53732_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kist/arkiv
53732
Dyrere drivstoff
statistikk
2011-02-03T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
kist, Kostnadsindeks for innenriks sjøfart, rentekostnader, vedlikehold, drivstoff, kapitalslit, reparasjonskostnader, fraktefartøy, cruiseskip, ferger, hurtigbåter.Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Kostnadsindeks for innenriks sjøfart3. kvartal 2010

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Dyrere drivstoff

Drivstoffkostnadene for rederier i innenriks sjøfart steg med 17,1 prosent fra 3. kvartal 2009 til 3. kvartal 2010. Sammenlignet med 2. kvartal 2010 var det imidlertid et fall på 0,5 prosent.

Til tross for kraftig økning i drivstoffkostnadene fra 3. kvartal 2009 til samme kvartal året etter, økte totalindeksen for kostnader i innenriks sjøfart kun med 5,8 prosent. Årsaken er at de øvrige kostnadene økte vesentlig mindre enn drivstoffkostnadene.

Jevn økning i drivstoffkostnadene

Kostnadene er inndelt i syv kostnadsgrupper som er presentert som egne delindekser. Drivstoff utgjør opp mot 20 prosent av de totale kostnader i enkelte fartøysgrupper. Delindeksen for drivstoffkostnader økte jevnt fra 2. kvartal 2009 til 2. kvartal 2010 for så å flate ut i 3. kvartal 2010. Resultatet er en årlig vekst på henholdsvis 20,6 og 17,1 prosent i 2. og 3. kvartal 2010.

Rentekostnadene på tur opp

Delindeksen for rentekostnader var på sitt laveste nivå i 3. kvartal 2009. Indeksen er basert på tremåneders nominell NIBOR (norsk pengemarkedsrente) fra Norges Bank, som i dette kvartalet lå på 1,9 prosent. I 3. kvartal 2010 var delindeksen på 108,1, mot 88,9 i samme kvartal året før. Dette gir en årlig vekst i rentekostnader på 21,6 prosent. Økningen i rentekostnader får mindre betydning enn drivstoff da andelen av totale kostnader er lav. Denne ligger på mellom 4,4 og 6,9 prosent for de ulike fartøysgrupper.

Størst kostnadsøkning for hurtigbåter og fraktefartøy

Det er utarbeidet delindekser for seks fartøystyper. Disse er ferger, små og store hurtigbåter, cruiseskip, slep og havnebuksering, og andre fraktefartøy. For fergene økte de totale kostnader med 6,0 prosent fra 3. kvartal 2009 til 3. kvartal 2010. Hos små og store hurtigbåter, som kun frakter passasjerer, økte kostnaden med henholdsvis 5,9 og 6,1 prosent i samme periode. Andre fraktefartøy, som representerer godstransporten langs kysten, hadde en kostnadsvekst 6,2 prosent.

Tabeller: