283707
/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg/aar
283707
statistikk
2017-04-06T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
klreg, Kjørelengder, personbiler, godsbiler, busser, drosjer, ambulanser, lastebilerLandtransport, Transport og reiseliv
true

Kjørelengder

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

2,7 %

økning i kjørelengde for personbiler fra året før

Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype
Kjøretøykilometer (mill. km)AndelProsent
2015 - 20162011 - 2016
2016
Kjøretøy i alt45 204100,02,25,4
Personbiler i alt35 34878,22,77,0
Busser i alt5701,31,0-6,7
Små godsbiler i alt7 30716,20,3-1,0
Store lastebiler i alt1 9784,40,75,3

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og drivstofftype. Mill. kjøretøykm

Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og drivstofftype. Mill. kjøretøykm
20122013201420152016
Kjøretøy i alt43 952,043 913,143 738,244 250,245 203,6
Bensin16 346,615 380,814 427,313 735,712 380,4
Diesel27 505,628 370,128 942,329 515,129 902,1
Andre drivstoff99,8162,2368,6999,42 921,0
Personbiler i alt33 876,233 930,533 841,134 434,835 348,1
Bensin15 799,014 922,514 048,113 416,112 110,2
Diesel18 009,818 889,219 478,420 097,320 420,4
Andre drivstoff67,4118,8314,5921,42 817,5
Busser i alt596,9583,1572,1564,4570,3
Bensin5,84,43,22,61,7
Diesel566,1546,2536,0525,6526,7
Andre drivstoff25,032,632,936,241,9
Små godsbiler i alt7 541,07 466,67 364,47 286,97 307,4
Bensin541,7453,8375,9316,9268,4
Diesel6 993,87 004,66 971,26 933,56 983,9
Andre drivstoff5,58,217,336,555,1
Store lastebiler i alt1 938,01 932,91 960,51 964,11 977,7
Bensin0,20,20,10,10,1
Diesel1 935,91 930,11 956,71 958,71 971,2
Andre drivstoff1,92,63,85,46,4

Tabell 2 
Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og eierens bostedsfylke. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km

Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og eierens bostedsfylke. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km
2016
Kjøretøy i altPersonbiler i altBusser i altSmå godsbiler i altStore lastebiler i alt
Hele landet13 24612 48032 58214 41535 407
Østfold13 64813 18811 98115 04929 268
Akershus14 24213 04932 60816 44938 995
Oslo15 00912 66245 00615 96951 648
Hedmark13 83013 02021 40215 07135 658
Oppland13 22312 69221 06214 27027 573
Buskerud13 28012 77214 17014 97825 785
Vestfold12 81212 41013 60314 27328 576
Telemark12 78312 30426 17113 94526 365
Aust-Agder13 54613 25420 35014 10224 820
Vest-Agder13 13412 78721 52014 12527 674
Rogaland11 92711 51228 80712 73229 451
Hordaland12 54512 17133 43313 09025 614
Sogn og Fjordane12 31612 05918 19212 35523 577
Møre og Romsdal12 04411 72315 29412 33527 675
Sør-Trøndelag12 93512 26834 64613 75933 314
Nord-Trøndelag13 55113 15925 76413 73831 626
Nordland11 84911 64024 69312 05320 700
Troms - Romsa12 73212 28629 03813 13529 144
Finnmark - Finnmárku12 63712 41815 26412 82723 075
Svalbard9 7559 549..11 026..

Tabell 3 
Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og eierens bostedsfylke. Mill. km

Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og eierens bostedsfylke. Mill. km
2016
Kjøretøy i altPersonbiler i altBusser i altSmå godsbiler i altStore lastebiler i alt
Hele landet45 203,635 348,1570,37 307,41 977,7
Østfold2 568,12 097,64,5397,368,8
Akershus6 121,94 567,963,91 127,4362,7
Oslo6 050,33 860,1260,71 273,4656,1
Hedmark2 121,81 633,910,7366,4110,7
Oppland1 908,51 504,410,5326,067,5
Buskerud2 737,32 188,97,0473,467,9
Vestfold2 039,31 697,75,2291,644,9
Telemark1 498,31 204,78,8241,543,2
Aust-Agder1 055,4870,36,1154,724,3
Vest-Agder1 443,91 194,97,8213,927,4
Rogaland3 386,22 785,525,2483,092,6
Hordaland3 638,83 024,650,7483,080,5
Sogn og Fjordane911,3735,45,7142,028,0
Møre og Romsdal2 131,61 757,27,8296,769,9
Sør-Trøndelag2 428,81 970,246,9315,696,0
Nord-Trøndelag1 294,71 071,214,9169,139,5
Nordland1 875,41 569,515,7253,436,9
Troms - Romsa1 354,61 104,515,1189,145,8
Finnmark - Finnmárku633,3506,03,0109,315,1
Svalbard4,23,7..0,5..

Tabell 4 
Kjørelengder, etter kjøretøtype og alder. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km

Kjørelengder, etter kjøretøtype og alder. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km
2016
I alt0-4 år5-9 år10-14 år15-19 år20-24 år25 år eller eldre
Kjøretøy i alt13 24616 38715 40012 2949 3967 0443 435
Personbiler i alt12 48014 93514 49712 1559 4027 0183 440
Personbiler12 39014 49614 48912 2339 4337 0583 455
Drosjer58 30263 40644 14424 55915 41412 7562 156
Ambulanser34 49852 79923 9938 9292 7171 3451 681
Campingbiler5 893.6 8677 0345 4784 3682 979
Busser i alt32 58246 05742 54218 55910 6586 2523 064
Minibusser11 89231 95221 14512 4589 1216 3743 027
Busser38 16747 27444 58020 09412 6625 9463 113
Små godsbiler i alt14 41517 06416 64112 4219 2397 3343 718
Små lastebiler10 08221 83716 90310 1066 3724 2171 914
Små kombinerte biler10 357.16 46015 37211 5668 6915 452
Store kombinerte biler7 971...12 4989 2766 4844 142
Små varebiler14 35616 39516 12512 3048 7656 7583 765
Store varebiler16 51218 71618 49013 09910 0937 6063 255
Store lastebiler i alt35 40757 31136 41719 84110 2556 3522 713
Lastebiler med totalvekt 12 tonn eller mindre11 92827 61121 32313 4386 9253 9311 813
Lastebiler med totalvekt over 12 tonn30 44347 84834 06919 38610 6286 6922 920
Trekkbiler64 94084 21351 91927 19710 2616 2993 362

Tabell 5 
Kjørelengder, etter kjøretøytype og alder. Mill. kjøretøykm

Kjørelengder, etter kjøretøytype og alder. Mill. kjøretøykm
2016
I alt0-4 år5-9 år10-14 år15-19 år20-24 år25 år eller eldre
Kjøretøy i alt45 203,616 011,413 807,69 307,14 494,91 053,5529,1
Personbiler i alt35 348,111 843,710 414,87 774,83 959,6902,4452,8
Personbiler34 685,311 390,410 326,27 694,43 939,6893,6441,1
Drosjer483,3422,351,67,31,60,40,1
Ambulanser40,630,97,91,50,10,00,0
Campingbiler139,0.29,271,518,38,411,7
Busser i alt570,3263,8238,743,414,25,15,1
Minibusser44,314,510,35,96,93,72,9
Busser526,1249,3228,437,57,31,42,2
Små godsbiler i alt7 307,42 679,12 632,61 330,1476,8133,855,0
Små lastebiler180,046,949,247,824,46,65,1
Små kombinerte biler210,4.0,446,191,157,615,2
Store kombinerte biler43,3...12,717,96,56,1
Små varebiler5 173,11 878,81 963,2999,9263,245,722,4
Store varebiler1 700,7753,4619,9223,680,117,36,3
Store lastebiler i alt1 977,71 224,8521,5158,844,312,216,1
Lastebiler med totalvekt 12 tonn eller mindre42,817,113,46,52,80,82,3
Lastebiler med totalvekt over 12 tonn1 287,8710,5387,0129,637,810,312,6
Trekkbiler647,1497,3121,122,73,71,11,2

