407212
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
407212
statistikk
2021-02-11T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

4

millioner passasjerer ved avgang og ankomst til norske flyplasser i 4. kvartal 2020

Norske lufthavner, hovedtall1
4. kvartal 2020Prosentendring fra
4. kvartal 20194. kvartal 20174. kvartal 2015
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst3 993 785-71,1-70,3-69,4
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang1 788 903-57,2-56,7-55,5
Seter4 781 229-30,1-29,8-30,8
Flybevegelser49 761-23,3-25,8-30,1
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst414 218-92,4-92,0-91,7
Seter1 782 546-77,9-75,8-76,1
Flybevegelser10 509-78,4-77,3-77,8

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
4. kvartal 2020
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt3 993 7851 984 9852 008 800303 364100 126
Oslo Gardermoen1 288 351646 489641 862145 5490
Stavanger Sola317 433158 757158 6762 444104
Bergen Flesland565 095277 907287 18854 58010 489
Trondheim Værnes381 824184 909196 91530 3691 165
Bodø232 239116 225116 01424 86319 689
Tromsø Langnes281 705137 916143 78935 7935 945
Kristiansand Kjevik69 76135 74834 01314738
Haugesund Karmøy42 95921 93321 026980
Ålesund Vigra91 80545 72546 0802741 716
Molde Årø37 15218 66018 49244167
Kristiansund Kvernberget45 44123 03122 410167239
Harstad/Narvik Evenes76 83738 02638 81117040
Bardufoss25 83211 96213 8705972
Alta42 94921 18521 7641 1481 158
Lakselv Banak11 0995 4265 6733044
Kirkenes Høybuktmoen35 91717 77818 1394 025485
Svalbard Longyear13 4446 3987 04600
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen15 9648 0887 8761 4643 878
Florø26 47913 24113 238390
Førde Bringeland7 7584 0073 75116
Sandane Anda6 7953 7143 08112958
Ørsta-Volda Hovden13 1676 6406 5271277
Røros4 4682 0402 42821 442
Namsos8 6734 4004 27382 666
Rørvik Ryum8 5934 4744 11961 200
Brønnøysund Brønnøy22 25911 24011 019382 593
Sandnessjøen Stokka13 0616 5436 518512 432
Mo i Rana Røssvold17 5278 9018 626672 510
Mosjøen Kjærstad14 0117 1126 899502 039
Røst3 1161 5461 5704830
Værøy1 55478377100
Vestvågøy Leknes19 3679 5999 768291 249
Svolvær Helle12 6436 2976 34633960
Stokmarknes Skagen19 4109 7669 644293 063
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya12 7186 4206 298123 232
Sørkjosen6 6783 4683 21042 372
Hasvik8 5514 2384 313153 246
Hammerfest39 60919 85119 7583596 662
Honningsvåg Valan6 6493 4793 170241 984
Mehamn6 4393 2883 151151 858
Berlevåg4 5542 2892 265141 522
Båtsfjord7 7713 9243 847272 401
Vadsø24 97312 97212 0011 2446 138
Vardø Svartnes9 0894 6964 393453 457
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp86 44540 88445 56100
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken22 9921 5251 46700
Ørland22 6291 4851 14400

