353610
/valg/statistikker/partifin/aar
353610
statistikk
2018-09-13T08:00:00.000Z
Valg;Kultur og fritid
no
partifin, Finansiering av politiske partier, partistøtte, offentlig støtte, støtte fra arbeidslivsorganisasjoner, kapitalinntekter, privat støtte, medlemskontingentOrganisasjoner og medlemskap, Partifinansiering, Kultur og fritid, Valg
true

Finansiering av politiske partier

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

99

millioner kroner i bidrag

Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2017
I altProsent
Inntekter i alt740 358 369100,0
 
Offentlig støtte497 485 68167,2
Statlig støtte407 230 62755,0
Kommunal/fylkeskommunal støtte70 441 6649,5
Annen offentlig støtte19 813 3902,7
I alt
Egen virksomhet i alt144 149 80019,5
Kontingent58 968 9178,0
Lotteriinntekter og lignende11 068 0431,5
Kapitalinntekter17 660 9582,4
Forretningsvirksomhet18 515 9132,5
Annet fra egen virksomhet37 935 9695,1
 
Bidrag i alt98 722 88813,3
Bidrag fra privatpersoner30 441 8184,1
Bidrag fra kommersielle foretak22 889 8203,1
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet37 377 7095,0
Bidrag fra andre8 013 5411,1

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner

Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
2017
Inntekter i alt740 358 36946 626 35452 438 79039 454 754240 947 74578 187 717179 503 41450 916 58114 035 5082 258 690508 94630 791 126430 8484 257 896
 
Offentlig støtte497 485 68132 096 14126 903 64824 729 273163 695 22665 576 327122 859 84832 699 6036 304 4881 854 004332 22118 456 82469 1631 908 915
Statlig støtte407 230 62725 585 46923 145 51319 165 991125 703 94059 740 058104 414 95325 825 0824 169 3911 488 751307 59115 750 10167 5701 866 217
Kommunal/fylkeskommunal støtte70 441 6644 025 7373 306 4255 308 84827 429 5195 317 78015 373 0116 181 469676 417176 07324 6302 605 2011 59314 961
Annen offentlig støtte19 813 3902 484 935451 710254 43410 561 767518 4893 071 884693 0521 458 680189 180-101 522-27 737
 
Egen virksomhet i alt144 149 80013 259 28117 760 0005 906 81742 658 4967 731 78629 596 73212 286 3454 900 782372 686175 7257 721 703222 5781 556 869
Kontingent58 968 9176 468 2882 949 4763 073 28712 834 5292 563 48715 411 6749 134 9562 793 62695 006111 1512 634 726156 960741 751
Lotteriinntekter og lignende11 068 0432 284 430149 306175 0734 260 5191 758 894468 306455 2861 222 77296 18264 574-5 952126 749
Kapitalinntekter17 660 95898 716291 704138 3867 033 190424 5569 445 204139 03836 6651 274-31 70820 199318
Forretningsvirksomhet18 515 9131 758 9811 524 5431 503 7846 673 434860 501208 510770 232683 92768 728-4 425 51418 43019 329
Annet fra egen virksomhet37 935 9692 648 86612 844 9711 016 28711 856 8242 124 3484 063 0381 786 833163 792111 496-629 75521 037668 722
 
Bidrag i alt98 722 8881 270 9327 775 1428 818 66434 594 0234 879 60427 046 8345 930 6332 830 23832 0001 0004 612 599139 107792 112
Bidrag fra privatpersoner30 441 818958 5432 004 2633 378 2793 955 4721 329 31610 962 9861 240 6332 036 338-1 0003 726 436134 107714 445
Bidrag fra kommersielle foretak22 889 820207 4383 549 250101 4933 2503 407 89314 932 587345 789-32 000-285 120-25 000
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet37 377 709-10 0005 136 57028 169 122--3 928 017134 000-----
Bidrag fra andre8 013 541104 9512 211 629202 3222 466 179142 3951 151 261416 194659 90000601 0435 00052 667

Tabell 2 
Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent

Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger
2017
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
 
Offentlig støtte67,268,851,362,767,983,968,464,244,982,165,359,916,144,8
Statlig støtte55,054,944,148,652,276,458,250,729,765,960,451,215,743,8
Kommunal/fylkeskommunal støtte9,58,66,313,511,46,88,612,14,87,84,88,50,40,4
Annen offentlig støtte2,75,30,90,64,40,71,71,410,48,4-0,3-0,7
 
Egen virksomhet i alt19,528,433,915,017,79,916,524,134,916,534,525,151,736,6
Kontingent8,013,95,67,85,33,38,617,919,94,221,88,636,417,4
Lotteriinntekter og lignende1,54,90,30,41,82,20,30,98,74,312,7-1,43,0
Kapitalinntekter2,40,20,60,42,90,55,30,30,30,1-0,14,70,0
Forretningsvirksomhet2,53,82,93,82,81,10,11,54,93,0-14,44,30,5
Annet fra egen virksomhet5,15,724,52,64,92,72,33,51,24,9-2,04,915,7
 
Bidrag i alt13,32,714,822,414,46,215,111,620,21,40,215,032,318,6
Bidrag fra privatpersoner4,12,13,88,61,61,76,12,414,5-0,212,131,116,8
Bidrag fra kommersielle foretak3,10,46,80,30,04,48,30,7-1,4-0,9-0,6
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet5,0-0,013,011,7--7,71,0-----
Bidrag fra andre1,10,24,20,51,00,20,60,84,70,00,02,01,21,2

Tabell 3 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
2017
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt740 358 36946 626 35452 438 79039 454 754240 947 74578 187 717179 503 41450 916 58114 035 5082 258 690508 94630 791 126430 8484 257 896
Offentlig støtte497 485 68132 096 14126 903 64824 729 273163 695 22665 576 327122 859 84832 699 6036 304 4881 854 004332 22118 456 82469 1631 908 915
Egen virksomhet i alt144 149 80013 259 28117 760 0005 906 81742 658 4967 731 78629 596 73212 286 3454 900 782372 686175 7257 721 703222 5781 556 869
Bidrag i alt98 722 8881 270 9327 775 1428 818 66434 594 0234 879 60427 046 8345 930 6332 830 23832 0001 0004 612 599139 107792 112
 
Kostnader i alt805 751 70659 003 24551 915 90847 285 451250 549 97689 701 886189 520 26463 306 57214 619 4462 371 928725 08031 925 101724 0474 102 802
Lønnskostnader284 993 32624 888 46617 927 21720 092 320100 109 85420 760 39654 926 89525 990 4986 241 429133 354-13 072 072-850 825
Andre driftskostnader mv518 611 16934 050 69833 886 26727 079 966149 421 49168 733 502134 091 72437 209 9408 364 0162 235 337720 21618 845 346723 1933 249 473
Finanskostnader2 147 21164 081102 424113 1651 018 631207 988501 645106 13414 0013 2374 8647 6838542 504
 
Resultat-65 393 337-12 376 891522 882-7 830 697-9 602 231-11 514 169-10 016 850-12 389 991-583 938-113 238-216 134-1 133 975-293 199155 094

Tabell 4 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
2017
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Offentlig støtte67,268,851,362,767,983,968,464,244,982,165,359,916,144,8
Egen virksomhet i alt19,528,433,915,017,79,916,524,134,916,534,525,151,736,6
Bidrag i alt13,32,714,822,414,46,215,111,620,21,40,215,032,318,6
 
Kostnader i alt108,8126,599,0119,8104,0114,7105,6124,3104,2105,0142,5103,7168,196,4
Lønnskostnader38,553,434,250,941,526,630,651,044,55,9-42,5-20,0
Andre driftskostnader mv70,073,064,668,662,087,974,773,159,699,0141,561,2167,976,3
Finanskostnader0,30,10,20,30,40,30,30,20,10,11,00,00,20,1
 
Resultat-8,8-26,51,0-19,8-4,0-14,7-5,6-24,3-4,2-5,0-42,5-3,7-68,13,6

Tabell 5 
Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner

Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner12
2017
Kostnader etter aktivitet, i altAdministrasjonskostnaderPartiaktivitetskostnaderValgkampkostnader
1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken».
2Partiene Det Liberale Folkeparti, Kystpartiet, Liberalistene, Piratpartiet, Samfunnspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Alle partier805 757 545332 421 811242 509 723230 826 011
Kristelig Folkeparti59 003 35233 297 58214 687 78211 017 988
Venstre51 588 43920 372 56511 994 09019 221 784
Sosialistisk Venstreparti47 285 37627 762 6488 524 51210 998 216
Arbeiderpartiet250 700 50495 688 38787 862 50467 149 613
Fremskrittspartiet89 810 14220 070 80835 327 82134 411 513
Høyre189 549 31296 039 15138 601 65854 908 503
Senterpartiet63 352 02623 540 68528 535 71411 275 627
Rødt14 619 4474 333 3176 785 8583 500 272
Pensjonistpartiet2 371 926585 293940 237846 396
Demokratene i Norge725 08079 936146 979498 165
Miljøpartiet de Grønne31 925 1028 975 3977 199 67015 750 035
Norges Kommunistiske Parti724 038341 222333 17049 646
Partiet De Kristne4 102 8011 334 8201 569 7281 198 253

Tabell 6 
Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner

Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner12
2017
I altAv dette ungdomsorganisasjoner
1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte.
2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Alle partier428 353 85329 108 516
 
Kristelig Folkeparti26 718 6831 655 680
Venstre25 161 4751 432 384
Sosialistisk Venstreparti20 792 6401 199 582
Arbeiderpartiet128 918 2419 751 721
Fremskrittspartiet61 610 4093 541 900
Høyre106 071 3597 227 096
Senterpartiet29 472 5382 166 691
Rødt5 723 555552 880
Demokratene i Norge382 915.
Det Liberale Folkepartiet85 440.
Kystpartiet61 7849 584
Pensjonistpartiet1 943 276.
Miljøpartiet de Grønne18 338 5371 492 334
Norges Kommunistiske Parti72 677-
Piratpartiet889 80328 128
Partiet De Kristne2 091 16650 536

Om statistikken

Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker omtrent 95 prosent av de totale inntektene.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Registrert politisk parti: Politisk parti som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte: Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte: Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.

Annen offentlig støtte: All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter: Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter: Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.

Inntekter fra forretningsvirksomhet: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet: Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet. Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.

Bidrag fra privatpersoner: Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra kommersielle foretak: Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet: Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra andre: Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

• Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.

• Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader

Kostnader etter art er i statistikken delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.

Lønnskostnader omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.

Resultat er lik sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.

Kostnader etter aktivitet er i statistikken delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.

Administrasjonskostnader gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.

Partiaktivitetskostnader omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.

Valgkampkostnader består av kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.

 

Standard klassifikasjoner

Ikke relevant

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for befolkningsstatistikk

Regionalt nivå

Landet

Hyppighet og aktualitet

Årlig

Internasjonal rapportering

Ingen

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rapportene fra de enkelte partilag skal offentliggjøres etter partiloven § 22 og blir publisert på nettstedet til det ansvarlige departement, Kommunal og moderniseringsdepartementet, se www.partifinansiering.no.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2017 fra de registrerte politiske partiene. Alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier blir gjennom Partiloven pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register.  Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes.

Brukere og bruksområder

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).

Sammenheng med annen statistikk

Statistikk over valgkampbidrag som publiseres i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp)

Lovhjemmel

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21

Statistikkloven §§2-1, 3-2

EØS-referanse

Ingen

Produksjon

Omfang

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)

Datakilder og utvalg

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorgniasasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp

Datainnsamling, editering og beregninger

Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn. Noen få partiledd fylte ut utskrift av Altinn-skjemaet, som ble signert og manuelt registrert. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".

 

Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

 

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2017 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering fra 766 partiledd, for 2016 var det 716 partiledd (for 2015 var det 781 partiledd, 685 ledd i 2014, 693 i 2013 og 634 partiledd i 2012).

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i endel partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.

Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art, DVs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter aktivitet er rapportert noe høyere enn etter art for 2017. Avviket utgjør i alt 1,2 promille av det totalt rapporterte kostnader etter art..

Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv. Endringen i egenkapital kan tyde på at kostnadene kan være rundt 6 promille lavere enn rapportert evt at inntektene skulle være tilsvarende høyere enn hva som rapporteres i resultatregnskapene for 2016.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi utenom all offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen.

 

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Faktaside

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB