249901_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpsg/hvert-5-aar
249901
Mest kjøring i Oslo og Akershus
statistikk
2016-03-11T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
transpsg, Transport med varebiler, varetranport, godstransport, transportmengde, varebiler, lastebiler, egentransport, leietransport, vareslagLandtransport, Transport og reiseliv
false
Statistikken viser transport gjennomført med små godsbiler. I 2014/2015 kjørte små godsbiler 3,2 milliarder kilometer med 16 millioner tonn last fordelt på 94 millioner turer og 173 millioner leveranser.

Transport med varebiler2014-2015

Innhold

Publisert:

Oppdatert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

13. mars 2019 ble tallene for 2015 rettet. Bakgrunnen for rettingen er en metodeendring og ny editering av datamaterialet.

Mest kjøring i Oslo og Akershus

Transport med varebiler
20082015Endring i prosent
2008 - 2015
Kjørte kilometer, i alt (mill.km)7 604,97 363,5-3,2
Kjørte kilometer med last, i alt (mill.km)3 200,62 738,2-14,4
Transportert gods (mill. tonn)18,212,6-30,8
Tonnkilometer (mill.)836,3630,6-24,6
Turer med last (mill.)97,782,0-16,1
 
Gjennomsnittlig kjørte kilometer16 00914 803-7,5
Gjennomsnittlig turlengde med last (km)32,833,41,8

Undersøkelsens populasjonÅpne og lesLukk

Populasjonen av små godsbiler i 2014/2015 bestod av 4 prosent små lastebiler, 75 prosent små vare- og kombinerte biler og 20 prosent store vare- og kombinerte biler. I 2008 var den tilsvarende fordelingen 7 prosent lastebiler, 76 prosent små vare- og kombinerte biler og 17 prosent store vare- og kombinerte biler. Små vare- og kombinerte biler har en tillatt nyttelast under ett tonn, mens store vare – og kombinerte biler og små lastebiler kan frakte inntil 3,5 tonn. Populasjonen inkluderte i 2014/2015 om lag 14 000 flere små vare- og kombinerte biler, 18 000 flere store vare- og kombinerte biler og 10 000 færre små lastebiler enn i 2008.

Oslo sentrumÅpne og lesLukk

Statistisk sentralbyrå har ikke definert «Oslo sentrum» nærmere, som f.eks. innenfor Ring 1, på grunn av at det ville vært svært krevende for eierne av små godsbiler å skille mellom transport innenfor og utenfor dette området. Rapportørene kunne derfor utøve betydelig skjønn i fordelingen av sin transportaktivitet mellom Oslo samlet og «Oslo sentrum».