370478
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
370478
statistikk
2019-08-15T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

15

millioner terminalpassasjerer i 2. kvartal 2019

Norske lufthavner, hovedtall1
2. kvartal 2019Prosentendring fra
2. kvartal 20182. kvartal 20162. kvartal 2014
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst15 052 033-1,14,12,0
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang4 290 983-3,40,5-1,3
Seter6 430 935-6,5-8,1-7,5
Flybevegelser63 164-6,0-11,4-15,3
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst6 467 6742,19,26,7
Seter8 955 2245,57,04,7
Flybevegelser54 185-0,42,9-7,4

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
2. kvartal 2019
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt15 052 0337 472 5207 579 5131 201 467152 557
Oslo Gardermoen7 411 7563 693 7773 717 979938 656215
Stavanger Sola1 123 122553 311569 81114 242456
Bergen Flesland1 730 321854 092876 22960 36917 160
Trondheim Værnes1 135 161558 293576 86853 8662 410
Bodø513 320257 408255 91257 58735 681
Tromsø Langnes579 845286 860292 98556 83322 134
Kristiansand Kjevik282 277141 171141 1061 483598
Haugesund Karmøy159 03276 46582 567304148
Ålesund Vigra306 361151 802154 5598992 246
Molde Årø108 77353 82254 95180388
Kristiansund Kvernberget81 62840 43941 1892011 042
Harstad/Narvik Evenes198 57998 249100 3301 1682 714
Bardufoss67 44033 28234 15800
Alta99 60249 72049 8822 3071 373
Lakselv Banak14 9817 5727 409020
Kirkenes Høybuktmoen84 18541 28242 9036 864364
Svalbard Longyear61 26829 93431 334190
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen27 24313 70613 5371 1645 899
Florø37 24718 69918 548448642
Førde Bringeland22 13211 07211 060255504
Sandane Anda12 5116 3856 126211 620
Ørsta-Volda Hovden28 37113 99214 37973412
Røros6 5753 3533 222026
Namsos13 9476 9726 9754512 561
Rørvik Ryum11 2305 5715 659111 033
Brønnøysund Brønnøy36 86918 44118 4283273 397
Sandnessjøen Stokka21 63710 81010 8271372 177
Mo i Rana Røssvold28 74414 43814 306155896
Mosjøen Kjærstad20 29810 16810 1301751 708
Røst5 8652 8862 97901 802
Værøy1 41663877800
Vestvågøy Leknes34 09516 24017 855117762
Svolvær Helle25 46912 58612 88366940
Stokmarknes Skagen27 54813 56813 9801361 926
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya16 7438 3028 441272 786
Sørkjosen7 1973 5733 624281 914
Hasvik11 2305 5625 66863 987
Hammerfest47 97323 62024 3531 0598 924
Honningsvåg Valan9 9654 9555 010152 845
Mehamn7 9584 0473 91172 191
Berlevåg5 7992 8702 929132 166
Båtsfjord9 8244 8834 941383 290
Vadsø32 01316 18815 8251 8256 512
Vardø Svartnes12 4796 2316 248354 522
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp556 009277 420278 5890166
Skien Geitryggen200000
Notodden2218218000
Stord Sørstokken29 7724 7415 03100
Ørland26 0052 9063 09900

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
2. kvartal 2019
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt15 052 03314 412 444486 7121 009151 141606121
Oslo Gardermoen7 411 7567 172 475238 2321 0070042
Stavanger Sola1 123 1221 009 68445 873067 523357
Bergen Flesland1 730 3211 625 29051 842053 160272
Trondheim Værnes1 135 1611 077 83457 3231003
Bodø513 320500 73512 5840010
Tromsø Langnes579 845568 25711 5880000
Kristiansand Kjevik282 277267 62714 63201800
Haugesund Karmøy159 032151 4507 5820000
Ålesund Vigra306 361294 39111 9601090
Molde Årø108 773106 3562 4140300
Kristiansund Kvernberget81 62866 6122 132012 87590
Harstad/Narvik Evenes198 579190 5937 9860000
Bardufoss67 44067 43820000
Alta99 60297 1422 44201800
Lakselv Banak14 98114 7542270000
Kirkenes Høybuktmoen84 18583 216257071200
Svalbard Longyear61 26852 3528 465004483
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen27 24327 220190040
Florø37 24728 4012608 764560
Førde Bringeland22 13222 13200000
Sandane Anda12 51112 51100000
Ørsta-Volda Hovden28 37128 36300080
Røros6 5756 2663090000
Namsos13 94713 94700000
Rørvik Ryum11 23011 23000000
Brønnøysund Brønnøy36 86931 816005 05030
Sandnessjøen Stokka21 63721 581560000
Mo i Rana Røssvold28 74428 719250000
Mosjøen Kjærstad20 29820 29800000
Røst5 8655 86500000
Værøy1 4161 41600000
Vestvågøy Leknes34 09534 09500000
Svolvær Helle25 46925 431360020
Stokmarknes Skagen27 54827 54800000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya16 74316 74300000
Sørkjosen7 1977 19700000
Hasvik11 23011 23000000
Hammerfest47 97345 371002 59840
Honningsvåg Valan9 9659 96500000
Mehamn7 9587 95800000
Berlevåg5 7995 79900000
Båtsfjord9 8249 82400000
Vadsø32 01332 01300000
Vardø Svartnes12 47912 0590042000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp556 009545 24510 70000064
Skien Geitryggen10000000
Notodden121821800000
Stord Sørstokken19 7729 77200000
Ørland16 0056 00500000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
2. kvartal 2019
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt4 293 3764 290 9833 179 1443 288 530
Oslo Gardermoen1 537 5661 502 2232 156 2112 215 756
Stavanger Sola353 465358 113199 846211 698
Bergen Flesland523 047528 600331 045347 629
Trondheim Værnes436 544448 763121 749128 105
Bodø248 404245 2919 00410 621
Tromsø Langnes269 059274 06717 80118 918
Kristiansand Kjevik96 39894 14444 77346 962
Haugesund Karmøy58 61460 84617 85121 721
Ålesund Vigra111 034112 92140 76841 638
Molde Årø52 63953 4091 1831 542
Kristiansund Kvernberget39 65139 8707881 319
Harstad/Narvik Evenes93 94495 3014 3055 029
Bardufoss33 28234 15800
Alta48 59248 7481 1281 134
Lakselv Banak7 4587 296114113
Kirkenes Høybuktmoen41 28242 89706
Svalbard Longyear28 65729 2091 2772 125
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen13 70613 53700
Florø18 69918 54800
Førde Bringeland11 07211 06000
Sandane Anda6 3856 12600
Ørsta-Volda Hovden13 99214 37900
Røros3 3463 21379
Namsos6 9726 97500
Rørvik Ryum5 5715 65900
Brønnøysund Brønnøy18 44118 42800
Sandnessjøen Stokka10 81010 82700
Mo i Rana Røssvold14 43814 30600
Mosjøen Kjærstad10 16810 13000
Røst2 8862 97900
Værøy63877800
Vestvågøy Leknes16 24017 85500
Svolvær Helle12 58612 88300
Stokmarknes Skagen13 56813 98000
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya8 3028 44100
Sørkjosen3 5733 62400
Hasvik5 5625 66800
Hammerfest23 62024 35300
Honningsvåg Valan4 9555 01000
Mehamn4 0473 91100
Berlevåg2 8702 92900
Båtsfjord4 8834 94100
Vadsø16 18815 82500
Vardø Svartnes6 2316 24800
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp46 12644 384231 294234 205
Skien Geitryggen20000
Notodden2218000
Stord Sørstokken24 7415 03100
Ørland22 9063 09900

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
2. kvartal 2019
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt53 2404 7664 77413 61330 088
Oslo Gardermoen43 4669462 03911 72928 752
Stavanger Sola3 6974924981 5891 118
Bergen Flesland1 1126353656844
Trondheim Værnes59535622793
Bodø1 04863840505
Tromsø Langnes1 31965266601
Kristiansand Kjevik270412312680
Haugesund Karmøy44291302
Ålesund Vigra24530419282
Molde Årø54282600
Kristiansund Kvernberget2820800
Harstad/Narvik Evenes93801201
Bardufoss2725200
Alta1726111100
Lakselv Banak1710700
Kirkenes Høybuktmoen114496500
Svalbard Longyear4163397700
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen2071300
Florø1612400
Førde Bringeland27171000
Sandane Anda44000
Ørsta-Volda Hovden84400
Røros169700
Namsos75200
Rørvik Ryum43100
Brønnøysund Brønnøy24111300
Sandnessjøen Stokka2218400
Mo i Rana Røssvold59471200
Mosjøen Kjærstad1411300
Røst43100
Værøy00000
Vestvågøy Leknes3425900
Svolvær Helle1711600
Stokmarknes Skagen3427700
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya64200
Sørkjosen64200
Hasvik43100
Hammerfest60312900
Honningsvåg Valan20101000
Mehamn168800
Berlevåg106400
Båtsfjord158700
Vadsø40291100
Vardø Svartnes84400
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp24101400
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken243100
Ørland211000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
2. kvartal 2019
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt91 88390 27810 912 73310 921 474
Oslo Gardermoen31 41931 0725 196 7605 209 658
Stavanger Sola8 5438 132885 009880 037
Bergen Flesland10 93710 8871 340 9221 345 406
Trondheim Værnes6 4546 423770 787772 152
Bodø4 4074 358372 058372 634
Tromsø Langnes4 3414 189409 817409 956
Kristiansand Kjevik1 9721 963207 704208 213
Haugesund Karmøy789774116 853115 117
Ålesund Vigra1 8481 780215 265214 780
Molde Årø74673688 70888 366
Kristiansund Kvernberget1 1081 09879 65479 915
Harstad/Narvik Evenes1 1071 098125 833126 126
Bardufoss25825545 88145 669
Alta91677871 11769 480
Lakselv Banak25725611 70611 489
Kirkenes Høybuktmoen80379867 21367 157
Svalbard Longyear58349348 45146 676
Fagernes Leirin432418
Sogndal Haukåsen62963224 15124 235
Florø1 1041 06159 40957 987
Førde Bringeland72571220 04819 984
Sandane Anda29529411 37511 338
Ørsta-Volda Hovden51755119 40720 972
Røros1621626 5676 552
Namsos34634312 86912 817
Rørvik Ryum28027310 25710 231
Brønnøysund Brønnøy76977236 23136 169
Sandnessjøen Stokka44043616 99316 969
Mo i Rana Røssvold59858721 29421 232
Mosjøen Kjærstad40639315 12315 048
Røst1481465 7285 700
Værøy1571582 3452 360
Vestvågøy Leknes64562824 44724 315
Svolvær Helle54952319 97819 776
Stokmarknes Skagen53753520 90320 888
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya38638616 20516 205
Sørkjosen2122117 8967 849
Hasvik2062058 0598 050
Hammerfest1 1211 07747 84647 444
Honningsvåg Valan32826310 52110 200
Mehamn26026010 05510 055
Berlevåg1911917 4577 457
Båtsfjord26326210 25610 243
Vadsø76476429 70529 705
Vardø Svartnes30330214 22914 134
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp2 6642 672354 957355 879
Skien Geitryggen10106
Notodden15350704657
Stord Sørstokken11631657 7327 878
Ørland11701706 2246 290

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
2. kvartal 2019
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen0215 615255 117263 853106 926144 283
Stavanger Sola219 452076 40316 7520185
Bergen Flesland262 21974 442052 2279 64514 194
Trondheim Værnes271 40218 34852 727034 770398
Bodø108 42008 07434 597034 645
Tromsø Langnes148 640015 47021332 9320
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen01 7351 8722 0307841 029
Stavanger Sola1 722097522701
Bergen Flesland1 9009380535109172
Trondheim Værnes2 02424851703345
Bodø78601003330393
Tromsø Langnes1 054017833880
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0303 366336 125356 423139 911187 717
Stavanger Sola299 2060133 41525 4010189
Bergen Flesland340 806128 311082 52111 10319 078
Trondheim Værnes351 38928 81281 040049 080497
Bodø140 02909 99648 669055 884
Tromsø Langnes188 156019 70133855 1220

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB