 

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (EU, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.

I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Forskningsinstitusjonen NIFU justerer en del statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler. Instituttet baserer seg på data fra SSB.

Det publiseres ikke foreløpige tall fra SSBs side når det gjelder gjennomføringsanalyser.

Lovhjemmel

Statistikkloven §§ 2-1, 2-2, 3-2 (Skjema/registre).

EØS-referanse

Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer.

Produksjon

Omfang

Statistikken omfatter studenter ved utdanningsinstitusjoner som etter Standard for næringsgruppering er gruppert som universitet eller høgskole. I gjennomføringsanalyser tar man gjerne utgangspunkt i et studentkull som så følges gjennom utdanningssystemet, eller utgangspunkt i de som har fullført en utdanning på et visst nivå et gitt år - og ser hvordan de har beveget seg gjennom utdanningssystemet fram til fullført utdanning.

Datakilder og utvalg

SSB henter inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høgre utdanning) og fra enkelte høgskoler. Opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift er med på å danne grunnlaget for statistikken. For utenlandsstudentene er Lånekassen den sentrale datakilden.

Statistikken er basert på fulltelling. Det benyttes ikke utvalg i denne statistikken.

Datainnsamling, editering og beregninger

Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsdata fra de ulike utdanningsinstitusjonene. SSB henter inn opplysninger direkte fra universitetene og høgskolene som benytter M-STAS (Mikromaskinbasert Studie Administrativt System) og FS (Felles Studentsystem). Enkelte læresteder benytter egne datasystemer. Data om igangværende og fullførte utdanninger i utlandet hentes inn direkte fra Lånekassen. Fullførte utdanninger i utlandet er dessuten også hentet inn i spesialundersøkelser.

Editering: Med editering menes kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført maskinell mottakskontroll av utdanningsdataene. Ugyldige dubletter fjernes. Mottakskontrollen sjekker om observasjonene har gyldige verdier på de ulike variablene, og sammenlikner med fjorårets data. Data gjennomgår også en omkoding og tilrettelegging slik at variablene får gyldige verdier. I grovkontrollen sjekkes de prosentvise variasjonene i antallet fullførte utdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets data. Alle fødselsnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot BEBAS-navnebasen for å finne de korrekte fødselsnummer. Gyldighetskontrollen sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidelsen av data. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre som for eksempel bostedsopplysninger og innvandringsopplysninger. I tillegg omkodes enkelte variabler, som for eksempel alder ved utgangen av året.

Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av fullførte utdanninger og antallet registrerte studenter.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Hovedregelen er at en ikke kan offentliggjøre tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Startåret for innhenting av individbasert utdanningsstatistikk er 1974. De fleste variablene er sammenliknbare over tid mens andre har endret seg. Alle utdanninger i Nasjonal utdanningsdatabase er kodet i tråd med Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS 2000). Dette gjelder uansett årgang. Derfor benyttes hovedsaklig utdanningskodene når man foretar studier og analyser av gjennomføringen i utdanningssystemet. Andre koder som f.eks. næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke benyttes i samme grad.

Statistikk over gjennomføring  ved universiteter og høgskoler  var publisert for første gang i 2004. På grunn av Kvalitetsreformen i 2003, er dette en overgangsperiode fra gamle 4- og 6-årige utdanninger til henholdsvis 3-årige bachelorgrader og 5-årige mastergrader. En del studenter ville for eksempel ha begynt på en 4-årig utdanning og byttet underveis til en 3-årig bachelorgrad. Gjennomføringsstatistikk blir derfor ikke helt sammenlignbar mellom årganger i perioden med overgang fra gammel til ny studieordning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av data ved utdanningsinstitusjoner eller ved kontroll- og revisjonsprosessen gjennomført av SSB. De fleste feil i utdanningsstatistikken kan føres tilbake til grunnlagsmaterialet for statistikken. Mulighetene for feil er særlig aktuell når datamaterialet bygger på opplysninger gitt av den enkelte student. For studenter ved enkelte læresteder omfatter statistikken studenter som har betalt semesteravgift. Tallet på registrerte studenter vil dermed avvike noe fra det reelle studenttallet, fordi en del av de personene som har betalt semesteravgift ikke er aktive studenter. Det foreligger ikke materiale som kan gi grunnlag for å anslå hvor stort avvik dette medfører. Generelt kan vi nok fastslå at problemet har vært størst de siste årene.

Når det gjelder registrering av fullførte utdanninger i studieårene 2004/05 og 2005/06, var det problemer med registrering av oppnådde cand.mag. grader. Dels skyldtes dette underrapportering fra flere læresteder, og dels galt tidspunkt for registrering av oppnådde grader. Årsaken til det er at i store deler av perioden har dette tidspunktet vært identisk med tidspunktet for utsteding av vitnemål som i tid kan ha vært lenge etter at cand.mag. graden faktisk var oppnådd.

Både feil registrering av igangværende studenter og forsinket registrering av fullførte utdanninger har betydning for gjennomføringsstatistikken. Begge feil kan føre til at det virker som om studenten har brukt lengre tid enn hva vedkommende faktisk brukte for å fullføre utdanningen. Dermed blir gjennomføring ved universiteter og høgskoler rapportert som dårligere enn hva den faktisk er.

Gjennomføring ved universiteter og høgskoler er definert som det antall år det er siden studenten første gang ble registrert i høyere utdanning. Det er ikke tatt hensyn til opphold underveis, bytte av studium eller deltidsstudier, i beregningen av statistikken. Statistikken sier med andre ord ingenting om det studiet studenten var registrert på først, var det samme som ble fullført.

 

Revisjon

Se SSBs prinsipper for revisjon

Faktaside

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB