LÆRERMOD er en partiell framskrivingsmodell utviklet av SSB. Modellen inkluderer individer med lærerutdanning og beregner om dagens kandidatproduksjon av nye lærere er høy nok for å opprettholde den nasjonale lærertetten i barnehager, grunnskoler og videregående skoler på sikt, gitt framtidig utvikling i antall barn og unge og framtidig pensjonering av lærerutdannede.
Modellen framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem utdanningsgrupper av lærere:
-
Barnehagelærere
-
Grunnskolelærere
-
Faglærere, yrkesfaglærere og lektorer
-
Praktisk pedagogisk utdanning
-
Praktisk pedagogisk utdanning, yrkesfag
Neste framskrivingsrapport kommer mars 2023.
Publikasjoner
Gunnes, T. (2021). Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere: LÆRERMOD 2019-2040. SSB Rapport 2021/11.
Drange, N., Gunnes, T. og Telle, K. (2021). Workload, staff composition, and sickness absence: findings from employees in child care centers. Empirical Economics 61, 3375–3400.
Gjefsen, H. M. og Gunnes T. (2020). How school accountability affects teacher mobility and teacher sorting, Education Economics, 28:5, 455-473.
Gunnes, T. (2018). Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere: LÆRERMOD 2016-2040. SSB Rapport 2018/35.
Gunnes, T. (2016). LÆRERMOD: Forutsetninger og likninger. SSB Notater 2016/25.
Oppdragsgiver: Kunnskapsdepartementet
Prosjektperiode: 2015-2019; 2019-2023