Statistikkområde
Innvandring og innvandrere: Utdanning
Alt innhold for delområdet utdanning
Vis innholdstyper
- Statistikker (14)
- Publikasjoner og artikler (95)
- Faktasider (1)
Søkeresultat
-
Utdanningsløpet til unge innvandrere
Rapporter 2021/03
Siden starten på 1970-tallet og frem til i dag har befolkningssammensetningen i Norge endret seg gradvis. Landet har blitt mer flerkulturelt, innvandringen har økt og landbakgrunnen til innvandrerne spenner verden over.
Publikasjon -
Hvordan går det med innvandrere fem år etter avlagt fag-/svenneprøve?
Rapporter 2020/50
I perioden 2012-2014 var det 2 044 innvandrere som besto en fag- eller svenneprøve som lærlinger. Denne rapporten ser på hvor disse lærlingene var fem år etter avlagt prøve; hvor mange som var i arbeid, hvilken yrkesinntekt de hadde og hvor mange ...
Publikasjon -
Stabile resultater i nasjonale prøver
Resultatene fra nasjonale prøver viser i stor grad de samme mønstrene mellom elevgrupper som tidligere år til tross for vårens periode med hjemmeundervisning som følge av koronapandemien.
Artikkel -
To av tre introduksjonsdeltakere i arbeid eller utdanning etter fem år
To av tre som avsluttet introduksjonsprogrammet i 2013 var i arbeid eller utdanning etter fem år. Flere menn enn kvinner er arbeidsmarkedstilknyttet, men kjønnsgapet reduseres for hvert år etter programslutt.
Artikkel -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2013-2017
Rapporter 2020/39
Introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere er et integreringspolitisk tiltak som alle norske kommuner har plikt til å tilby nyankomne flyktninger og deres familiegjenforente i henhold til introduksjonsloven (lov av 4. juli 2003 nr. 80).
Publikasjon -
Færre innvandrere deltok i norskopplæring
I løpet av 2019 deltok 33 846 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere. Dette var en nedgang på 16 prosent fra 2018. Om lag seks av ti deltakere var kvinner.
Artikkel -
Hvordan går det med innvandrere som fullfører en bachelor- eller mastergrad i Norge?
Rapporter 2020/21
I denne rapporten ser vi på innvandrere som fullførte en bachelor- eller mastergrad ved norske utdanningsinstitusjoner i kalenderårene 2007 og 2012 og hvordan deres status var fem år senere.
Publikasjon -
Enslige mindreårige flyktninger 1996-2018
Rapporter 2020/13
Fra 1996 til og med 2018 har 9 943 personer fått opphold i Norge og blitt bosatt i en kommune som enslige mindreårige flyktninger. Av disse var 9 344 fortsatt bosatt ved inngangen til 2019.
Publikasjon -
Flere innvandrere går i lære
Fra 2010 til 2019 har innvandrerandelen i fagopplæring økt fra 5 til 13 prosent. Blant innvandrere i fagopplæring er det mindre overvekt av menn enn i den øvrige befolkningen, til tross for en økning i andel menn på 10 prosentpoeng i perioden.
Artikkel -
Personer 16-39 år med innvandrerbakgrunn i arbeid og utdanning, 2018
Rapporter 2020/01
Denne rapporten tar for seg innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i alderen 16–39 år – blant annet tilknytning til arbeidsmarkedet og lønnsnivå for de ulike gruppene.
Publikasjon -
6 av 10 i arbeid eller utdanning et år etter endt introduksjonsprogram
63 prosent av dem som gikk ut av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere i 2017, var i arbeid eller utdanning ett år etter endt program. Året før var andelen 62 prosent.
Artikkel -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2005-2016
Rapporter 2019/38
Introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere er et integreringspolitisk tiltak som alle norske kommuner har plikt til å tilby nyankomne flyktninger og deres familiegjenforente i henhold til introduksjonsloven (lov av 4. juli 2003 nr. 80).
Publikasjon -
Nedgang i antall norskprøver
I løpet av 2018 ble det avlagt 53 000 norskprøver – en nedgang på 9 prosent fra 2017.
Artikkel -
Færre deltakere i introduksjonsprogrammet
I løpet av 2018 deltok 27 100 personer i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere – 6 prosent færre enn året før.
Artikkel -
6 av 10 i arbeid eller utdanning ett år etter endt introduksjonsprogram
62 prosent av dem som gikk ut av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere i 2016, var i arbeid eller utdanning ett år etter endt program. Året før var andelen 61 prosent.
Artikkel