Studiepoeng og fullført universitets- og høgskoleutdanning

Oppdatert: 12. april 2023

Neste oppdatering: 18. april 2024

Mastergrader som blir avlagt av kvinner
Mastergrader som blir avlagt av kvinner
2021-2022
58,5
%
Fullførte utdanninger og oppnådde studiepoeng ved universiteter og høgskoler i Norge
Fullførte utdanninger og oppnådde studiepoeng ved universiteter og høgskoler i Norge
2011-20122021-2022
I altAndel kvinnerI altAndel kvinner
Fullførte utdanninger
I alt40 48661,057 31860,2
Av dette
Bachelorgrader24 61162,432 59661,6
Mastergrader1 10 58755,418 54658,5
Doktorgrader1 40848,11 51750,6
Studenter, i alt263 31860,4316 01560,4
Oppnådde studiepoeng, prosent100,0100,0100,0100,0
Null studiepoeng13,512,414,112,9
1-29 studiepoeng20,920,417,617,1
30-59 studiepoeng29,430,527,327,5
60 studiepoeng og over36,236,841,042,4
1Omfatter både 2-årige og 5-årige mastergrader.
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Fullførte utvalgte enkeltutdanninger og innvandringskategori
    Fullførte utvalgte enkeltutdanninger og innvandringskategori
    2021-2022
    AntallProsent
    Fullførte studiumInnvandrereNorskfødte med innvandrerforeldreDen øvrige befolkningen
    Menn
    Bachelorstudier12 52410,04,985,1
    Av dette
    Bachelor, førskole-/barnehagelærerutdanning33212,35,781,9
    Bachelor, fag- og yrkesfaglærer2083,83,492,8
    Bachelor, ingeniørfag1 90212,85,282,0
    Bachelor, sykepleie54019,32,678,1
    Bachelor, økonomiske og administrative fag3 0348,35,985,8
    Masterstudier1 7 69014,23,382,5
    Av dette
    Master, rettsvitenskap3441,72,395,9
    Master, farmasi2433,316,750,0
    Master, odontologi2920,713,865,5
    Siviløkonom/Master, økonomi og administrasjon7266,26,687,2
    Master lektorutdanning2704,82,692,6
    Master, grunnskolelærerutdanning4451,82,595,7
    Sivilingeniørutdanning/Master, teknologi1 61515,23,481,4
    Profesjonsstudier (5,5 - 6 år)2217,74,587,8
    Cand.med.-utdanning1488,84,187,2
    Cand.theol.-utdanning156,7.93,3
    Cand.psychol.-utdanning585,26,987,9
    Cand.med.vet.-utdanning....
    Forskerutdanning2 74942,20,857,0
    Kvinner
    Bachelorstudier20 07210,44,785,0
    Av dette
    Bachelor, førskole-/barnehagelærerutdanning1 81110,44,385,4
    Bachelor, fag- og yrkesfaglærer2187,83,788,5
    Bachelor, ingeniørfag56516,36,577,2
    Bachelor, sykepleie3 68310,02,887,2
    Bachelor, økonomiske og administrative fag3 46910,05,184,9
    Masterstudier1 10 85612,32,984,7
    Av dette
    Master, rettsvitenskap6675,54,689,8
    Master, farmasi7331,517,850,7
    Master, odontologi7417,69,573,0
    Siviløkonom/Master, økonomi og administrasjon4507,65,886,7
    Master lektorutdanning4594,42,892,8
    Master, grunnskolelærerutdanning1 2132,21,696,2
    Sivilingeniørutdanning/Master, teknologi76213,43,583,1
    Profesjonsstudier (5,5 - 6 år)6076,63,889,6
    Cand.med.-utdanning3516,84,888,3
    Cand.theol.-utdanning825,0.75,0
    Cand.psychol.-utdanning2465,32,492,3
    Cand.med.vet.-utdanning250,0.50,0
    Forskerutdanning2 76838,20,561,3
    1Omfatter både 2-årige og 5-årige masterstudier.
    2Doktorgrader
    Standardtegn i tabeller
  • Fagfelt og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    Fagfelt og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    2011-20122021-2022
    I altAndel kvinnerI altAndel kvinner
    Nivå og fagfelt
    I alt40 48661,057 31860,2
    Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 27 28163,435 47961,5
    Humanistiske og estetiske fag2 21661,32 93360,6
    Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk6 12772,75 28072,3
    Samfunnsfag og juridiske fag2 32463,84 00764,9
    Økonomiske og administrative fag4 19854,06 97753,7
    Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag3 65126,45 23330,9
    Helse-, sosial- og idrettsfag7 52583,99 37680,0
    Primærnæringsfag10563,825952,1
    Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag99931,61 30541,8
    Uoppgitt fagfelt13656,610956,0
    Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 11 79756,820 30758,7
    Humanistiske og estetiske fag1 34260,41 64162,6
    Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk87078,03 45473,7
    Samfunnsfag og juridiske fag2 35563,93 16665,5
    Økonomiske og administrative fag1 91349,23 61549,3
    Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag2 97438,45 01739,7
    Helse-, sosial- og idrettsfag2 07072,62 94178,8
    Primærnæringsfag14753,115854,4
    Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag12638,931531,1
    Uoppgitt fagfelt-...
    Forskerutdanning3 1 40848,11 53250,8
    Humanistiske og estetiske fag12640,511040,9
    Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk1471,45371,7
    Samfunnsfag og juridiske fag12860,919861,6
    Økonomiske og administrative fag2642,38246,3
    Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag58634,856936,4
    Helse-, sosial- og idrettsfag48661,549163,1
    Primærnæringsfag-.1478,6
    Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag20,0933,3
    Uoppgitt fagfelt4060,0683,3
    1Inkluderer fullførte grader med varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år.
    2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt doktorgrader
    3Doktorgrader
    Standardtegn i tabeller
  • Innvandringskategori og fagfelt for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    Innvandringskategori og fagfelt for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    2021-2022
    I altInnvandrereNorskfødte med innvandrerforeldreDen øvrige befolkningenProsent
    I altInnvandrereNorskfødte med innvandrerforeldreDen øvrige befolkningen
    I alt57 3186 7962 24748 275100,0100,0100,0100,0
    Humanistiske og estetiske fag4 6847611173 8068,211,25,27,9
    Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk8 7877333257 72915,310,814,516,0
    Samfunnsfag og juridiske fag7 3717512906 33012,911,112,913,1
    Økonomiske og administrative fag10 6741 0045149 15618,614,822,919,0
    Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag10 8191 8965048 41918,927,922,417,4
    Helse-, sosial- og idrettsfag12 8081 48245910 86722,321,820,422,5
    Primærnæringsfag4314923800,80,70,10,8
    Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag1 629109321 4882,81,61,43,1
    Uoppgitt fagfelt1151141000,20,20,20,2
    Standardtegn i tabeller
  • Aldersgrupper og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    Aldersgrupper og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    2011-20122020-20212021-2022
    Fullførte utdanningerAndel kvinnerFullførte utdanningerAndel kvinnerFullførte utdanningerAndel kvinner
    Nivå og alder
    I alt40 48661,056 23658,957 31860,2
    Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 27 28163,436 11959,835 47961,5
    19-24 år14 62665,220 82061,521 32463,7
    25-29 år6 23556,18 60453,48 12854,5
    30-34 år2 19662,83 00558,42 64659,1
    35-39 år1 58267,01 58165,11 38564,5
    40-44 år1 20672,692669,389768,3
    45-49 år84171,163071,959868,1
    50-54 år40568,438264,134767,1
    55-59 år14053,613257,612260,7
    60 år eller eldre5024,03946,23243,8
    Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 11 79756,918 43957,820 30758,7
    19-24 år2 44756,34 19858,14 79360,5
    25-29 år5 76253,68 55854,29 42555,0
    30-34 år1 33654,62 20255,02 38357,2
    35-39 år65458,41 20363,41 24661,2
    40-44 år59767,282067,895565,7
    45-49 år46372,476773,574370,9
    50-54 år34476,546272,350875,2
    55-59 år15471,416569,719168,1
    60 år eller eldre4055,06459,46262,9
    Forskerutdanning3 1 40848,11 67851,01 53250,8
    25-29 år23940,224243,020943,5
    30-34 år47546,357943,559545,7
    35-39 år27846,835453,727455,5
    40-44 år18353,620357,618661,3
    45-49 år8853,414863,513050,8
    50-54 år8061,37668,48362,7
    55-59 år4860,44358,13056,7
    60 år eller eldre1747,13363,62560,0
    1Inkluderer fullførte grader med varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år.
    2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt doktorgrader
    3Doktorgrader
    Standardtegn i tabeller
  • Foreldrenes utdanningsnivå og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    Foreldrenes utdanningsnivå og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
    2011-20122020-20212021-2022
    I altI altI alt
    Nivå og foreldrenes utdanningsnivå
    I alt40 48656 23657 318
    Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 27 28136 11935 479
    Mor eller far har lang høyere utdanning3 4225 6455 576
    Mor eller far har kort høyere utdanning9 24213 76113 697
    Mor eller far har videregående utdanning11 24612 55512 039
    Mor eller far har grunnskoleutdanning1 8862 0962 084
    Uoppgitt1 4852 0622 083
    Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 11 79718 43920 307
    Mor eller far har lang høyere utdanning2 5674 0164 373
    Mor eller far har kort høyere utdanning3 8036 7377 397
    Mor eller far har videregående utdanning3 1194 5745 330
    Mor eller far har grunnskoleutdanning488578690
    Uoppgitt1 8202 5342 517
    Forskerutdanning3 1 4081 6781 532
    Mor eller far har lang høyere utdanning339364319
    Mor eller far har kort høyere utdanning274330334
    Mor eller far har videregående utdanning264251215
    Mor eller far har grunnskoleutdanning393120
    Uoppgitt492702644
    1Inkluderer fullførte grader med en varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år.
    2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt forskerutdanning
    3Doktorgrader
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken omfatter avlagte studiepoeng og fullførte utdanninger i perioden 1. oktober – 30. september ved norske universiteter, vitenskapelige høgskoler og høgskoler. Fullførte utdanninger og studiepoeng oppnådd i utlandet er ikke inkludert.

Fullført utdanning

En person regnes som å ha fullført en utdanning når utdanningsinstitusjonen har registrert at vedkommende har bestått og oppfylt kravene som stilles for utdanningen/graden.

Studenter

Studenter er registrerte studenter per 1. oktober samt studenter registrert med avlagte studiepoeng i løpet av skoleåret.

Studiepoeng

Studenter får godskrevet studiepoeng når de har oppfylt krav som stilles for å bestå et fag.

Studieår

Et fullt studieår tilsvarer 60 studiepoeng ved universiteter og høgskoler i Norge.

Alder

Beregnes per 31. desember.

Skoleslag

Ved gruppering av skoleslag benyttes den inndeling av utdanningsinstitusjonene som er fastlagt i Standard for næringsgruppering 2007. Skolene er klassifisert som universitet, vitenskapelig høgskole eller høgskole, der høgskoler er igjen inndelt i tre hovedgrupper:

  • Statlige høgskoler
  • Militære høgskoler
  • Andre høgskoler.

SSB oppdaterer en oversikt over endringer i universiteter og høgskoler i Norge.

Eierforhold

Skolene blir inndelt etter offentlige og private eiere.

Utdanningsaktivitet

Klassifisert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) som grupperer utdanninger etter nivå og fagfelt.

Foreldrenes utdanningsnivå

Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier:

  • Utdanning på grunnskolenivå
  • Videregående utdanning
  • Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år)
  • Lang høyere utdanning (mer enn 4 år).

Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er «kort høyere utdanning» betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Uoppgitt utdanningsnivå betyr at det ikke foreligger informasjon om noen av foreldrenes utdanningsnivå. Se også definisjoner av utdanningsnivået under Om statistikken.

Studenter med innvandrerbakgrunn

Innvandrere er personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.

Norskfødte med innvandrerforeldre

Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.

Landbakgrunn

Landbakgrunn konstrueres med utgangspunkt i informasjon om fødeland i tre generasjoner – og viser til eget, eventuelt mors, eventuelt fars eller besteforeldrenes utenlandske fødeland. For personer født i utlandet er dette (med få unntak) eget fødeland. For personer født i Norge er det foreldrenes fødeland. I de tilfeller der foreldrene har ulikt fødeland er det morens fødeland som blir valgt.

Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000). Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering. Begge standarder er tilgjengelige via SSBs standardbase.

Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - The International Standard Classification of Education.

Studiepoeng og fullført høyere utdanning

18. april 2024

360 Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Statistikken er presentert på nasjonalt nivå. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger.

Statistikken publiseres årlig i april. Fra og med 2015 ble statistikken over oppnådde studiepoeng slått sammen med statistikken over fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler. Før 2015 var statistikken over studiepoengproduksjonen (oppnådde studiepoeng) et eget område.

Data rapporteres til UNESCO, OECD, og Eurostat (U-O-E).

SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.

SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.

Statistisk sentralbyrå kan på oppdrag levere utfyllende data og tabeller knyttet til denne statistikken. Bestilling av oppdrag sendes til oppdragutdanning@ssb.no. Pris på oppdrag vil avhenge av omfanget i bestillingen.

Det er et stort samfunnsbehov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk. Formålet med utdanningsstatistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter fra og med avsluttet grunnskole til og med avlagte doktorgrader. Formålet er videre å lage enkle analyser av oppnådde studiepoeng og fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler. Statistikken bygger på opplysninger om den enkelte student og er dermed individbasert.

Statistikk om oppnådde studiepoeng og fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler baserer seg på de årlige studentopplysningene om avsluttete utdanninger. Opplysningene om avsluttet utdanning brukes til å bygge opp registeret over utdanningsnivået for befolkningen 16 år og over og inngår også i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB).

Grunnlaget for Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) er eksisterende individdata om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger.

Tidligere ble opplysninger om utdanningsnivå innhentet kun ved folketellingene. I en større omlegging ble det knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet på begynnelsen av 1970-tallet. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre kjennemerker fra andre registre, som for eksempel bosteds- og innvandringsopplysninger.

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (Eurostat, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.

I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Det at utdanningsstatistikken er individbasert gjør det enkelt å gjennomføre koblinger med annen individbasert statistikk i SSB. Det gjøres omfattende bruk av utdanningsstatistikken innen andre statistikkområder, f. eks. innen arbeidsmarked, helse, levekår, inntekt og lønn. Utdanningsstatistikk blir også benyttet i diverse utvalgsundersøkelser og forskningsprosjekter i regi av SSB.

Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).

Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Utdanning, delområde Universitets- og høgskoleutdanning.

Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 av 2. februar 2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 452/2008 om utarbeiding og utvikling av statistikk over utdanning og livslang læring med hensyn til statistikk over utdannings- og opplæringssystemer

Statistikken omfatter alle fullførte universitets- og høgskoleutdanninger som har en varighet på minst ett år, inkludert forskerutdanninger. Alle registrerte fullførte utdanninger i perioden 1. oktober – 30. september utgjør en årgang.

Nedgang i antall studenter ved høgskoler, samt tilsvarende økning ved universiteter og vitenskapelige høgskoler i 2016/2017, skyldtes at flere høgskoler ble slått sammen med universiteter og vitenskapelige høgskoler.

Tall over studiepoeng gjelder for studenter per 1. oktober, samt studenter som har oppnådd studiepoeng, også 0 studiepoeng, i perioden 1. oktober – 30. september. Norske studenter i utlandet er ikke inkludert.

Tall over studiepoeng ble tidligere publisert på eget statistikkområde. Fra og med 2015 er denne statistikken slått sammen med statistikken for fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler.

SSB henter inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høyere utdanning). Opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift er med på å danne grunnlaget for statistikken. Opplysninger om forskerutdanninger er inkludert.

Statistikken er basert på fulltelling. Det benyttes ikke utvalg i denne statistikken.

Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høyere utdanning).

Editering: Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført en maskinell mottakskontroll av utdanningsopplysningene. Mottakskontrollen sjekker om de ulike variablene har gyldige verdier og sammenligner med fjorårets opplysninger. Data omkodes og tilrettelegges slik at variablene får gyldige verdier.

I en grovkontroll sjekkes de prosentvise variasjonene i antallet oppnådde studiepoeng og i antallet fullførte utdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets opplysninger.

Alle fødselsnumrene kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot Befolkningsregisteret (BeReg) (en kopi av Folkeregisteret (FREG)) for å finne korrekt fødselsnummer. En gyldighetskontroll sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidingen av opplysningene. I tillegg omkodes også enkelte variabler, som for eksempel alder per 31. desember.

Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av antallet oppnådde studiepoeng og antallet fullførte utdanninger, samt bruk av registre.

Ikke relevant.

Intervjuere og alle som arbeider i Statistisk sentralbyrå har taushetsplikt. SSB har utnevnt eget personvernombud.

SSB offentliggjør ikke tall som medfører fare for avsløring av enkeltopplysninger om personer.

For å sikre dette benyttes metoden «undertrykking» i denne statistikken.

Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.

Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1973/74, og det har deretter blitt utgitt årlig statistikk på dette området. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) er blitt omkodet for å gjøre sammenligning med eldre årganger mulig.

Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenlignes i samme grad. Variabler om avlagte studiepoeng er komplett fra og med studieåret 2004/2005.

Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av opplysninger der enheter vi undersøker ikke alltid er helt identiske med de enhetene vi ønsker å undersøke. Det kan også oppstå feil ved koding av de utdanningsopplysningene som hentes inn.

Ved registrering av fullførte utdanninger har hovedproblemet vært registreringen av noen oppnådde grader. Dels skyldes dette underrapportering fra læresteder og dels galt tidspunkt for registrering av oppnådde grader. Gradene kan ha blitt registrert når vitnemålet ble utstedt.

For oppnådde studiepoeng vil en overtelling av registrerte studenter føre til en tilsvarende overtelling av studenter som har avlagt 0 studiepoeng. I tillegg kan det være noen institusjoner eller utdanninger der studiepoeng først registreres når hele utdanningen er fullført. Da blir studentene registrert med 0 studiepoeng de første årene og registrert med hele utdanningens studiepoeng (for eksempel 180 studiepoeng) i det siste året.

Kontakt