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
4. kvartal 2020
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt3 993 7853 854 00211 22021128 22926746
Oslo Gardermoen1 288 3511 285 9482 366210016
Stavanger Sola317 433271 5461 030044 85511
Bergen Flesland565 095514 195900049 99604
Trondheim Værnes381 824381 1396850000
Bodø232 239232 0142250000
Tromsø Langnes281 705281 5691330102
Kristiansand Kjevik69 76169 75560000
Haugesund Karmøy42 95941 1161 8430000
Ålesund Vigra91 80590 966774052013
Molde Årø37 15236 31782500010
Kristiansund Kvernberget45 44130 428917014 09600
Harstad/Narvik Evenes76 83776 83700000
Bardufoss25 83225 4004320000
Alta42 94942 929501500
Lakselv Banak11 09911 09900000
Kirkenes Høybuktmoen35 91735 7371800000
Svalbard Longyear13 44413 12481002390
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen15 96415 96400000
Florø26 47916 850009 603260
Førde Bringeland7 7587 75800000
Sandane Anda6 7956 79500000
Ørsta-Volda Hovden13 16713 16700000
Røros4 4684 46800000
Namsos8 6738 67300000
Rørvik Ryum8 5938 59300000
Brønnøysund Brønnøy22 25918 38737003 50110
Sandnessjøen Stokka13 06113 06100000
Mo i Rana Røssvold17 52717 52700000
Mosjøen Kjærstad14 01114 01100000
Røst3 1163 11600000
Værøy1 5541 541130000
Vestvågøy Leknes19 36719 36430000
Svolvær Helle12 64312 64300000
Stokmarknes Skagen19 41019 41000000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya12 71812 71710000
Sørkjosen6 6786 67800000
Hasvik8 5518 55100000
Hammerfest39 60933 499006 11000
Honningsvåg Valan6 6496 64900000
Mehamn6 4396 43900000
Berlevåg4 5544 55400000
Båtsfjord7 7717 77100000
Vadsø24 97324 97300000
Vardø Svartnes9 0899 08900000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp86 44586 0593860000
Skien Geitryggen10000000
Notodden10000000
Stord Sørstokken12 9922 957350000
Ørland12 6292 619100000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
4. kvartal 2020
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt1 790 6641 788 903194 321219 897
Oslo Gardermoen516 741499 364129 748142 498
Stavanger Sola141 601140 24917 15618 427
Bergen Flesland260 400266 04017 50721 148
Trondheim Værnes178 305189 6686 6047 247
Bodø116 213115 81612198
Tromsø Langnes137 799143 423117366
Kristiansand Kjevik34 99733 295751718
Haugesund Karmøy20 83020 2671 103759
Ålesund Vigra42 00141 4363 7244 644
Molde Årø18 41418 253246239
Kristiansund Kvernberget23 01422 410170
Harstad/Narvik Evenes38 02638 81100
Bardufoss11 96213 5380332
Alta21 18521 76400
Lakselv Banak5 4265 67300
Kirkenes Høybuktmoen17 77818 13900
Svalbard Longyear6 3987 04600
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen8 0887 87600
Florø13 24113 23800
Førde Bringeland4 0073 75100
Sandane Anda3 7143 08100
Ørsta-Volda Hovden6 6406 52700
Røros2 0402 42800
Namsos4 4004 27300
Rørvik Ryum4 4744 11900
Brønnøysund Brønnøy11 24011 01900
Sandnessjøen Stokka6 5436 51800
Mo i Rana Røssvold8 9018 62600
Mosjøen Kjærstad7 1126 89900
Røst1 5461 57000
Værøy78377100
Vestvågøy Leknes9 5999 76800
Svolvær Helle6 2976 34600
Stokmarknes Skagen9 7669 64400
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya6 4206 29800
Sørkjosen3 4683 21000
Hasvik4 2384 31300
Hammerfest19 85019 75810
Honningsvåg Valan3 4793 17000
Mehamn3 2883 15100
Berlevåg2 2892 26500
Båtsfjord3 9243 84700
Vadsø12 97212 00100
Vardø Svartnes4 6964 39300
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp23 54922 24017 33523 321
Skien Geitryggen20000
Notodden20000
Stord Sørstokken21 5251 46700
Ørland21 4851 14400

