Høyere drivstoffpriser drar kostnadene opp

Publisert:

For rederier i innenriks sjøfart økte drivstoffkostnadene med 17,9 prosent fra 3. til 4. kvartal 2017. Dette bidro til å dra opp totalkostnadene for alle fartøygrupper.

Volatilitet i drivstoffprisene slår mest ut i de fartøygruppene hvor drivstoff har større vekt, og hvor de dermed er en relativt større del av produksjonen av transporttjenester i innenriks sjøfart. Den største økningen i kostnadene hadde derfor de drivstoffintensive fartøygruppene stor hurtigbåt og andre fraktefartøy. Kostnadsindeksen for innenriks sjøfart viste at utgiftene i begge disse gruppene økte med 4,5 prosent fra 3. kvartal 2017.

Lavere rentekostnader, høyere mannskapskostnader

Delindeksen for rentekostnader var på 96,1 i 4. kvartal 2017 (2016K4 = 100), som er 1,6 prosent lavere enn i kvartalet før. Sammenlignet med samme kvartal året før falt rentekostnadene med 3,9 prosent.

Indeksen for mannskapskostnader endte på 102,2 i 4. kvartal 2017. I motsetning til rentekostnadene økte mannskapskostnadene for rederier i innenriks sjøfart med 0,8 prosent fra 3. kvartal 2017. Dette tilsvarer en økning på 2,2 prosent fra samme kvartal året før.

Endringer i kostnadsindeks for innenriks sjøfart

Endring 1: Delindeks for drivstoffkostnader inkluderer CO2- og svovelavgift. Andre relevante avgifter på marint drivstoff som for eksempel NOx-avgiften, er ikke inkludert i indeksen.

Endring 2: Mannskapskostnader til og med 4. kvartal 2016 har vært målt ved avtalte totale utgifter til ansatte ved rederiet. Overtid og bonus har ikke vært inkludert. Nytt fra neste kvartal, 3. kvartal 2017, er at mannskapskostnadene nå inkluderer flere arbeidskraftskostnadskomponenter enn før. Mannskapskostnadsindeksen tar nå med uregelmessige og faste tillegg, overtidsgodtgjørelse og feriepenger i beregningene.

Endring 3: Delindeks for øvrige kostnader er fulgt ved å bruke konsumprisindeksen (KPI) til og med 4. kvartal 2016. Delindeksen følger nå konsumprisindeksen uten energivarer (KPI-JE).

Endring 4: For beregning av kapitalkostnader i form av rentekostnad har kostnadsindeksen benyttet 3-mnd nominell NIBOR publisert av Norges Bank og endringer i prisnivå gitt av konsumprisindeksen (KPI) til og med 4. kvartal 2016. Rentekostnader beregnes fra 1. kvartal 2017 ved å justere 3-mnd NIBOR med endringer i prisnivå gitt av konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE).

Fra 1. kvartal 2017 publiseres også delindekser for alle fartøygrupper uten drivstoffkomponent, i den nye i statistikkbanktabell 11586. For mer detaljer om endringene i indeksen, se «Om statistikken».

 

Kontakt