CSS-filen ble ikke lasted ned korrekt, skjermleseren støtter ikke CSS, eller din versjon av Internet Explorer er for gammel
for dette nettstedet.
For å få en best mulig opplevelse av å bruke våre nettsider, bør du bruke en nyere versjon av Internet Explorer eller alternative
nettlesere. Hvis du bruker en jobb-PC, bør du kontakte IT-ansvarlig.
Indikatoren viser andelen elever i kommunale og private grunnskoler som får særskilt norskopplæring.
Antall elever som får særskilt norskopplæring i forhold til alle elever i kommunale og private grunnskoler, prosent = (Antall
elever som får særskilt norskopplæring)/(Antall elever i kommunale og private grunnskoler)* 100
Teller = Antall elever som får særskilt norskopplæring kommunale og private (GSI, felt d369).
Nevner = Antall elever i kommunale og private grunnskoler (GSI, felt d57)
Kilde: GSI
Beskrivelse
Gruppestørrelse 2 gir en indikasjon på lærertetthet i ordinær undervisning, og er forholdet mellom elevtimer (antall elever
multiplisert med antall undervisningstimer hver elev har) og læretimer (antall timer det blir undervist i løpet av et år)
minus timer til spesialundervisning og særskilt norskundervisning.
Gruppestørrelse 2 på 1.-4., 5.-7., og 8.-10. årstrinn
I GSI samles ikke timefordelingen av vedtak inn per årstrinn. Dermed må man bruke
andelen elever med vedtak om spesialundervisning på de ulike hovedtrinnene til å
estimere totalt antall timer til spesialundervisning på henholdsvis 1.-4., 5.-7., og 8.-10. årstrinn. Dette er nødvendig for
å kunne beregne gruppestørrelse 2 for hovedtrinnene
Kilde: GSI
Beskrivelse
Grunnskolepoengene kan ses på som et samlemål for alle karakterene. De oppsummerer alle elevens resultater i forskjellige
fag, og er med på å danne grunnlaget for opptak til videregående skole. Poengene blir regnet ut på følgende måte: Hver tallkarakter
(standpunkt eller eksamenskarakter) får tilsvarende poengverdi som karakteren. Poengsummen får en ved å summere alle tallkarakterene,
og deretter dele på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10.
En liten andel av elevene som avslutter grunnskolen får ikke beregnet grunnskolepoeng. Dette er elever som av ulike grunner
mangler karakter i over halvparten av fagene. Elever som ikke har fått beregnet grunnskolepoeng er heller ikke inkludert i
statistikken.
Kilde: UDIR
Beskrivelse
Nasjonale prøver avlegges hver høst på 5.,8. og 9. trinn i lesing, regning og engelsk (9. trinn har bare prøver i lesing og
regning). Prøvene i lesing og regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med mål for de grunnleggende
ferdighetene lesing på norsk og regning, slik de er integrert i kompetansemål i læreplaner for fag i læreplanen Kunnskapsløftet
(LK06).
Skalaen med ulike mestringsnivåer har fem nivåer for 8.trinn, hvor mestringsnivå 1 er lavest og 5 høyest. Andel elever på
mestringsnivå 3-5 viser andel elever på de tre høyeste mestringsnivåene.
For fastsetting av kommunetilknytning er det tatt utgangspunkt i ungdomsskolen (ikke avgiverskolen).
Tall for kommuner med færre enn 10 elever totalt undertrykkes.
Beskrivelse
Årstimer til særskilt norskopplæring per elev med særskilt norskopplæring, kommunale og private.
Teller = Årstimer til særskilt norskopplæring, kommunale og private
Nevner = Antall elever med særskilt norskopplæring, kommunale og private
Kilde: GSI
Beskrivelse
Nasjonale prøver avlegges hver høst på 5.,8. og 9. trinn i lesing, regning og engelsk (9. trinn har bare prøver i lesing og
regning). Prøvene i lesing og regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med mål for de grunnleggende
ferdighetene lesing på norsk og regning, slik de er integrert i kompetansemål i læreplaner for fag i læreplanen Kunnskapsløftet
(LK06).
Skalaen med ulike mestringsnivåer har fem nivåer for 8.trinn, hvor mestringsnivå 1 er lavest og 5 høyest. Andel elever på
mestringsnivå 3-5 viser andel elever på de tre høyeste mestringsnivåene.
For fastsetting av kommunetilknytning er det tatt utgangspunkt i ungdomsskolen (ikke avgiverskolen).
Tall for kommuner med færre enn 10 elever totalt undertrykkes.
Beskrivelse
Årstimer til spesialundervisning per elev med spesialundervisning , kommunale og private.
Teller = Årstimer til spesialundervisning, kommunale og private
Nevner = Antall elever med spesialundervisning, kommunale og private
Kilde: GSI
Beskrivelse
Indikatoren viser kommunens netto driftsutgifter til grunnskolesektor i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter,
konsern. Indikatoren sier således noe om kommunens prioritering av denne sektoren (bruken av ubundne midler) i forhold til
andre sektorer.
Netto driftsutgifter grunnskolesektor i prosent av samlede netto driftsutgifter = (Netto driftsutgifter til funksjon 202 +
215 + 222 + 223) / (Kommunens samlede netto driftsutgifter)* 100
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480) + 590 - artene (600-895), funksjonene 202, 215, 222 og
223. Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Kommunens samlede netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480) + 590 - artene (600-895), alle tjenestefunksjoner.
Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Beskrivelse
Andel elever elever i kommunale og private grunnskoler med spesialundervisning.
Antall elever som får spesialundervisning i forhold til alle elever i kommunal og privat grunnskole = (Antall elever som får
spesialundervisning) / (Antall elever i kommunal og privat grunnskoler) *100.
Teller = Antall elever som får spesialundervisning, kommunale og private, (GSI, felt d318)
Nevner = Antall elever i kommunale og private grunnskoler, (GSI, felt d57)
Kilde: www.gsi.udir.no
Beskrivelse
Indikatoren viser netto driftsutgifter til grunnskolesektor per innbygger 6- 15 år , etter at tilskudd fra staten og eventuelle
andre direkte inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til grunnskolesektor per innbygger 6-15 år = (Netto driftsutgifter til grunnskolesektor)/(Antall innbyggere
6-15 år)* 1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), funksjon 202, 215, 222, 223.
Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere 6- 15 år per 31.12. rapporteringsåret.
Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.