Publikasjon

Discussion Papers no. 743

Are tax exemptions for electric cars an efficient climate policy measure?

Denne publikasjonen er kun på engelsk

Åpne og les publikasjonen i PDF (4.7 MB)

Subsidieringen av elbiler fører til tapte inntekter for staten, viser forskningsartikkelen "Are tax exemptions for electric cars an efficient climate policy measure?" av Geir H. Bjertnæs. Dersom skatten på elbiler hadde blitt økt til nivå med dieselbiler, ville det gitt staten en velferdsgevinst på mellom 5000 og 7000 kroner per tonn CO2. Til sammenligning beregnes velferdsgevinsten av reduserte CO2-utslipp til under 1000 kroner per tonn.

I Norge selges det flere elbiler per innbygger enn noe annet land i verden. En av årsakene er de gode vilkårene forbundet med kjøp og bruk av elbiler, kombinert med høye skattesatser på kjøp av konvensjonelle biler og drivstoff.

Denne studien kvantifiserer samfunnsøkonomiske gevinster forbundet med å delvis fjerne de gunstige skatterabattene forbundet med kjøp av elbiler, og finner at en økning fra 8 prosent til 37 prosent  i dagens skatt på å kjøpe/ eie en elbil gir en velferdsgevinst på om lag 5500-6500  kroner per tonn økte utslipp av CO2 på lang sikt. Anslaget forutsetter at elbiler drives av elektrisitet som ikke gir utslipp av klimagasser. Velferdsgevinsten blir betytlig høyere hvis det forutsettes at produksjon av elektrisitet fører til utslipp av klimagasser. Anslaget inkluderer ikke eventuelle gevinster forbundet med forbedringer i miljøet. Anslag på gevinsten av å redusere utslippet av klimagasser med et tonn variere fra 34 til 780 NOK ifølge US Environmental Protection Agency. Den gunstige beskatningen av elbiler i Norge er derfor et svært kostbart tiltak for å få ned utslippet av klimagasser. 

Studien viser også at skatteinntektene til staten øker med over 40 mrd per år på lang sikt i faste 2005-priser. Årsaken er at husholdningene i større grad vil velge høyt beskattede bensin- og dieselbiler fremfor lavt beskattede elbiler. Velferdsgevinstene forbundet med å øke skatten på kjøp av elbiler til 84 prosent, som var gjennomsnittlig skattesats på kjøp av dieselbiler i 2007, utgjør omlag 4500-4800 kroner per tonn økte utslipp av CO2 på lang sikt.

Analysens fokus er på de langsiktige effektene av endringer i beskatning av elbiler. Studien ekskluderer momenter som er relevant for elbilens rolle i dagens samfunn. I analysen antas det blant annet at eksisterende gunstige ordninger forbundet med bruk av elbiler, som kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og lading, samt fritak fra å betale bompenger, fases ut. Studien forsøker ikke å belyse de kortsiktige effektene av endret beskatning av elbiler.

Mer informasjon: geir.h.bjartnes@ssb.no , tel. 21 09 44 30

Les mer om publikasjonen