37951_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/gvregnaksje/aar
37951
Et forbedret driftsresultat
statistikk
2007-03-13T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
gvregnaksje, Godstransport på vei, regnskap for aksjeselskaper, driftsregnskap, foretakLandtransport, Transport og reiseliv
false

Godstransport på vei, regnskap for aksjeselskaper2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Et forbedret driftsresultat

Aksjeselskapenes årsregnskaper for næringsgruppen godstransport på vei viste at driftsresultatet økte med 8 prosent fra 2004 til 2005. Driftsmarginen var imidlertid uendret i den samme perioden.

Driftsmargin. Godstransport på vei og alle ikke-finansielle aksjeselskap for Fastlands-Norge. 2004-2005. Prosent

Egenkapitalrentabilitet. Godstransport på vei og alle ikke-finansielle aksjeselskap, Fastlands-Norge. 2004-2005. Prosent

Driftsinntektene til de 2 365 aksjeselskapene innen næringen godstransport på vei utgjorde 21,6 milliarder i 2005. Dette var en økning på 8 prosent fra året før. Driftskostnadene var 20,6 milliarder. Dette ga et driftsresultat på 1 milliard kroner, som var 8 prosent høyere enn året før.

Lav driftsmargin

Aksjeselskapene innen godstransport hadde i gjennomsnitt lavere driftsmargin enn aksjeselskapene i næringslivet for øvrig. Mens driftsmarginen for landtransport var 4,7 prosent i 2005, var den på 7,6 prosent for det samlede næringslivet i Fastlands-Norge. Driftsmarginen for godstransport på vei var undret sammenlignet med 2004, mens den økte med 0,7 prosentpoeng for alle aksjeselskap i Fastlands-Norge.

Høy egenkapitalrentabilitet, men svak utvikling

Egenkapitalrentabiliteten innen godstransport på vei var høy sammenlignet med alle ikke-finansielle aksjeselskaper i Fastlands-Norge. Mens egenkapitalen til aksjeselskapene for Fastlands-Norge i gjennomsnitt ga en avkastning på vel 16 prosent i 2005, var tilsvarende andel 29 prosent for godstransport på vei. Egenkapitalandelen for godtransportnæringen gikk imidlertid ned med 3,7 prosentpoeng fra året før, mens den økte med 2,8 prosentpoeng for aksjeselskapene i Fastlands-Norge. Samtidig utgjorde egenkapitalen til alle aksjeselskapene i Fastlands-Norge om lag 40 prosent av samlet kapital i aksjeselskapene ved utgangen av 2005, sammenlignet med 22 prosent i godstransportnæringen.

God lønnsomhet i Østfold

Høyest driftsmargin innen godstransport på vei hadde foretak i Østfold, med 8,1 prosent. Lavest var den for foretak i Sogn og Fjordane, hvor driftsmarginen var -0,5 prosent.

Driftsmargin for foretak innen godstransport på vei. Fylke. 2004 og 2005. Prosent

AS står for 70 prosent av omsetningen

Statistikk fra strukturundersøkelsen viste at i alt 9 699 foretak var registrert i godstransportnæringen i 2005. Aksjeselskapene utgjorde altså bare 24 prosent av det totale antallet foretak i næringen. Men selv om regnskapsstatistikken basert på aksjeselskaper omfattet hvert fjerde foretak, utgjorde den en stor andel av omsetningen. I 2005 var omsetningen til de snaut 10 000 foretakene i næringen på i alt 30,6 milliarder kroner, ifølge foreløpige tall fra strukturstatistikken, mot altså 21,6 milliarder for aksjeselskapene målt som driftsinntekter, en andel på om lag 71 prosent.

Ordforklaringer

Driftsresultatet er differansen mellom driftsinntekter og driftskostnader.

Driftsmarginen sier noe om hvor stor andel av driftsinntektene som blir igjen i selskapene i form av driftsresultat.

Egenkapitalrentabilitet er et av nøkkeltallene som belyser lønnsomhet, og sier noe om egenkapitalens evne til avkastning før skattekostnad.

Om statistikkgrunnlaget

Regnskapsstatistikken for godstransport på vei bygger på de samme dataene som den generelle regnskapsstatistikken til Statistisk sentralbyrå. Statistikken omfatter alle innsendingspliktige selskaper som har sendt inn sine regnskaper på det tidspunktet Statistisk sentralbyrå innhenter data. Tallene for 2005 er foreløpige.

Tabeller: