407206
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
407206
statistikk
2020-10-29T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

5,7

millioner passasjerer ved avgang og ankomst til norske flyplasser i 3. kvartal 2020

Norske lufthavner, hovedtall1
3. kvartal 2020Prosentendring fra
3. kvartal 20193. kvartal 20173. kvartal 2015
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst5 650 434-64,9-63,6-62,7
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang2 325 060-45,0-43,8-42,2
Seter4 744 153-25,4-25,0-28,1
Flybevegelser50 144-22,1-24,1-29,8
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst1 000 079-86,9-86,2-85,9
Seter2 811 893-72,0-69,3-69,6
Flybevegelser17 151-71,5-69,9-70,5

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
3. kvartal 2020
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt5 650 4342 830 9462 819 488436 768158 114
Oslo Gardermoen2 063 3761 034 1711 029 205255 275183
Stavanger Sola396 085197 654198 4313 429261
Bergen Flesland694 158349 223344 93558 14217 439
Trondheim Værnes451 474225 412226 06230 9353 807
Bodø349 277177 295171 98239 79223 447
Tromsø Langnes347 414172 709174 70537 7636 822
Kristiansand Kjevik93 25745 37047 88715235
Haugesund Karmøy53 59826 90926 689360
Ålesund Vigra115 41957 88557 534418775
Molde Årø47 20523 27323 93224505
Kristiansund Kvernberget56 42528 28928 13660478
Harstad/Narvik Evenes132 78965 62767 162216393
Bardufoss37 61118 19119 42000
Alta64 31831 29833 0201 1801 692
Lakselv Banak15 6297 9417 6882548
Kirkenes Høybuktmoen58 12328 90029 2235 0771 245
Svalbard Longyear22 13111 02711 10460
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen25 46313 20712 2561 9157 370
Florø30 48815 29415 1944428
Førde Bringeland9 0194 4214 598208
Sandane Anda11 0586 3964 662121 787
Ørsta-Volda Hovden16 4088 2948 11417157
Røros6 6962 6234 07301 703
Namsos10 1745 2854 88943 096
Rørvik Ryum13 0137 4095 604212 336
Brønnøysund Brønnøy36 93818 28118 657499 101
Sandnessjøen Stokka22 68611 22811 458485 457
Mo i Rana Røssvold25 37312 81412 559875 582
Mosjøen Kjærstad21 30710 52810 779435 495
Røst5 6193 0012 61811 638
Værøy2 0549961 05800
Vestvågøy Leknes29 02013 94215 078582 586
Svolvær Helle20 84110 15710 684262 253
Stokmarknes Skagen18 6519 1009 55173 745
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya22 74111 34211 399835 750
Sørkjosen8 3344 2704 06453 018
Hasvik12 3175 9816 336444 075
Hammerfest44 41422 18222 23244010 950
Honningsvåg Valan9 6925 3734 31942 666
Mehamn9 0414 5944 447392 859
Berlevåg6 2833 2333 050111 899
Båtsfjord10 0665 1574 909223 415
Vadsø34 69518 28716 4081 2009 537
Vardø Svartnes12 8647 0355 829384 473
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp172 92486 63486 29000
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken22 0961 0381 05800
Ørland21 8701 67020000

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
3. kvartal 2020
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt5 650 4345 489 34328 7490132 000215127
Oslo Gardermoen2 063 3762 052 37910 95400241
Stavanger Sola396 085346 8642 367046 85130
Bergen Flesland694 158639 7371 219053 19840
Trondheim Værnes451 474449 1902 2820020
Bodø349 277347 4501 8250020
Tromsø Langnes347 414346 5928220000
Kristiansand Kjevik93 25793 0771780002
Haugesund Karmøy53 59852 1861 4120000
Ålesund Vigra115 419114 8076120000
Molde Årø47 20545 0062 1950004
Kristiansund Kvernberget56 42540 0451 048015 33200
Harstad/Narvik Evenes132 789131 8879020000
Bardufoss37 61137 1544570000
Alta64 31863 56772402700
Lakselv Banak15 62915 4881410000
Kirkenes Høybuktmoen58 12357 9202030000
Svalbard Longyear22 13121 5233910019918
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen25 46325 46300000
Florø30 48820 308139010 04100
Førde Bringeland9 0199 01900000
Sandane Anda11 05811 05800000
Ørsta-Volda Hovden16 40816 352540020
Røros6 6966 68970000
Namsos10 17410 17400000
Rørvik Ryum13 01313 01300000
Brønnøysund Brønnøy36 93833 36543803 13500
Sandnessjøen Stokka22 68622 68600000
Mo i Rana Røssvold25 37325 37300000
Mosjøen Kjærstad21 30721 30700000
Røst5 6195 61900000
Værøy2 0542 05400000
Vestvågøy Leknes29 02029 02000000
Svolvær Helle20 84120 84100000
Stokmarknes Skagen18 65118 65100000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya22 74122 74100000
Sørkjosen8 3348 33400000
Hasvik12 31712 31700000
Hammerfest44 41440 997003 41610
Honningsvåg Valan9 6929 69200000
Mehamn9 0419 04100000
Berlevåg6 2836 28300000
Båtsfjord10 06610 06600000
Vadsø34 69534 69500000
Vardø Svartnes12 86412 86400000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp172 924172 61624600062
Skien Geitryggen10000000
Notodden10000000
Stord Sørstokken12 0962 015810000
Ørland11 8701 818520000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
3. kvartal 2020
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt2 325 2952 325 060505 651494 428
Oslo Gardermoen711 162710 010323 009319 195
Stavanger Sola161 213162 56136 44135 870
Bergen Flesland302 240300 99546 98343 940
Trondheim Værnes210 580211 20814 83214 854
Bodø175 656170 4431 6391 539
Tromsø Langnes169 112171 7503 5972 955
Kristiansand Kjevik43 23045 6842 1402 203
Haugesund Karmøy23 51923 4773 3903 212
Ålesund Vigra48 51249 5339 3738 001
Molde Årø22 63323 212640720
Kristiansund Kvernberget28 27628 131135
Harstad/Narvik Evenes65 62767 16200
Bardufoss18 19119 1880232
Alta31 29833 01406
Lakselv Banak7 9417 660028
Kirkenes Høybuktmoen28 82029 223800
Svalbard Longyear10 99111 104360
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen13 20712 25600
Florø15 29315 19212
Førde Bringeland4 4214 59800
Sandane Anda6 3964 66200
Ørsta-Volda Hovden8 2948 11400
Røros2 6234 07300
Namsos5 2854 88900
Rørvik Ryum7 4095 60400
Brønnøysund Brønnøy18 28118 65700
Sandnessjøen Stokka11 22811 45800
Mo i Rana Røssvold12 81412 55900
Mosjøen Kjærstad10 52810 77900
Røst3 0012 61800
Værøy9961 05800
Vestvågøy Leknes13 94215 07800
Svolvær Helle10 15710 68400
Stokmarknes Skagen9 1009 55100
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya11 34211 39900
Sørkjosen4 2704 06400
Hasvik5 9816 33600
Hammerfest22 18222 23200
Honningsvåg Valan5 3734 31900
Mehamn4 5944 44700
Berlevåg3 2333 05000
Båtsfjord5 1574 90900
Vadsø18 28716 40800
Vardø Svartnes7 0355 82900
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp23 15724 62463 47761 666
Skien Geitryggen20000
Notodden20000
Stord Sørstokken21 0381 05800
Ørland21 67020000

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
3. kvartal 2020
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt51 1254 7934 78110 43831 113
Oslo Gardermoen42 3729311 9579 15030 334
Stavanger Sola2 8917335041 051603
Bergen Flesland1 3827146222719
Trondheim Værnes70345024832
Bodø1 05560045500
Tromsø Langnes1 08757151600
Kristiansand Kjevik242271312478
Haugesund Karmøy3123800
Ålesund Vigra23230428377
Molde Årø46192700
Kristiansund Kvernberget2315800
Harstad/Narvik Evenes7569600
Bardufoss2221100
Alta138429600
Lakselv Banak27101700
Kirkenes Høybuktmoen83414200
Svalbard Longyear1961732300
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen2381500
Florø56322400
Førde Bringeland2314900
Sandane Anda43100
Ørsta-Volda Hovden75200
Røros129300
Namsos53200
Rørvik Ryum32100
Brønnøysund Brønnøy1991000
Sandnessjøen Stokka2722500
Mo i Rana Røssvold4335800
Mosjøen Kjærstad1311200
Røst43100
Værøy33000
Vestvågøy Leknes3223900
Svolvær Helle1510500
Stokmarknes Skagen3126500
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya43100
Sørkjosen54100
Hasvik63300
Hammerfest62303200
Honningsvåg Valan156900
Mehamn157800
Berlevåg94500
Båtsfjord158700
Vadsø45281700
Vardø Svartnes84400
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp158700
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken211000
Ørland200000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
3. kvartal 2020
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt60 03958 6956 162 7796 149 869
Oslo Gardermoen14 69514 4122 331 7072 333 836
Stavanger Sola5 2155 131520 320519 970
Bergen Flesland7 9557 761850 459847 881
Trondheim Værnes4 0373 910419 052416 617
Bodø3 9213 782299 835298 997
Tromsø Langnes3 6863 574308 110307 359
Kristiansand Kjevik998990104 370103 857
Haugesund Karmøy40941068 37068 435
Ålesund Vigra1 1091 133121 796122 489
Molde Årø46644756 10354 112
Kristiansund Kvernberget1 1261 120104 770104 329
Harstad/Narvik Evenes843839115 053114 849
Bardufoss21521134 68834 749
Alta79565551 72450 963
Lakselv Banak30129917 71816 965
Kirkenes Høybuktmoen71170755 68655 236
Svalbard Longyear49835531 86829 254
Fagernes Leirin1166
Sogndal Haukåsen72372427 74227 744
Florø89684859 48258 297
Førde Bringeland54353915 01514 947
Sandane Anda33933213 21913 127
Ørsta-Volda Hovden38238114 93414 937
Røros30529915 52915 346
Namsos30830811 81511 815
Rørvik Ryum30530611 74411 752
Brønnøysund Brønnøy62361933 02832 856
Sandnessjøen Stokka39139515 06015 094
Mo i Rana Røssvold58657621 08320 946
Mosjøen Kjærstad43142616 47416 378
Røst1531525 9205 914
Værøy1541562 2912 316
Vestvågøy Leknes59759322 91922 762
Svolvær Helle47847818 07118 101
Stokmarknes Skagen30530611 77711 783
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya42241719 01518 908
Sørkjosen2332298 3708 349
Hasvik2162168 3228 319
Hammerfest1 0681 05546 67146 607
Honningsvåg Valan2522519 5759 575
Mehamn26626610 28510 288
Berlevåg1961967 5907 590
Båtsfjord26226210 09010 090
Vadsø77277229 91429 917
Vardø Svartnes26426410 16810 168
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp1 3861 390185 234186 121
Skien Geitryggen10106
Notodden121189
Stord Sørstokken152532 1312 131
Ørland11481477 6587 772

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
3. kvartal 2020
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen088 951103 387113 24868 02683 313
Stavanger Sola88 602040 2223 7831 3900
Bergen Flesland104 93838 431035 0258 70912 570
Trondheim Værnes110 0493 81033 541019 42076
Bodø67 1411 3309 38721 017020 049
Tromsø Langnes81 877013 5295520 2560
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen01 0511 1211 171640766
Stavanger Sola1 0780831102200
Bergen Flesland1 1338230476120168
Trondheim Værnes1 16910047602092
Bodø637201191980205
Tromsø Langnes790117022050
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0187 469196 770200 656116 353138 824
Stavanger Sola188 2450100 1679 1491 5600
Bergen Flesland197 11499 842067 69612 26219 386
Trondheim Værnes199 6998 92067 727033 354195
Bodø116 0051 56012 22632 729033 212
Tromsø Langnes138 834619 4199333 1330

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB