53683_not-searchable
/utdanning/statistikker/kargrs/aar
53683
Jentene får høyest karakterer
statistikk
2011-11-17T10:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
kargrs, Karakterer og nasjonale prøver i grunnskolen, skoleresultater, karakternivå, eksamenskarakterer, standpunktkarakterer, grunnskolepoeng, fag (for eksempel norsk, engelsk, matematikk)Grunnskoler, Utdanning, Innvandring og innvandrere, Utdanning
false

Karakterer og nasjonale prøver i grunnskolen2011

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Jentene får høyest karakterer

Jentene som gikk ut av grunnskolen i 2011 oppnådde høyere karakterer enn guttene i alle fag bortsett fra kroppsøving. I gjennomsnitt fikk jentene 42,0 grunnskolepoeng, mens guttene fikk 37,9. For alle elevene som gikk ut i 2011 var snittet 39,9 grunnskolepoeng.

Det var størst forskjell mellom standpunktkarakterene til gutter og jenter i fagene norsk, kunst og håndverk, mat og helse, religion, livssyn og etikk. I disse fagene oppnådde jentene i snitt mer enn en halv karakter bedre enn guttene. I matematikk var forskjellen mellom gutter og jenter bare på 0,2 - også her i jentenes favør. Kroppsøving var det eneste faget hvor guttene hadde noe høyere snittkarakterer enn jentene. Differansen i karakterer mellom kjønnene er stabil selv når man tar i betraktning elevenes sosiale bakgrunn.

Lavere karakter på skriftlig eksamen enn i standpunkt

For begge kjønn er gjennomsnittlige karakterer til skriftlig eksamen lavere enn standpunktkarakterene, men til gjengjeld får elevene i gjennomsnitt høyere karakterer i muntlig eksamen enn i standpunkt. Størst var differansen mellom standpunkt og eksamen i matematikk, hvor gjennomsnittet i standpunkt var 3,6 mens gjennomsnittlig karakter på skriftlig eksamen var 3,1 og muntlig eksamen var 4,1.

Karakternivået varierer med foreldrenes utdanningsnivå

Karakternivået til elevene varierer med sosial bakgrunn, her uttrykt ved utdanningsnivået til foreldrene. Gjennomsnittlige grunnskolepoeng varierer med nesten 12 poeng mellom elever som har foreldre med lavest utdanning og elever som har foreldre med den høyeste utdanningen.

Sammenhengen mellom karakternivået og sosial bakgrunn, er sterkest i fagene matematikk, naturfag og samfunnsfag. Karakteren i matematikk standpunkt varierer med mer enn en og en halv karakter mellom elever som har foreldre med lavest utdanning, og elever som har foreldre med høyest utdanning. Sammenhengen mellom karakterer og sosial bakgrunn er mindre tydelig i fagene kunst og håndverk, kroppsøving og mat og helse.

Innvandrere oppnår lavere karakterer enn øvrige elever

Elever med innvandrerbakgrunn har gjennomgående lavere karakterer enn elever uten innvandrerbakgrunn. Tydeligst er forskjellen i fag som norsk hovedmål og matematikk, hvor innvandrerne fikk mer enn en halv karakter lavere enn øvrige elever. Norskfødte med innvandrerforeldre har noe høyere karakterer enn innvandrere, men i gjennomsnitt noe lavere enn øvrige elever.

Varierende sammenheng mellom karakterer og nasjonale prøver

Karakterene elevene får når de avslutter grunnskolen samsvarer i varierende grad med resultatene de fikk ved nasjonale prøver tre år tidligere. Tydeligst er sammenhengen mellom resultatene fra nasjonale prøver i regning og matematikk standpunkt. Nær 80 prosent av elevene som oppnådde det laveste mestringsnivået ved nasjonale prøver på 8. trinn fikk karakteren en eller to i standpunkt matematikk tre år senere. 80 prosent av elevene som oppnådde mestringsnivå fem på de nasjonale prøver fikk karakteren fem eller seks i matematikk standpunkt.

For fagene norsk og engelsk er sammenhengen mellom nasjonale prøver og standpunktkarakter noe mer nyansert. Nær halvparten av elevene som var på det laveste mestringsnivået på lesing i 8. trinn oppnådde tre i standpunkt norsk hovedmål, mens 39 prosent fikk en eller to. Av elevene som var på mestringsnivå tre i engelsk på 8. trinn oppnådde hele 70 prosent karakteren fire eller høyere i engelsk skriftlig standpunkt.

Ved sammenligning av karakterer på 10. trinn og nasjonale prøver på 8. trinn er det viktig å merke seg at avgangskarakterene i enkeltfag som matematikk, norsk og engelsk ikke måler den samme kompetansen som de nasjonale prøvene i regning, lesing på norsk og lesing på engelsk.

Tabeller: