[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 25, 1997

Lastebilundersøkelsen, 1. kv. 1997:

Godsbilene transporterer mer


Transportmengden og transportarbeidet for norskregistrerte godsbiler innenlands økte betydelig i 1. kvartal 1997 sammenlignet med samme periode i fjor. Andelen turer uten last økte mer enn turer med last slik at tomkjøringsandelen økte svakt, mens kapasitetsutnyttingen på turer med last gikk litt ned i den samme perioden. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn gikk også ned.
Det ble i alt fraktet 51,5 millioner tonn gods i 1. kvartal 1997. Dette er 15,7 prosent mer enn i 1. kvartal 1996. Biler i leietransport stod for 64,7 prosent av disse transportene mot 61,3 prosent i samme kvartal året før. Frakt av grus, sand, sement, jord og stein med videre (massetransporter) økte mest, med 22 prosent.

Transportarbeidet utgjorde 2,6 milliarder tonnkilometer, en økning på 11,3 prosent sammenlignet med 1.kvartal i 1996. Leietransportandelen var 76,1 prosent, en nedgang fra 79,2 prosent i samme kvartal året før. Frakt av stykkgods og metallprodukter med videre hadde størst betydning for transportarbeidet, med en andel på 38,9 prosent. Massetransportenes andel av transportarbeidet var så lav som 10,5 prosent.

Av den samlede transportmengden i 1. kvartal 1997, ble 37,5 prosent fraktet under 10 kilometer og 75,9 prosent under 50 kilometer. De tilsvarende andelene i 1. kvartal i 1996 var 39,6 og 71,7 prosent. Naturlig nok er det de lange turene som bidrar mest målt i tonnkilometer. 65 prosent av transportarbeidet ble generert på turer som var lenger enn 10 mil, bare 2,6 prosent på turer kortere enn 10 kilometer.

Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde i 1. kvartal 1997 655,1 millioner kilometer. Dette var 16,4 prosent mer enn i samme kvartal året før. Biler i leietransport stod for 38,6 prosent av den samlede kjørelengden, omtrent samme andel som i 1. kvartal 1996. Andelen kjørte kilometer uten last økte mer enn kjørte kilometer med last. Tomkjøringsandelen gikk dermed opp fra 36,8 til 38 prosent i 1. kvartal i år. Godsbilenes kapasitetsutnytting på turer med last gikk svakt ned, fra 58,8 til 58,2 prosent. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn gikk også ned, fra 53 til 50,9 kilometer.

Om statistikken
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje.

Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.

Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.

Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.

Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.

Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt, spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast 1,0tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.

Ny statistikk

Lastebilundersøkelsen, 1. kv. 1997.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall publiseres i tillegg i Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk. Mer informasjon: Asbjørn Wethal, tlf. 62 88 54 15, e-post: aww@ssb.no eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07, e-post: jam@ssb.no.

Tabelle

Ukens statistikk nr. 25, 1997