Tabell 6 
Kjørelengder, etter kjøretøytype. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km

Kjørelengder, etter kjøretøytype. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km
20122013201420152016
Kjøretøy i alt13 84413 52313 26413 19113 246
Personbiler i alt12 96912 67012 41112 38712 480
Personbiler12 85612 56012 30512 28912 390
Drosjer58 55259 52058 97557 90558 302
Ambulanser33 14034 04534 76534 56734 498
Campingbiler7 1436 6906 3406 1205 893
Busser i alt30 97331 36331 96632 37732 582
Minibusser12 86111 97511 83111 64911 892
Busser39 76139 46939 36939 03538 167
Små godsbiler i alt15 36215 03114 78914 51914 415
Små lastebiler12 01411 37310 78010 46710 082
Små kombinerte biler12 09311 50010 93610 60110 357
Store kombinerte biler9 7589 2598 6358 3747 971
Små varebiler15 48515 09114 83714 55014 356
Store varebiler17 81217 52417 17216 63216 512
Store lastebiler i alt36 89035 85435 68635 53035 407
Lastebiler med totalvekt 12 tonn eller mindre13 55012 80312 58212 53211 928
Lastebiler med totalvekt over 12 tonn32 57731 58631 22730 70930 443
Trekkbiler67 03664 66163 98064 69664 940

Tabell 7 
Kjørelengder, etter kjøretøytype. Mill. km

Kjørelengder, etter kjøretøytype. Mill. km
20122013201420152016
Kjøretøy i alt43 952,043 913,143 738,244 250,245 203,6
Personbiler i alt33 876,233 930,533 841,134 434,835 348,1
Personbiler33 129,033 204,233 133,933 746,834 685,3
Drosjer530,7522,9514,1501,4483,3
Ambulanser38,739,639,940,440,6
Campingbiler177,8163,7153,1146,3139,0
Busser i alt596,9583,1572,1564,4570,3
Minibusser81,065,656,949,444,3
Busser515,9517,5515,2515,0526,1
Små godsbiler i alt7 541,07 466,67 364,47 286,97 307,4
Små lastebiler306,1272,4240,1214,6180,0
Små kombinerte biler411,0349,2292,1248,5210,4
Store kombinerte biler90,777,364,856,143,3
Små varebiler5 230,15 205,85 172,15 154,55 173,1
Store varebiler1 503,01 561,91 595,31 613,11 700,7
Store lastebiler i alt1 938,01 932,91 960,51 964,11 977,7
Lastebiler med totalvekt 12 tonn eller mindre53,850,247,845,942,8
Lastebiler med totalvekt over 12 tonn1 296,61 289,01 295,71 284,01 287,8
Trekkbiler587,6593,7617,0634,1647,1

Tabell 8 
Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og drivstofftype. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km

Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og drivstofftype. Gjennomsnitt per kjøretøy. Km
20122013201420152016
Kjøretøy i alt13 84413 52313 26413 19113 246
Bensin10 3399 9599 6599 4639 220
Diesel17 36816 87916 43416 13915 957
Andre drivstoff10 1037 3688 65913 48014 903
Personbiler i alt12 96912 67012 41112 38712 480
Bensin10 3659 9909 6959 5029 259
Diesel16 69116 22915 74115 49415 322
Andre drivstoff7 7545 8477 82012 99414 694
Busser i alt30 97331 36331 96632 37732 582
Bensin9 6338 7907 6697 6875 980
Diesel31 22131 23131 80232 04632 053
Andre drivstoff46 21953 54052 29752 41753 017
Små godsbiler i alt15 36215 03114 78914 51914 415
Bensin9 6539 0668 4968 0887 764
Diesel16 10515 71315 41515 05814 883
Andre drivstoff10 5498 99211 57316 15117 795
Store lastebiler i alt36 89035 85435 68635 53035 407
Bensin1 9181 9907411 0041 512
Diesel36 99835 97735 80935 65735 561
Andre drivstoff15 39514 56517 21919 19317 914

Om statistikken

Statistikken viser total og gjennomsnittlige årlige kjørelengder for norske personbiler, godsbiler og busser. Tall for kjøretøytype, drivstofftype, alder og eierens bosted.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Nyttelast på kjøretøyet

Nyttelast er lik den vekt som framkommer som differansen mellom tillatt totalvekt og summen av kjøretøyets egenvekt og vekten av fører (75 kg).

Totalvekt på kjøretøyet

Maks tillatt vekt av kjøretøyet med personer og gods.

Minibuss

Buss registrert for frakt av 10 til 16 personer.

Buss

Buss registrert for frakt av 17 personer eller flere.

Kombinert bil

Bil som kan brukes til frakt av både personer og gods.

Små lastebiler

Lastebiler med tillatt nyttelast under 3,5 tonn.

Små kombinerte biler

Kombinerte biler med tillatt nyttelast under 1 tonn.

Store kombinerte biler

Kombinerte biler med tillatt nyttelast over eller lik 1 tonn og under 3,5 tonn.

Små varebiler

Varebiler med tillatt nyttelast under 1 tonn.

Store varebiler

Varebiler med tillatt nyttelast over eller lik 1 tonn og under 3,5 tonn.

Store lastebiler

Lastebiler med tillatt nyttelast på 3,5 tonn eller mer.

Trekkbiler

Biler med tillatt nyttelast på 3,5 tonn eller mer som er konstruert for å trekke hengere uten egen motor.

Kjøretøykilometer

Kjørte kilometer med og uten last.

Kjøretøygruppene i tabellene til Eurostat følger internasjonale definisjoner.

Standard klassifikasjoner

Kjøretøygruppene i statistikken er i hovedsak aggregert fra standarden for gruppering av kjøretøyer .

Kjøretøygruppene i tabellene til Eurostat følger internasjonale definisjoner.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Navn: Kjørelengder
Emne: Transport og reiseliv

Ansvarlig seksjon

Seksjon for transport-, reiselivs- og IKT-statistikk

Regionalt nivå

Kommune

Hyppighet og aktualitet

Hyppighet: Årlig. Aktualitet: Statistikken publiseres innen seks måneder etter statistikkårets utløp.

Internasjonal rapportering

Statistikken ligger til grunn for rapportering av kjørelengder til Eurostat, EUs statistikkorgan.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Grunnlagsdataene blir langtidslagret som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken viser samlede og gjennomsnittlige årlige kjørelengder for norske personbiler, godsbiler og busser, etter kjøretøytype, drivstofftype, alder og eierens bosted.

Statistikken over kjørelengder ble etablert i 2009, med tall for årene 2005-2008. Nye årganger av kjørelengdestatistikken er siden blitt frigitt hver vår. Utviklingen av statistikken ble delfinansiert av Samferdselsdepartementet.

Brukere og bruksområder

Statistikken blir brukt i sentrale verktøy for nasjonal planlegging på samferdselssiden som Nasjonal transportplan (Samferdselsdepartementet, Statens vegvesen) og Innenlandske transportytelser (Transportøkonomisk institutt, SSB). Statistikken blir også brukt av miljømyndigheter og -organisasjoner, bransjeorganisasjoner og andre som er interessert i opplysninger om årlige kjørelengder for den norske bilparken. Internt i SSB er statistikken etterspurt som grunnlag for beregninger og analyser av utslipp til luft fra norske kjøretøyer. Statistikken ligger også til grunn for rapportering av kjørelengder til Eurostat.

Likebehandling av brukere

Ikke relevant

Sammenheng med annen statistikk

Vegtrafikkindeksen til Statens Vegvesen viser den årlige trafikkveksten på norske veier basert på data fra om lag 300 maskinelle tellepunkter på norske veier.

Statistikken over innenlandske transportytelser som blir utarbeidet av Transportøkonomisk institutt i samarbeid med SSB inneholder beregninger av kjørelengder for norske kjøretøyer i Norge fra 1946 til i dag.

Lastebilundersøkelsen til SSB viser den kvartalsvise utviklingen for transportytelsene for norske lastebiler med tillatt nyttelast over 3,5 tonn.

Drosjestatistikken til SSB gir tall for kjørelengden til alle kjøretøyer som er tilknyttet en drosjesentral. Dette vil inkludere kjørelengden til personbildrosjene og en del av kjørelengden til minibussene i denne registerstatistikken over kjørelengder.

SSB utarbeider også en årlig registerstatistikk for antall registrerte og vrakede kjøretøy i ulike kjøretøygrupper.

Eurostat har statistikk som viser kjørelengder for ulike land i Europa.

Lovhjemmel

Statistikkloven §§2-1, 3-2 (adm. edb-systemer)

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Populasjonen er personbiler, godsbiler og busser som er registrert i Kjøretøyregisteret i hele eller deler av statistikkåret. Kjøretøyer med spesialskilter og kjøretøyer registrert før 1. januar 1960 er ikke med i statistikken, fordi slike kjøretøyer er unntatt fra forskriften om periodisk kjøretøykontroll. Statistikken over kjørelengder er i sin helhet basert på innhenting av informasjon fra ulike registre i Statens vegvesen. Det registrerte kjøretøyet er observasjonsenheten og den statistiske enheten.

Datakilder og utvalg

Statistikken blir laget ved å kombinere informasjon fra Det sentrale motorvognregisteret til Statens vegvesen med måleravlesningsdata fra de periodiske kjøretøykontrollene (´´PKK-kontrollene´´) som Statens vegvesen samler inn fra kontrollverkstedene. Det sentrale motorvognregisteret inneholder opplysninger om eierforhold, registreringstilstand og tekniske egenskaper ved kjøretøyet. Måleravlesningsdataene gir opplysninger om kontrolldato og kjøretøyets målerstand på kontrolltidspunktet.

Forskriften for periodisk kjøretøykontroll er slik at personbiler skal inn til sin første kontroll i det fjerde kalenderåret etter registreringsåret, mens nyttekjøretøyer i hovedsak skal inn til sin første kontroll i det første kalenderåret etter registreringsåret. Personbiler skal deretter inn til kontroll annethvert år, mens nyttekjøretøyer skal inn til ny kontroll hvert år.

I alt er det rundt 75 prosent av kjøretøyene i populasjonen som har måleravlesninger som kan gi grunnlag for å beregne kjørelengder for hvert statistikkår.

Måleravlesninger for en del nyregistrerte kjøretøyer som ikke har vært inne til sin første kontroll vil mangle ved produksjon av kjørelengdestatistikken for hvert kalenderår. I tillegg vil noen kjøretøyer mangle kjørelengder fordi måleravlesningene er underkjent i de logiske kontrollene som skal avdekke feilavlesninger og lignende.

Den firedelen av kjøretøyene som mangler måleravlesninger, får estimert kjørelengder på bakgrunn av gjennomsnittet for lignende kjøretøyer som det foreligger måleravlesninger for. Sammenlignet med de fleste utvalgsundersøkelser er det altså en liten del av populasjonen som får estimert sine verdier i statistikken over kjørelengder.

Datainnsamling, editering og beregninger

Måleravlesningsdataene blir kontrollert maskinelt ved hjelp av logiske og statistiske kontroller. Måleravlesninger som blir identifisert som feil i kontrollene, blir korrigert maskinelt dersom avlesningene før eller etter gjør det mulig å fastslå hva som er feil med den aktuelle måleravlesningen. Måleravlesninger som ikke lar seg korrigere maskinelt, blir fjernet fra datagrunnlaget.

Kontroller og korrigeringer blir gjennomført i denne rekkefølgen:

  • Tipotenskontroller (skalafeil)
  • Korrigering for feil førstesiffer i avlesningen
  • Korrigering av målere som har slått rundt
  • Fjerning av avlesninger som gir negative kjørelengder
  • Fjerning av avlesninger som gir urimelig store kjørelengder
  • Justering av femsiffermålere og sluttkontroll av kjørelengder

Gjennomsnittlig kjørelengde per dag blir beregnet for alle kjøretøyer med godkjente måleravlesninger på bakgrunn av de to siste godkjente måleravlesningene for kjøretøyet.

Kjøretøyene med og uten godkjente måleravlesninger blir deretter delt inn i strata etter disse kjennetegnene:

  • Aldersgrupper (7 grupper)
  • Kjøretøytyper (14 grupper)
  • Drivstofftyper (3 grupper)
  • Eierens bostedsfylke og bostedskommune

Aggregerte gjennomsnittlige daglige kjørelengder blir beregnet i hvert stratum for kjøretøyene med avlesninger. Deretter får kjøretøyene som ikke har avlesninger lagt inn den beregnede gjennomsnittlige daglige kjørelengden i tilsvarende stratum som sin verdi.

Til slutt blir gjennomsnittlige årlige kjørelengder beregnet for alle kjøretøyene ut fra hvor mange dager kjøretøyet har vært registrert i Det sentrale motorvognregisteret i det aktuelle statistikkåret.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Tall blir ikke offentliggjort dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i en tabell.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Kjørelengdestatistikken ble etablert i 2009, med tall for statistikkårene 2005-2008. Statistikken har blitt frigitt årlig siden 2009. Tall på kommunenivå ble frigitt første gang for statistikkåret 2010.

Fra og med 2010 ble stratifiseringen lagt om slik at det blir tatt hensyn til eierens bostedsfylke og bostedskommune i inndelingen av kjøretøyene i grupper før estimering av kjørelengder. Alder ble samtidig gjort til det viktigste kriteriet for stratuminndelingen. Endringen medfører at presisjonen blir bedre i estimeringen av kjørelengder fordelt på aldersgrupper, fylker og kommuner på detaljert nivå. På mer aggregerte nivåer fører omleggingen derimot ikke til vesentlige endringer i kjørelengdestatistikken.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Med målefeil forstås feil i data som skyldes måleinstrumentet, i dette tilfellet feil i registeropplysningene om kjøretøyet. En typisk feil kan være bruk av feilaktig skala, for eksempel mil i stedet for kilometer. Manuell justering av speedometre kan også være en kilde til målefeil i datamaterialet. Med bearbeidingsfeil forstås feil i data som påføres gjennom databehandlingen i SSB.

De logiske og matematiske kontrollene er laget spesielt for å fange opp målefeil i datamaterialet. Rundt 8 prosent av kjøretøyene i populasjonen (i overkant av 200 000 biler) har en eller flere måleravlesninger som blir rettet i kontrollene og korrigeringsrutinene. Disse rettingene kan igjen føre til bearbeidingsfeil hvis metoden som blir brukt for å korrigere feilen ikke er den riktige. Rettede måleravlesninger blir derfor kontrollert noe strengere enn urettede avlesninger, og rettinger som gir kjørelengder siden førstegangsregistrering som avviker vesentlig fra medianen for alle avlesninger for det aktuelle kjøretøyet, blir forkastet.

I kjørelengdestatistikken vil det også være målefeil knyttet til at det er den siste tilgjengelige måleravlesningen som ligger til grunn for beregningen av daglige kjørelengder for kjøretøyene med måleravlesninger. Som en følge av forskriften om periodisk kjøretøykontroll, kan måleravlesningene som ligger til grunn for beregningen av daglig kjørelengde være opptil to år gammel når kjørelengden i et gitt statistikkår blir estimert for personbiler og varebiler. Det kan derfor ta noe tid før hele effekten av eventuelle endringer i kjøremønsteret for personbiler og varebiler som en følge av økonomiske svingninger og lignende blir synlige i statistikken. For andre nyttekjøretøyer skal de fleste av måleravlesningene være kun ett år gamle.

Omfanget av denne målefeilen er vanskelig å tallfeste. Analyser viser at den gjennomsnittlige kjørelengden synker jevnt i takt med alderen på kjøretøyet. Det er imidlertid ikke store forskjeller fra år til år. Innenfor kortere tidsperioder vil det i hovedsak være bruksområdet til kjøretøyet som bestemmer den gjennomsnittlige daglige kjørelengden. Beregningen av gjennomsnittlige daglige kjørelengder basert på de siste gyldige måleravlesningene for kjøretøyene må derfor sies å være en enkel og robust metode som for de aller fleste formål vil gi statistikk med en tilstrekkelig grad av nøyaktighet.

Omfanget av innsamlings- og bearbeidingsfeil i undersøkelsen utover dette er ukjent, men vi antar at det resterende innslaget av slike feil ikke fører til systematiske feil i resultatene.

Rundt 2 prosent av bilene i populasjonen har måleravlesninger som blir underkjent enten på grunn av logiske feil i avlesningsrekken eller fordi den siste godkjente avlesningen er for gammel i forhold til kontrollhyppigheten som forskriften spesifiserer for det aktuelle kjøretøyet. Enhetsfrafall bidrar til frafallsskjevhet og er en usikkerhet som kommer i tillegg til den usikkerheten som skyldes utvalgsfeil.

Med utvalgsfeil menes usikkerheten som forårsakes av at tallene er produsert på grunnlag av et utvalg enheter og ikke hele populasjonen. Utvalgsfeilen måler altså det forventede avviket mellom hva utvalget gir for resultat, og hva vi ville fått dersom hele populasjonen ble undersøkt.

I alt er det rundt 25 prosent av kjøretøyene i populasjonen som mangler måleravlesninger som kan gi grunnlag for å beregne kjørelengder for hvert statistikkår. Majoriteten av disse er nyregistrerte kjøretøyer som ikke har vært inne til sin første kontroll. I motsetning til de fleste utvalgsundersøkelser er det altså en relativt liten del av populasjonen som får estimert sine verdier i statistikken over kjørelengder.

I statistikken over kjørelengder vil det kunne være dekningsfeil i populasjonen på grunn av forsinkelser og feil i oppdateringen av Det sentrale motorvognregisteret. For eksempel vil biler som er avregistrert eller kondemnert i statistikkåret kunne være registrert som aktive i Det sentrale motorvognregisteret lenger enn det som faktisk var tilfelle. Det kan også være dekningsfeil knyttet til at kjøretøyer som rent faktisk ikke er i bruk, fortsatt står registrert på vanlig måte i Det sentrale motorvognregisteret. Dekningsfeil kan også oppstå når kjøretøyer skifter bruksområde mellom to avlesninger, for eksempel ved at brukte drosjer selges som privatbiler. Omfanget av slike feil i datamaterialet er ikke kjent.

Fordelingen av kjørelengder på eiernes bostedsfylker og bostedskommuner følger langt på vei innbyggertallet i fylkene og kommunene, med noen variasjoner i gjennomsnittlige kjørelengder og gjennomsnittlig antall biler per innbygger mellom ulike deler av landet. Det er imidlertid et poeng at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom eierens adresse og stedet der bilen blir kjørt. For eksempel vil biler eid av leasingselskaper eller store transport- og serviceselskaper som oftest være registrert med adressen til hovedkontoret, selv om de brukes i andre deler av landet. På kommunenivå gir slike forhold spesielt utslag for kjøretøyer registrert på eiere i Bærum, som en følge av at flere store leasingselskaper er lokalisert der.
Tallene for kjørte kilometer på Svalbard kan være påvirket av at noen av bilene også kan være kjørt på fastlandet.

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Error occured rendering window "Statistikkside - faktaside inngang" (key 209) while handling request to site path: /0/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg?id=1588

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB