KOSTRA nøkkeltall
Fredrikstad - 3004 (Viken)
Samferdsel
Oppdatert 15.06.2022.
TILPASS TABELLEN:
Legg til flere kolonner i tabellen
Du kan velge antall år i skjemaet for å vise i kolonner i tabellen
Tabell for tjenesteområdet Samferdsel
Nøkkeltall | Enhet | Fredrikstad | Kostragruppe 12 | Landet uten Oslo | Landet | Viken | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Andel km tilrettelagt for syklende som kommunen har ansvaret for av alle kommunale veier (prosent)3 | prosent | . | . | . | 9,6 | 9,8 | 8,6 | 9,3 | 7,1 | 22,6 | 22,1 | 15,0 | 14,4 | 14,6 | 14,7 | 15,0 | 14,9 | 14,3 | 14,6 | 14,6 | 15,0 | . | . | . | 23,2 | 23,4 |
Andel kommunale veier og gater med belysning av alle kommunale veier og gater (prosent) | prosent | . | . | . | 87,8 | 100,0 | 51,2 | 52,8 | 46,8 | 92,7 | 96,7 | 59,2 | 59,5 | 60,5 | 61,1 | 61,8 | 60,6 | 60,9 | 61,9 | 62,4 | 63,1 | . | . | . | 76,0 | 77,3 |
Utgifter til vedlikehold av kommunale veier og gater av totale nto. dr.utg. til kommunale veier og gater (prosent)4 | prosent | . | . | . | 34,8 | 23,3 | 41,5 | 42,5 | 30,2 | 18,9 | 15,2 | 32,4 | 29,4 | 28,2 | 25,3 | 21,2 | 35,6 | 28,5 | 28,5 | 26,8 | 21,0 | . | . | . | 18,1 | 14,7 |
Andel kommunale veier og gater uten fast dekke av alle kommunale veier og gater (prosent)2 | prosent | . | . | . | 5,4 | 5,2 | 31,4 | 30,7 | 33,1 | 5,9 | 4,8 | 29,0 | 28,6 | 27,8 | 26,7 | 26,9 | 28,2 | 27,8 | 27,0 | 25,9 | 26,1 | . | . | . | 16,0 | 15,0 |
Brutto driftsutgifter til samferdsel per innbygger (kr) | kr | . | . | . | 2 280 | 2 409 | 2 756 | 2 844 | 3 859 | 1 837 | 1 930 | 1 686 | 1 773 | 1 816 | 1 851 | 1 976 | 1 689 | 1 797 | 1 809 | 1 843 | 2 008 | . | . | . | 1 411 | 1 536 |
Brutto driftsutgifter til kommunale veier og gater (funksjon 332) eksklusive avskrivninger, per km (kr) (1000 kr) | 1000 kr | . | . | . | 94 355 | 101 320 | 90 340 | 94 804 | 101 320 | 195 302 | 202 734 | 91 519 | 95 782 | 98 538 | 101 283 | 107 360 | 101 802 | 106 470 | 106 143 | 110 614 | 117 561 | . | . | . | 120 807 | 132 327 |
Brutto driftsutgifter til gatebelysning langs kommunale veier og gater per kilometer belyst vei (kr)1 | kr | . | . | . | 21 340 | 26 882 | 21 453 | 22 257 | 27 606 | 28 013 | 31 646 | 20 165 | 22 044 | 21 473 | 21 978 | 25 675 | 21 301 | 22 217 | 21 672 | 22 739 | 26 476 | . | . | . | 22 679 | 24 005 |
Brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger (kr) | kr | . | . | . | 754 | 932 | 1 533 | 1 269 | 2 215 | 1 077 | 1 072 | 1 068 | 1 221 | 1 340 | 1 277 | 1 202 | 1 032 | 1 208 | 1 505 | 1 334 | 1 197 | . | . | . | 1 533 | 1 367 |
Antall km tilrettelagt for syklende som er et kommunalt ansvar (km)5 | km | . | . | . | 44 | 45 | 212 | 228 | 76 | 1 181 | 1 161 | 5 707 | 5 517 | 5 639 | 5 614 | 5 808 | 5 845 | 5 664 | 5 793 | 5 776 | 5 981 | . | . | . | 1 486 | 1 510 |
Netto driftsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger (kr) | kr | . | . | . | 946 | 986 | 1 794 | 1 872 | 2 688 | 986 | 1 129 | 1 072 | 1 160 | 1 218 | 1 226 | 1 366 | 1 000 | 1 129 | 1 116 | 1 100 | 1 313 | . | . | . | 1 021 | 1 164 |
Netto driftsutgifter til kommunale veier og gater per km (kr) | kr | . | . | . | 171 468 | 180 242 | 124 685 | 130 335 | 160 174 | 264 131 | 304 837 | 130 403 | 140 444 | 147 675 | 150 330 | 166 720 | 135 176 | 152 176 | 150 836 | 150 345 | 178 605 | . | . | . | 199 589 | 229 342 |
1Omfatter blant annet legging av kabler, oppsetting av master og armaturer, inkl. materiell, rehabilitering og utskifting (utskifting av eksisterende luftstrekk til jordkabler, utskifting av master og armaturer, inkl. materiell og utbedring av skader forårsaket av trafikanter), vedlikehold (løpende vedlikehold i henhold til avtale med energiverk, for eksempel utskifting av enkeltlamper, sikringer, tidsur og fotocelle), nettleie (avtale med nettleier om å føre kraft fra produsent til gatelys) og kraft (kjøp av strøm fra leverandør). | ||||||||||||||||||||||||||
2Enkelte kommuner kan ha inkludert lengden på gang- og sykkelveier i tallene over antall kilometer kommunale veier og gater med fast dekke. I tillegg har noen kommuner andre tall for lengden av det kommunale vei- og gatenettet enn det som framgår av registerdata fra Vegdirektoratet. Dette kan føre til at prosentandelen uten fast dekke kan avvike fra andre kilder for noen kommuner, og i noen tilfeller overstige 100 prosent. | ||||||||||||||||||||||||||
3Omfatter sykkelveier, kombinerte gang- og sykkelveier, egne sykkelfelt og tiltak i gater med fartsgrense skiltet 30 km/t eller 40 km/t som inngår i et sykkelveinett. Tosidige sykkelfelt inngår med 1*veilengden. Fortau langs kommunal vei inngår ikke. | ||||||||||||||||||||||||||
4Andelen som kommunene bruker til vedlikehold på kommunale veier og gater ble publisert for første gang per 15. juni 2017. Tallene må brukes med varsomhet, siden ikke alle kommunene fører på relevante arter for vedlikehold. | ||||||||||||||||||||||||||
5Omfatter sykkelveier, kombinerte gang- og sykkelveier, egne sykkelfelt og tiltak i gater med fartsgrense skiltet 30 km/t eller 40 km/t som inngår i et sykkelveinett. Tosidige sykkelfelt inngår med 1*veilengden. Fortau langs kommunal vei inngår ikke. |
Kontakt
-
Christina Lyle
-
Geir Martin Pilskog