[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 14, 1998

Levekårsundersøkelsen, 1997:

Én av seks er plaget av støy fra veitrafikken


Over 16 prosent av befolkningen i Norge er utsatt for støy fra veitrafikken når de er hjemme. Dette tilsvarer om lag 550 000 personer. Dette framgår av tall fra levekårsundersøkelsen, som omfatter personer over 16 år.
I 1995 var andelen som var plaget av støy fra veitrafikken på 13 prosent, mens den i fjor steg til 16 prosent. 12 prosent var i fjor plaget av flystøy, og nær 15 prosent av disse igjen mente støyen var meget eller noe plagsom.

Flere merker luftforurensning
Fra 1983 til 1995 var det kun små endringer i andelen som mente de var utsatt for forurensning. Fra 1995 til 1997 har det imidlertid vært en betydelig økning, fra 17 til 28 prosent. I 1997 sa dessuten 22 prosent av den voksne befolkningen at vinduer, karmer eller gardiner ble skitne på grunn av luftforurensningen.

Store belastninger i Oslo
Ikke overraskende er befolkningen i Oslo mer belastet enn resten av befolkningen. Om lag 7 prosent av befolkningen i Oslo over 16 år, tilsvarende 29000 personer, har problemer med søvnen på grunn av støy. Andelen på landsbasis ligger på 5 prosent. 11 prosent i Oslo lufter mindre enn de ønsker på grunn av luftforurensning, mens andelen på landsbasis er 6 prosent.

Unge mest utsatt for forurensning
Levekårsundersøkelsen 1997 viser at personer under 45 år uten barn føler seg mest utsatt for forurensning fra gate/vei. Enslige er mer utsatt enn par for alle aldersgrupper under 67 år. Videre er enslige forsørgere mer utsatt enn par med barn, og par med små barn er mer utsatt enn par med større barn. De gruppene som er minst utsatt er unge hjemmeboende (16-24 år) og enslige eldre (67-79 år). Ifølge levekårsundersøkelsen to år tidligere var enslige forsørgere den gruppen som var mest utsatt.

Det har vært en markant økning i forurensningsbelastningen fra vei for samtlige grupper i 1997. Økningen er særlig stor i de yngre aldersgruppene. Det er også flest yngre som ifølge levekårsundersøkelsen oppgir at de ofte har hatt problemer med å klare løpende utgifter.

Trafikkstille områder koster
De gruppene som i 1997 var mest utsatt for forurensning fra vei, er grupper som normalt er i en etableringsfase. Den kraftige økningen i boligpriser de siste årene har medført at den økonomiske evnen til å skaffe seg bolig for disse har blitt redusert i forhold til tilsvarende grupper i tidligere undersøkelser. Det er rimelig å anta at en større andel av denne gruppen har bosatt seg i trafikkerte områder enn tidligere, fordi en bolig i et trafikkert område ofte er priset lavere enn en tilsvarende bolig i et trafikkstille område i samme strøk. Følgelig vil en større andel av denne gruppen være belastet med forurensning. En holdningsendring i befolkningen i retning av større aversjon mot forurensning vil også forsterke den opplevde forskjellen mellom trafikkerte og lite trafikkerte områder.

Når en trekker inn både den sosiale dimensjonen og grad av urbanisering i analysen, finner en at det er unge, enslige i byene som klart er mest belastet med forurensningsproblemer. Dette er også den gruppen som ifølge levekårsundersøkelsen også har det vanskeligst økonomisk.

Ulike årsaker
Økningene i opplevd miljøbelastning har sannsynligvis flere årsaker. En årsak kan selvfølgelig være reelle endringer i forurensning eller støy. For eksempel har utslippene av svevestøv økt med om lag 30 prosent fra 1983 til 1996, og det totale trafikkarbeidet på norske veier har økt med 47 prosent i samme periode.

Befolkningens opplevelse av miljøbelastning påvirkes også av andre faktorer enn den faktiske støyen eller forurensningen. Holdninger til støy- og forurensningskildene, erfaringsbak-grunn, hvor lang tid og når på døgnet man oppholder seg på stedet er faktorer som vil påvirke opplevelsen. En ser også at massemedia i den siste tiden har fokusert sterkt på både luftforurensning og støyplager, for eksempel i forbindelse med den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Slik fokusering kan ha ført til at folk tolererer mindre forurensning og støy før de reagerer negativt.

Tabeller

  • Tabell 01. Andel av befolkningen over 16 år som er utsatt for ulike ulemper grunnet støy og luftforurensning. Hele landet og Oslo. 1997. Prosent og antall mennesker

    Om statistikken
    Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelser er gjennomført i 1980, 1983, 1987, 1991, 1995 og gjennomføres fra 1996 årlig med varierende tema. Undersøkelsene er basert på besøksintervjuer med et representativt utvalg på 5000 personer fra 16 år og over (før 1987 16-79 år). Alle undersøkelsene inneholder spørsmål om man er utsatt for støy og forurensninger fra ulike kilder. I siste levekårsundersøkelse ble det i tillegg spurt om hvor plagsom denne støyen/forurensningen var. Denne artikkelen fokuserer i hovedsak på det første spørsmålet om utsatthet, siden dette er direkte sammenlignbart med tidligere undersøkelser. Sammenligning av forurensningsbelastning i 1995 og 1997 må likevel utføres med varsomhet. I 1997 ble også spørsmålsformuleringen om forurensning og veitrafikk endret med separate spørsmål for lukt og støv. Dette kan ha påvirket svarene.

    [Figur 6]

    Figur 6: Utvikling i partikkelutslipp (alle kilder), trafikkarbeid (trafikkmengde på vei) og andel av befolkningen utsatt for luftforurensning. 1983-1997. Indeks 1983=1


    [Figur 7]

    Figur 7: Andel av befolkningen som er utsatt for forurensning fra gate/vei, etter ulike familietyper. 1997. Prosent


    Ny statistikk

    Levekårsundersøkelsen, 1997.
    Ytterligere detaljer kommer i "Naturressurser og miljø 1998" som publiseres i slutten av april 1998.
    Mer informasjon: Gisle Haakonsen, tlf. 21 09 44 71, e-post: gisle.haakonsen@ssb.no, Anett C. Hansen, tlf. 21 09 48 21, e-post: anett.christin.hansen@ssb.no, eller Arne S. Andersen, tlf. 21 09 46 71, e-post: arne.andersen@ssb.no.

    Tabellregister

    Ukens statistikk nr. 14, 1998