330070
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
330070
statistikk
2019-02-08T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

13,8

millioner terminalpassasjerer i 4. kvartal 2018

Norske lufthavner, hovedtall1
4. kvartal 2018Prosentendring fra
4. kvartal 20174. kvartal 20154. kvartal 2013
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst13 828 0412,76,15,8
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang4 209 4211,94,62,8
Seter6 939 1171,90,52,1
Flybevegelser66 216-1,3-7,0-8,5
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst5 405 6993,98,410,8
Seter7 220 984-2,1-3,4-5,8
Flybevegelser48 9615,73,4-5,3

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
4. kvartal 2018
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt13 828 0416 931 8416 896 2001 107 475142 819
Oslo Gardermoen6 714 4223 385 7323 328 690869 499523
Stavanger Sola1 046 758523 922522 83614 237369
Bergen Flesland1 547 069770 647776 42247 43320 855
Trondheim Værnes1 116 247553 600562 64754 427709
Bodø466 508232 912233 59650 92334 511
Tromsø Langnes599 255299 988299 26753 07813 396
Kristiansand Kjevik268 135135 774132 3618260
Haugesund Karmøy151 71276 28175 43162146
Ålesund Vigra278 315139 354138 9619052 380
Molde Årø108 51253 98554 52786898
Kristiansund Kvernberget87 15943 46143 6982301 898
Harstad/Narvik Evenes170 38584 63285 7536712 455
Bardufoss57 61727 45530 16200
Alta84 87542 26742 6082 2541 220
Lakselv Banak13 6886 9266 76228121
Kirkenes Høybuktmoen74 12435 47538 6496 819424
Svalbard Longyear25 63712 21313 42450
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen27 84013 87213 9681 2685 691
Florø37 94018 92719 0139881 360
Førde Bringeland22 67911 29511 38471573
Sandane Anda13 0236 4656 558202 432
Ørsta-Volda Hovden31 21215 55415 6581091 403
Røros6 9833 4783 50500
Namsos15 1697 5197 650273 466
Rørvik Ryum11 5655 8305 73519828
Brønnøysund Brønnøy33 49916 86916 6301952 093
Sandnessjøen Stokka21 36010 64510 715211 833
Mo i Rana Røssvold28 67414 46914 205100462
Mosjøen Kjærstad18 7899 5559 23443805
Røst4 6172 2442 37301 361
Værøy2 1029771 12500
Vestvågøy Leknes29 69914 26315 43642496
Svolvær Helle22 03011 03110 99931900
Stokmarknes Skagen29 27214 67114 601831 976
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya14 2237 1877 036391 939
Sørkjosen6 8693 4643 40541 720
Hasvik9 8824 9634 91993 858
Hammerfest52 07925 78426 2959838 267
Honningsvåg Valan9 3644 6324 732302 945
Mehamn7 9524 0303 922342 230
Berlevåg5 5252 7322 793202 021
Båtsfjord10 3085 1345 174353 264
Vadsø32 56316 51516 0481 7696 569
Vardø Svartnes11 8235 9635 860524 422
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp485 500241 656243 84400
Skien Geitryggen200000
Notodden2286286000
Stord Sørstokken29 4624 6634 79900
Ørland25 3342 5442 79000

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
4. kvartal 2018
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt13 828 04113 352 608332 80851142 11541841
Oslo Gardermoen6 714 4226 567 278147 1395000
Stavanger Sola1 046 758958 43433 124055 190100
Bergen Flesland1 547 0691 446 31049 800050 94739
Trondheim Værnes1 116 2471 077 15439 0930000
Bodø466 508461 6014 9070000
Tromsø Langnes599 255594 5574 6980000
Kristiansand Kjevik268 135254 19713 9380000
Haugesund Karmøy151 712146 0155 6890800
Ålesund Vigra278 315267 67010 59946000
Molde Årø108 512103 9294 56901400
Kristiansund Kvernberget87 15969 974377016 80800
Harstad/Narvik Evenes170 385165 5094 8760000
Bardufoss57 61757 61700000
Alta84 87584 839360000
Lakselv Banak13 68813 68800000
Kirkenes Høybuktmoen74 12473 30672209600
Svalbard Longyear25 63723 8961 353003880
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen27 84027 83280000
Florø37 94030 311007 612170
Førde Bringeland22 67922 67900000
Sandane Anda13 02313 02300000
Ørsta-Volda Hovden31 21231 21200000
Røros6 9836 97940000
Namsos15 16915 16270000
Rørvik Ryum11 56511 56500000
Brønnøysund Brønnøy33 49928 234005 26500
Sandnessjøen Stokka21 36021 2816601300
Mo i Rana Røssvold28 67428 5341400000
Mosjøen Kjærstad18 78918 3394500000
Røst4 6174 61700000
Værøy2 1022 10200000
Vestvågøy Leknes29 69929 69900000
Svolvær Helle22 03021 8262040000
Stokmarknes Skagen29 27229 27200000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya14 22314 22300000
Sørkjosen6 8696 86900000
Hasvik9 8829 88200000
Hammerfest52 07945 917006 16200
Honningsvåg Valan9 3649 36400000
Mehamn7 9527 95200000
Berlevåg5 5255 52500000
Båtsfjord10 30810 30800000
Vadsø32 56332 56300000
Vardø Svartnes11 82311 82300000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp485 500474 46811 00000032
Skien Geitryggen10000000
Notodden128628600000
Stord Sørstokken19 4629 45390000
Ørland15 3345 33400000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
4. kvartal 2018
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt4 212 9214 209 4212 718 9202 686 779
Oslo Gardermoen1 509 3341 481 4721 876 3981 847 218
Stavanger Sola347 799347 112176 123175 724
Bergen Flesland516 169522 839254 478253 583
Trondheim Værnes454 715469 96698 88592 681
Bodø227 812228 4435 1005 153
Tromsø Langnes275 852275 67424 13623 593
Kristiansand Kjevik97 45094 79238 32437 569
Haugesund Karmøy63 59162 43112 69013 000
Ålesund Vigra109 046107 72930 30831 232
Molde Årø51 93552 2942 0502 233
Kristiansund Kvernberget43 28043 518181180
Harstad/Narvik Evenes80 17281 1744 4604 579
Bardufoss27 45530 16200
Alta42 26742 60008
Lakselv Banak6 9266 76200
Kirkenes Høybuktmoen35 47538 64900
Svalbard Longyear12 21313 325099
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen13 87213 96800
Florø18 92719 01300
Førde Bringeland11 29511 38400
Sandane Anda6 4656 55800
Ørsta-Volda Hovden15 55415 65800
Røros3 4763 50322
Namsos7 5197 65000
Rørvik Ryum5 8305 73500
Brønnøysund Brønnøy16 85716 630120
Sandnessjøen Stokka10 64510 71500
Mo i Rana Røssvold14 46914 20500
Mosjøen Kjærstad9 5559 23400
Røst2 2442 37300
Værøy9771 12500
Vestvågøy Leknes14 26315 43600
Svolvær Helle11 03110 99900
Stokmarknes Skagen14 67114 60100
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya7 1877 03600
Sørkjosen3 4643 40500
Hasvik4 9634 91900
Hammerfest25 78426 29500
Honningsvåg Valan4 6324 73200
Mehamn4 0303 92200
Berlevåg2 7322 79300
Båtsfjord5 1345 17400
Vadsø16 51516 04800
Vardø Svartnes5 9635 86000
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp45 88343 919195 773199 925
Skien Geitryggen20000
Notodden2286000
Stord Sørstokken24 6634 79900
Ørland22 5442 79000

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
4. kvartal 2018
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt53 7095 0415 00213 31230 354
Oslo Gardermoen45 4289832 11412 52629 805
Stavanger Sola1 863490538495340
Bergen Flesland1 2047023956245
Trondheim Værnes581388182101
Bodø1 20171548402
Tromsø Langnes1 39673065934
Kristiansand Kjevik259362412871
Haugesund Karmøy46321103
Ålesund Vigra24138348881
Molde Årø62362600
Kristiansund Kvernberget2317600
Harstad/Narvik Evenes96811302
Bardufoss3028200
Alta1796311600
Lakselv Banak27101700
Kirkenes Høybuktmoen130557500
Svalbard Longyear3482658300
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen1991000
Florø1410400
Førde Bringeland2620600
Sandane Anda44000
Ørsta-Volda Hovden85300
Røros1512300
Namsos43100
Rørvik Ryum22000
Brønnøysund Brønnøy2481600
Sandnessjøen Stokka1810800
Mo i Rana Røssvold57461100
Mosjøen Kjærstad2219300
Røst54100
Værøy54100
Vestvågøy Leknes30181200
Svolvær Helle168800
Stokmarknes Skagen3732500
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya43100
Sørkjosen74300
Hasvik64200
Hammerfest82384400
Honningsvåg Valan2181300
Mehamn29161300
Berlevåg1881000
Båtsfjord28161200
Vadsø52351700
Vardø Svartnes2016400
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp1971200
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken233000
Ørland200000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
4. kvartal 2018
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt91 83290 62210 562 31710 542 616
Oslo Gardermoen31 26630 9324 769 1654 760 520
Stavanger Sola8 0967 918922 603919 105
Bergen Flesland10 99510 8461 298 7581 298 684
Trondheim Værnes6 6816 611817 308814 850
Bodø4 5774 567386 461387 236
Tromsø Langnes4 5404 463438 722436 353
Kristiansand Kjevik2 0492 050227 304227 179
Haugesund Karmøy762752116 744116 191
Ålesund Vigra1 7371 704219 982219 842
Molde Årø77076795 61395 089
Kristiansund Kvernberget1 2701 274101 341101 630
Harstad/Narvik Evenes1 1121 105128 433128 951
Bardufoss25124743 58243 894
Alta92482764 10664 128
Lakselv Banak24424311 63611 687
Kirkenes Høybuktmoen73672856 95456 870
Svalbard Longyear39831123 93722 861
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen63262924 51824 509
Florø1 04599554 82453 668
Førde Bringeland72271520 82320 814
Sandane Anda28628310 97410 889
Ørsta-Volda Hovden60660523 00323 089
Røros1571566 3196 356
Namsos33133212 89312 893
Rørvik Ryum29128811 27611 196
Brønnøysund Brønnøy75675347 16747 258
Sandnessjøen Stokka46246018 24618 196
Mo i Rana Røssvold61760722 07322 076
Mosjøen Kjærstad39639715 34415 384
Røst1501505 8925 892
Værøy1531512 2952 265
Vestvågøy Leknes62362224 37724 321
Svolvær Helle50050019 14119 141
Stokmarknes Skagen64164025 14425 139
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya38238015 97715 819
Sørkjosen2112098 1338 056
Hasvik2032037 9377 937
Hammerfest1 3111 25955 80655 676
Honningsvåg Valan2562549 7169 676
Mehamn26326310 20510 245
Berlevåg2012027 7277 767
Båtsfjord26226210 30010 300
Vadsø77077230 19430 271
Vardø Svartnes26025710 17410 094
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp2 5372 537313 829313 312
Skien Geitryggen11000
Notodden16463880879
Stord Sørstokken11771748 2478 253
Ørland11581596 2346 175

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
4. kvartal 2018
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen0215 289257 590278 95393 261155 410
Stavanger Sola216 306077 02414 8560150
Bergen Flesland264 43576 624054 1085 26013 655
Trondheim Værnes290 58116 85755 142035 653801
Bodø95 44705 03135 991035 282
Tromsø Langnes154 42520713 99165834 8480
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen01 9462 1952 2868771 199
Stavanger Sola1 95401 10022301
Bergen Flesland2 2251 0570605113184
Trondheim Værnes2 279248599038021
Bodø87901123790389
Tromsø Langnes1 2072185143870
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0341 090386 059404 165151 075218 114
Stavanger Sola339 4450155 98824 1530189
Bergen Flesland391 787150 660092 3198 34410 900
Trondheim Værnes401 18827 28091 940056 4571 352
Bodø151 71708 26656 178056 417
Tromsø Langnes216 17923310 5811 02756 2050

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB