Statistikkområde
Utdanning
Alt innhold for området utdanning
Vis innholdstyper
- Statistikker (28)
- Publikasjoner og artikler (522)
Søkeresultat
-
Framskrivinger av arbeidsstyrken og sysselsettingen etter utdanning mot 2040
Rapporter 2020/41
Rapporten viser framskrivinger av arbeidsstyrken og etterspørselen etter arbeidskraft på nasjonalt nivå for ulike utdanningsgrupper fram til 2040.
Publikasjon -
De som får førsteønske, har større sjanse for å fullføre videregående
Å fullføre videregående opplæring har sammenheng med det å gå på ønsket utdanningsprogram og skole, men elevenes karakterer fra ungdomsskolen er en klart viktigere faktor. For elever er gjennomføring på normert tid i tillegg klart høyest blant dem...
Artikkel -
To av tre introduksjonsdeltakere i arbeid eller utdanning etter fem år
To av tre som avsluttet introduksjonsprogrammet i 2013 var i arbeid eller utdanning etter fem år. Flere menn enn kvinner er arbeidsmarkedstilknyttet, men kjønnsgapet reduseres for hvert år etter programslutt.
Artikkel -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2013-2017
Rapporter 2020/39
Introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere er et integreringspolitisk tiltak som alle norske kommuner har plikt til å tilby nyankomne flyktninger og deres familiegjenforente i henhold til introduksjonsloven (lov av 4. juli 2003 nr. 80).
Publikasjon -
Causes and effects of measurement errors in educational attainment
Notater 2020/35
Publikasjon -
Hvordan går det med elever som ikke får læreplass?
Rapporter 2020/34
Mangel på læreplasser har vært, og er fortsatt, en utfordring i videregående opplæring. Denne rapporten undersøker hvordan det går med elever som ikke får læreplass.
Publikasjon -
Grunnskoleresultaters betydning for gjennomføring av videregående opplæring
Rapporter 2020/33
Nesten alle elever som avslutter grunnskolen har direkte overgang til videregående opplæring. De fleste av disse avslutter videregående opplæring med å oppnå vitnemål, fagbrev eller svennebrev, men ikke alle.
Publikasjon -
Fortsatt lav gjennomføring av yrkesfag i Norge
Sammenlignet med andre OECD-land er Norge fortsatt i bunnsjiktet når det gjelder gjennomføring av yrkesfaglig videregående opplæring.
Artikkel -
Dette er Norge 2020
Hvor gamle blir vi, hvor mye tjener vi, og hvor mange har fritidshus i utlandet? Dette er noe av det du får svar på i den nyeste utgaven av Dette er Norge.
Publikasjon -
Hva kjennetegner skoler og kommuner som bidrar mer, eller mindre enn forventet til elevenes læring?
Rapporter 2020/30
Siden 2019 har såkalte skolebidragsindikatorer blitt publisert for landets grunnskoler og videregående skoler i Skoleporten.
Publikasjon -
Bedre karakterer i grunnskolen
Standpunktkarakterene i grunnskolen var høyere i 2020 enn året før i nær alle fag. Unntaket er i musikk og kunst og håndverk, der gjennomsnittskarakterene var de samme.
Artikkel -
7 av 10 fullførte en grad i løpet av åtte år
Av studentene som startet på en universitets- eller høgskoleutdanning for første gang i 2011, fullførte 68 prosent en grad i løpet av åtte år. De yngste studentene er flinkest til å fullføre studiene.
Artikkel -
Studiebyer i Norden
Rapporter 2020/28
Resultater fra Eurostudent VI har blitt brukt til en rekke sammenligninger av studentenes situasjon i ulike land. I denne rapporten bruker vi resultater aggregert på bynivå og sammenligner 10 studiebyer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Publikasjon -
Flere lærere i heltidsstillinger
Siden 2015 har andelen lærere i heltidsstillinger økt, for både grunnskolelærere og dem i videregående opplæring. Økningen har vært størst for grunnskolelærerne.
Artikkel -
Stort kjønnsgap i høyere utdanning blant unge
Andelen av befolkningen med høgskole- eller universitetsutdanning øker jevnt og trutt og lå i 2019 på 35 prosent. Kvinnene er i flertall, og blant unge i slutten av 20-årene er forskjellen på 21 prosentpoeng.
Artikkel