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
4. kvartal 2020
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt56 0105 2215 20610 76834 815
Oslo Gardermoen46 4099792 0819 57733 772
Stavanger Sola2 779836532920491
Bergen Flesland1 6508067634239
Trondheim Værnes69844625011
Bodø1 14065948100
Tromsø Langnes1 20364555800
Kristiansand Kjevik245151813676
Haugesund Karmøy3327600
Ålesund Vigra27144479288
Molde Årø52173500
Kristiansund Kvernberget2114700
Harstad/Narvik Evenes43274100348
Bardufoss1918100
Alta1605310700
Lakselv Banak27101700
Kirkenes Høybuktmoen73433000
Svalbard Longyear1881642400
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen2391400
Florø61352600
Førde Bringeland31191200
Sandane Anda65100
Ørsta-Volda Hovden75200
Røros1410400
Namsos32100
Rørvik Ryum43100
Brønnøysund Brønnøy23101300
Sandnessjøen Stokka2722500
Mo i Rana Røssvold4940900
Mosjøen Kjærstad1411300
Røst43100
Værøy44000
Vestvågøy Leknes37251200
Svolvær Helle2012800
Stokmarknes Skagen3528700
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya75200
Sørkjosen65100
Hasvik64200
Hammerfest104505400
Honningsvåg Valan156900
Mehamn167900
Berlevåg83500
Båtsfjord147700
Vadsø47291800
Vardø Svartnes84400
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp167900
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken211000
Ørland200000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
4. kvartal 2020
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt55 94455 0075 679 2515 674 113
Oslo Gardermoen12 47812 2962 013 1592 010 519
Stavanger Sola4 9204 836490 998491 841
Bergen Flesland7 7837 675832 992833 707
Trondheim Værnes4 3434 263468 409467 610
Bodø3 6383 514279 051278 260
Tromsø Langnes3 6733 647307 169307 308
Kristiansand Kjevik936929101 313101 399
Haugesund Karmøy42742465 43465 098
Ålesund Vigra1 1881 191139 889140 568
Molde Årø46646760 24160 477
Kristiansund Kvernberget1 0451 04190 66190 525
Harstad/Narvik Evenes67066590 04490 009
Bardufoss19219332 65333 113
Alta85270051 49450 546
Lakselv Banak27927915 74215 711
Kirkenes Høybuktmoen65965847 20347 391
Svalbard Longyear33226322 68421 037
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen62562324 19424 085
Florø81676153 78652 573
Førde Bringeland57056115 24315 148
Sandane Anda29128911 36411 284
Ørsta-Volda Hovden37537714 38014 429
Røros21421010 09710 071
Namsos29229111 20911 200
Rørvik Ryum27827810 52110 591
Brønnøysund Brønnøy60660731 26831 326
Sandnessjøen Stokka33633212 77012 728
Mo i Rana Røssvold57256620 16920 302
Mosjøen Kjærstad39438915 19115 058
Røst1491495 7425 742
Værøy1381371 9411 934
Vestvågøy Leknes55254921 34221 225
Svolvær Helle44144017 07617 071
Stokmarknes Skagen38638614 93814 938
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya37938016 14316 183
Sørkjosen2152118 1118 048
Hasvik2122128 3038 303
Hammerfest1 1101 11156 18256 422
Honningsvåg Valan2252248 8078 767
Mehamn26826810 56410 564
Berlevåg1941957 5667 606
Båtsfjord27026910 55610 519
Vadsø75875529 75629 636
Vardø Svartnes26126010 20010 190
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp934932103 835104 033
Skien Geitryggen1222121
Notodden11060
Stord Sørstokken185853 4743 538
Ørland11141175 3605 459

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
4. kvartal 2020
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen069 79085 30486 44136 02157 958
Stavanger Sola69 984035 6987 7260613
Bergen Flesland91 03236 822028 4525 38312 165
Trondheim Værnes92 9008 25327 336017 918366
Bodø36 515266 00918 364019 323
Tromsø Langnes61 62053513 25826419 3370
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen01 1071 2801 254500708
Stavanger Sola1 129085920009
Bergen Flesland1 2948540510125203
Trondheim Værnes1 25619850502659
Bodø50221252620274
Tromsø Langnes733920482820
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0197 678221 786217 87391 661129 438
Stavanger Sola198 8540100 58322 60301 620
Bergen Flesland222 540100 605072 20713 20623 898
Trondheim Værnes218 03522 62771 206041 6431 418
Bodø91 68211213 20641 434041 443
Tromsø Langnes129 9431 62023 9121 27841 4730

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB