Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
4,4 %
økt omsetning i 2019
Årsverk | Omsetning (1 000 kr) | |||
---|---|---|---|---|
2019 | Prosentvis endring fra foregående år | 2019 | Prosentvis endring fra foregående år | |
Svalbard i alt | 1 618,1 | -2,6 | 3 645 405 | 4,4 |
Bergverksdrift og utvinning | 96,5 | -32,3 | 152 495 | -5,3 |
Industri; Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning; Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet | 60,3 | 4,0 | 249 159 | 21,7 |
Bygge- og anleggsvirksomhet | 221,2 | 21,3 | 648 449 | 10,3 |
Varehandel, reparasjon av motorvogner | 120,2 | 7,2 | 393 721 | 9,5 |
Transport og lagring | 117,1 | 23,5 | 457 411 | 53,6 |
Overnattings- og serveringsvirksomhet | 240,4 | -12,2 | 371 263 | -9,4 |
Informasjon og kommunikasjon | 65,8 | 8,0 | 677 751 | 10,2 |
Omsetning og drift av fast eiendom | 6,3 | -43,2 | 92 494 | 1,5 |
Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting | 70,1 | 4,5 | 51 184 | 23,1 |
Forretningsmessig tjenesteyting | 174,2 | -3,8 | 336 052 | -1,7 |
Offentlig administrasjon og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning | 101,2 | -15,7 | 30 511 | -84,5 |
Undervisning | 166,3 | 0,7 | 64 251 | 3,5 |
Helse- og sosialtjenester | 64,8 | 7,3 | 14 158 | 7,3 |
Kultur, underholdning og fritid | 103,1 | -16,3 | 101 129 | -4,0 |
Annen tjenesteyting | 10,7 | 20,2 | 5 377 | 3,1 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Bedrifter på Svalbard. Hovedtall etter næringshovedområder.
Bedrifter | Årsverk | Omsetning (1 000 kr) | Offentlig tilskudd (1 000 kr) | Lønnskostnader (1 000 kr) | Investeringer (1 000 kr) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | |
Svalbard i alt | 365 | 321 | 1 661,3 | 1 618,1 | 3 493 339 | 3 645 405 | 808 848 | 764 685 | 1 094 922 | 1 128 204 | 417 696 | 423 213 |
B Bergverksdrift og utvinning | 4 | 1 | 142,6 | 96,5 | 161 067 | 152 495 | 161 644 | - | 124 754 | 93 545 | 2 613 | 1 552 |
C+D+E Industri; Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning; Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet | 17 | 15 | 58,0 | 60,3 | 204 737 | 249 159 | 570 | 5 259 | 59 190 | 59 852 | 3 373 | 7 800 |
F Bygge- og anleggsvirksomhet | 21 | 21 | 182,3 | 221,2 | 587 999 | 648 449 | 833 | 40 | 126 265 | 163 114 | 25 012 | 20 032 |
G Varehandel, reparasjon av motorvogner | 29 | 26 | 112,1 | 120,2 | 359 405 | 393 721 | 40 | 0 | 62 992 | 69 910 | 18 785 | 14 772 |
H Transport og lagring | 23 | 22 | 94,8 | 117,1 | 297 726 | 457 411 | 52 | - | 81 292 | 119 763 | 26 089 | 69 265 |
I Overnattings- og serveringsvirksomhet | 23 | 21 | 273,7 | 240,4 | 409 808 | 371 263 | 6 209 | 33 019 | 121 178 | 116 223 | 98 964 | 48 239 |
J+K Informasjon og kommunikasjon. Finansierings- og forsikringsvirksomhet | 18 | 15 | 60,9 | 65,8 | 615 102 | 677 751 | 1 580 | 520 | 46 793 | 55 347 | 96 610 | 101 479 |
L Omsetning og drift av fast eiendom | 33 | 27 | 11,1 | 6,3 | 91 114 | 92 494 | 0 | 0 | 6 504 | 4 515 | 72 785 | 77 941 |
M Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting | 57 | 49 | 67,1 | 70,1 | 41 567 | 51 184 | 65 319 | 73 130 | 44 384 | 51 322 | 2 261 | 8 857 |
N Forretningsmessig tjenesteyting | 78 | 64 | 181,1 | 174,2 | 341 788 | 336 052 | 29 361 | 76 741 | 95 612 | 97 717 | 31 512 | 31 933 |
O Offentlig administrasjon og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning | 10 | 8 | 120,1 | 101,2 | 197 158 | 30 511 | 327 414 | 333 654 | 113 188 | 80 710 | 28 099 | 14 899 |
P Undervisning | 8 | 8 | 165,1 | 166,3 | 62 104 | 64 251 | 165 059 | 189 026 | 110 346 | 114 564 | 6 692 | 13 795 |
Q Helse- og sosialtjenester | 9 | 9 | 60,4 | 64,8 | 13 196 | 14 158 | 19 723 | 22 601 | 46 561 | 49 345 | 53 | 524 |
R Kulturell virksomhet, underholdning og fritidsaktiviteter | 27 | 26 | 123,2 | 103,1 | 105 354 | 101 129 | 25 153 | 25 195 | 51 550 | 47 303 | 4 630 | 12 085 |
S Annen tjenesteyting | 8 | 7 | 8,9 | 10,7 | 5 214 | 5 377 | 5 891 | 5 500 | 4 313 | 4 974 | 218 | 40 |
Uoppgitt | 0 | 2 | 0,0 | 0,0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell 2
Offentlige bedrifter på Svalbard. Hovedtall.
Bedrifter | Årsverk | Omsetning (1 000 kr) | Offentlig tilskudd (1 000 kr) | Lønnskostnader (1 000 kr) | Investeringer (1 000 kr) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | |
Svalbard i alt | 58 | 53 | 723,4 | 683,0 | 1 425 611 | 1 480 316 | 796 309 | 698 503 | 547 245 | 543 145 | 207 832 | 264 104 |
Bergverksdrift og utvinning | 4 | 1 | 142,6 | 96,5 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Industri; Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning; Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet | 2 | 2 | 27,6 | 32,0 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Bygge- og anleggsvirksomhet | 0 | 0 | 0,0 | 0,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Varehandel, reparasjon av motorvogner | 1 | 1 | 0,0 | 0,0 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Transport og lagring | 7 | 7 | 56,9 | 59,3 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Overnattings- og serveringsvirksomhet | 1 | 1 | 43,2 | 42,4 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Informasjon og kommunikasjon | 2 | 2 | 41,9 | 45,5 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Omsetning og drift av fast eiendom | 3 | 3 | 3,3 | 4,5 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting | 9 | 9 | 40,2 | 41,5 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Forretningsmessig tjenesteyting | 6 | 4 | 17,1 | 18,7 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Offentlig administrasjon og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning | 8 | 8 | 99,8 | 101,2 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Undervisning | 3 | 3 | 164,1 | 154,5 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Helse- og sosialtjenester | 6 | 6 | 58,9 | 63,2 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Kultur, underholdning og fritid | 5 | 5 | 24,2 | 20,3 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Annen tjenesteyting | 1 | 1 | 3,5 | 3,5 | : | : | : | : | : | : | : | : |
Uoppgitt | 0 | 0 | 0,0 | 0,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell 3
Kulldriften. Svalbard (SÅ 379)
Skipet kull i alt, tonn | Skipet kull - russiske gruver, tonn1 | Norske gruver | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kullproduksjon | Skipet kull | Antall sysselsatte2 | Lønnskostnader, 1 000 kr | |||||
Mengde, tonn | Verdi, 1 000 kr | I alt, tonn | Til Norge, tonn | |||||
1Det har ikke vært skipping fra gruvene i Barentsburg i 2009 og 2010, grunnet brann i gruva våren 2008. | ||||||||
2Medregnet anleggsarbeidere. | ||||||||
1991 | 770 183 | 482 798 | 329 849 | 90 112 | 287 385 | 59 197 | 358 | 90 849 |
1992 | 665 171 | 438 000 | 358 878 | 77 104 | 227 171 | 39 640 | 339 | 107 593 |
1993 | 691 948 | 414 000 | 266 734 | 71 553 | 277 948 | 60 900 | 299 | 106 464 |
1994 | 776 932 | 485 600 | 301 190 | 79 566 | 291 332 | 136 600 | 296 | 114 368 |
1995 | 674 060 | 412 488 | 292 094 | 73 275 | 261 572 | 100 740 | 287 | 106 334 |
1996 | 610 670 | 378 171 | 229 636 | 58 863 | 232 499 | 93 241 | 269 | 93 559 |
1997 | 618 077 | 362 834 | 386 440 | 76 954 | 255 243 | 88 660 | 246 | 99 503 |
1998 | 601 998 | 245 835 | 328 170 | 113 799 | 356 163 | 79 598 | 201 | 90 437 |
1999 | 755 477 | 355 538 | 403 940 | 72 208 | 399 939 | 122 436 | 226 | 91 156 |
2000 | 1 050 928 | 361 002 | 631 926 | 169 828 | 689 926 | 91 870 | 223 | 98 506 |
2001 | 1 717 184 | 151 682 | 1 787 784 | 530 442 | 1 565 502 | 84 413 | 248 | 141 812 |
2002 | 2 243 448 | 110 000 | 2 131 691 | 683 263 | 2 133 448 | 98 905 | 225 | 130 839 |
2003 | 3 186 765 | 377 533 | 2 943 548 | 935 772 | 2 809 232 | 116 399 | 233 | 158 668 |
2004 | 2 991 166 | 132 077 | 2 904 301 | 1 303 502 | 2 859 089 | 125 612 | 265 | 230 530 |
2005 | 1 863 337 | 95 077 | 1 470 818 | 871 156 | 1 768 260 | 101 211 | 314 | 221 557 |
2006 | 2 419 745 | 88 140 | 2 394 940 | 1 096 672 | 2 331 605 | 62 451 | 315 | 256 309 |
2007 | 3 690 075 | 106 923 | 4 073 345 | 1 871 527 | 3 583 152 | 178 106 | 396 | 338 777 |
2008 | 3 468 901 | 39 756 | 3 430 243 | 3 353 487 | 3 429 145 | 53 084 | 387 | 495 293 |
2009 | 2 436 821 | - | 2 640 521 | 2 012 809 | 2 436 821 | 48 701 | 368 | 440 002 |
2010 | 1 684 513 | - | 1 934 000 | 1 477 070 | 1 684 513 | 66 423 | 337 | 369 038 |
2011 | 1 749 617 | 110 000 | 1 386 000 | 1 415 736 | 1 639 617 | 39 998 | 370 | 277 391 |
2012 | 1 370 355 | 66 478 | 1 229 000 | 877 248 | 1 303 877 | 17 733 | 396 | 391 931 |
2013 | 2 221 073 | 111 913 | 1 855 000 | 1 266 679 | 2 109 160 | 41 638 | 336 | 376 818 |
2014 | 1 747 145 | 112 038 | 1 675 000 | 959 127 | 1 635 107 | 23 501 | 356 | 333 300 |
2015 | 1 272 494 | 67 921 | 1 098 000 | 554 282 | 1 204 573 | 77 200 | 207 | 290 154 |
2016 | 1 049 361 | 117 528 | 818 328 | 484 856 | 931 833 | 0 | 106 | 171 346 |
2017 | 183 990 | 66 794 | 133 602 | 94 981 | 117 196 | 2 663 | 105 | 90 911 |
2018 | 145 995 | 65 030 | 142 500 | 118 328 | 80 965 | 0 | 92 | 80 484 |
2019 | 195 146 | 117 818 | 107 900 | 95 659 | 77 328 | 0 | 97 | 93 545 |
Se alle tall fra denne statistikken
07380: Svalbard. Strukturstatistikk, etter hovednæring (SN2007)
07381: Svalbard. Omsetning, etter næring (SN2007) og kundegruppe (1 000 kr)
07383: Svalbard. Sysselsatte, etter næring (SN2007), kjønn og type stilling
09632: Svalbard. Hovedtall for bedrifter i offentlig sektor, etter hovednæring (SN2007)
Om statistikken
Statistikken gir innsikt i utviklingen og strukturen i de forskjellige næringene på Svalbard. Tallene omfatter blant annet årsverk, sysselsetting, omsetning, kostnader og investering, basert på innrapporterte data fra alle bedrifter lokalisert på Svalbard.
Definisjoner
-
Bedrift
I Standard for næringsgruppering (SN 2007) er en bedrift definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet hvor det hovedsakelig drives aktiviteter som faller innenfor en bestemt næringsgruppe. Den juridiske enheten er foretaket, og et foretak kan drive en eller flere bedrifter.Antall utførte timeverk
Omfatter det samlede antall arbeidstimer utført av lønnstakere på arbeidsplassen, både innenfor og utenfor vanlig arbeidstid. Kortere hvilepauser inkluderes, mens tid brukt til transport mellom hjem og arbeidsplass ikke er med. Timene utførte av sesongarbeidere telles med så lenge arbeidere er ansatt eller engasjert direkte, dvs. ikke gjennom et vikarbyrå. Innleid arbeidskraft fra vikarbyråer er dermed ikke inkludert i sysselsettingstallene.Sysselsetting
Med sysselsetting menes summen av eiere og lønnstakere. I forhold til den registerbaserte sysselsettingsstatistikken, hvor en person kun telles med i hovedjobben, kan samme person her ha flere arbeidsforhold samtidig.Omsetning
Omsetning er definert som foretakets driftsinntekter, fratrukket både offentlig tilskudd og gevinst ved salg av anleggsmidler. Spesielle offentlige avgifter vedrørende salget, og skatter og avgifter er inkludert i omsetningen, mens merverdiavgift ikke er inkludert.Summen av Næringsoppgavepostene:
Salgsinntekt og uttak, avgiftspliktig P3000 + Salgsinntekt og uttak, avgiftsfritt p3100 + Salgsinntekt og uttak, utenfor avgiftsområdet p3200 + Uopptjent inntekt p3500 + Leieinntekt fast eiendom p3600 + Leieinntekt av rettigheter, jakt, fiske mv. p3650 + Annen leieinntekt p3695 + Provisjonsinntekt p3700 + Annen driftsinntekt p3900 = Omsetning Leieinntekter av rettigheter, jakt, fiske mv. post 3650 er kun næringsoppgavepost i NO1
Lønnskostnader
Lønn, feriepenger, honorarer, arbeidsgiveravgift til folketrygden, innberetningspliktige pensjonskostnader og andre personalkostnader for arbeid utført på Svalbard. Lønnskostnader omfatter ikke godtgjørelse til eiere av enkeltmannsforetak eller ansvarlige selskap.Offentlige tilskudd
Gjelder mottatte bevilgninger til drift og investering fra staten, Longyearbyen lokalstyre, Svalbard samfunnsdrift eller andre offentlige organer (for eksempel Innovasjon Norge). Rapporteres separat i eget felt, legges ikke sammen med omsetningen.
Handelsvarer
Handelsvarer er varer som kjøpes inn i løpet av året som videreselges uten ytterligere bearbeiding (med unntak av merking og innpakning).Totale kjøp av varer og tjenester
Med totale kjøp av varer og tjenester regnes verdien av alle varer og tjenester som er kjøpt i løpet av året for videresalg, til bruk i foretakets egen produksjonsprosess eller for lager. Investeringer er ikke inkludert i disse tallene.Investeringer
Årets investeringer i driftsmidler med levetid mer enn 1 år. Det kan være investeringer i nye og brukte kapitalvarer, og omfatter all påbygging, endringer, forbedringer og reparasjoner som forlenger kapitalvarers levetid eller øker deres produksjonskapasitet. Kostnader til design, transport, installering og eventuelle særavgifter medregnes også.Fratrekkbar merverdiavgift, finanskostnader og oppnådde skattefordeler (for eksempel investering i mer miljøvennlig utstyr) skal ikke medregnes, heller ikke varige driftsmidler ervervet gjennom omstrukturering (for eksempel fusjon, overtakelse, deling).
Kjøpte varer verdsettes til innkjøpspris, egenproduserte varer verdsettes til produksjonskostnader.
Offentlig sektor
Offentlig sektor kan deles inn i en forvaltningsdel og en foretaksdel. Forvaltningen består av myndighetene og andre bedrifter som ivaretar et bredt spekter av fellesoppgaver. Kommunene, sykehusene og skolene er eksempler på institusjoner som inngår i forvaltningen. Den delen som kalles offentlige foretak, består av markedsbaserte bedrifter som eies eller på annen måte kontrolleres av det offentlige. Blant de offentlige foretakene finner vi kommunalt eide bedrifter som vannverk og avfallsdeponi, og store børsnoterte selskaper hvor stat og kommune eier mer enn halvparten av aksjene.
-
Næringsgrupperingen er i samsvar med norsk Standard for næringsgruppering (SN2007) som bygger på EUs næringsstandard NACE Rev. 2 og FNs næringsstandard ISIC Rev 4.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for næringslivets strukturer
-
Nasjonalt nivå.
-
Årlig.
Foreløpige hovedtall publiseres 8 måneder etter statistikkårets utløp. Endelige tall frigis sammen med siste års publisering, innen 20 måneder.
-
Ingen internasjonal rapportering.
-
Mikrodata, informasjon om utvalgsenheter og populasjon, lagres midlertidig i programspråket SAS og langtidslagres som tekstfiler.
Bakgrunn
-
Den årlige næringsstatistikken for Svalbard produseres med bakgrunn i skjemautsending til alle foretak med bedrifter på Svalbard. Dette gjelder også foretak med bedrifter på fastlandet som har deler av sin virksomhet på Svalbard. I og med at det er et fåtall bedrifter på Svalbard i hver hovednæring dekkes bedriftspopulasjonen på Svalbard i sin helhet for å kunne gi kvalitativt gode data for Svalbard.
Innrapportering skjer i Altinn. Formålet med skjemaundersøkelsen er å skaffe til veie opplysninger som gir grunnlag for å lage statistikk som beskriver den økonomiske strukturen og utviklingen i de forskjellige næringene på Svalbard. Statistikken ble publisert første gang for statistikkåret 2008.
-
Dataene er til nytte for både sentrale og lokale myndigheter, departementer og ulike bransjeforeninger som etterspør statistikk for Svalbard. Tallmaterialet som innhentes avidentifiseres og mikrodataene vil være tilgjengelig for forskere i henhold til SSBs ordinære vilkår. Samordnet datafangst innebærer at SSB står for datainnsamlingen fra Svalbard og databehovene til Samfunns- og næringsanalysen for Svalbard dekkes i datagrunnlaget. Aktualiteten i forhold til Lokalstyret for Longyearbyens tidligere frigivninger av dataene opprettholdes og frigis på et tidligere tidspunkt enn annen nasjonal næringsstatistikk.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Sysselsettingstall innhentes på bedriftsnivå. Opplysninger om sysselsettingen i industrien finnes også i nasjonalregnskapet, og i sysselsettingsstatistikk basert på data fra Arbeidskraftsundersøkelse (AKU) og den registerbaserte sysselsettingsstatistikken.
Mens industristatistikken kan gi sysselsettingstall på detaljert næring og er konsistente med andre bedriftsrelaterte variabler, gir nasjonalregnskapet kvartalsvise tall med kort produksjonstid. AKU og den registerbaserte sysselsettingsstatistikken gir også tall på personrelaterte kjennemerker som f.eks. alder, kjønn, utdanning og arbeidstid. Den registerbaserte sysselsettingsstatistikken gir i tillegg tall ned på kommunenivå.
-
Ingen EU-rettsakt.
Produksjon
-
Næringsundersøkelsen for Svalbard er inndelt etter standard for næringsgruppering SN2007 og omfatter næringene:
05-09 - Bergverksdrift og utvinning
10-33 - Industri
35 - Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning
36-39 - Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet
41-43 - Bygg- og anleggsvirksomhet
45-47 - Varehandel; reparasjon av motorvogner
49-53 - Transport og lagring
55-56 - Overnattings- og serveringsvirksomhet
58-63 - Informasjon og kommunikasjon
64-66 - Finansierings- og forsikringsvirksomhet
68 - Omsetning og drift av fast eiendom
69-75 - Faglig, vitenskaplig og teknisk tjenesteyting
77-82 - Forretningsmessig tjenesteyting
84 - Offentlig administrasjon og forsvar, trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning
85 - Undervisning
86-88 - Helse- og sosialtjenester
90-93 - Kulturell virksomhet, underholdning og fritidsaktiviteter
94-96 - Annen tjenesteyting
Populasjonen er definert ved Virksomhets- og foretaksregisteret (VOF) og omfatter alle aktive bedrifter innenfor næringene omtalt ovenfor. Noe frafall kan imidlertid skje (se punkt 5) .
Bedriftspopulasjonen kvalitetsikres hvert år. Dette gjøres som et samarbeid mellom VOF, Longyearbyen lokalstyre og bedriftenes tilbakemelding under revisjonsperioden. Næringsstatistikken for Svalbard gir en oversikt over antall bedrifter, utførte timeverk, sysselsetting, omsetning, lønnskostnader, offentlige tilskudd, handelsvarer, kjøp av varer og tjenester, samt investeringer fordelt på hovednæringsområder (se punkt 4 for definisjon av begrepene).
Primærnæringene jordbruk, skogbruk og fiske (01 - 03: SN2007) dekkes ikke i næringsstatistikken for Svalbard, da det ikke forekommer jordbruk og skogbruk på Svalbard. Når det gjelder fiskeri i havområdene utenfor Svalbard inngår dette i den nasjonale statistikken for fiskeri: https://www.ssb.no/fiskeri. For detaljer om fangstvolum og -verdi i havområdene utenfor Svalbard henvises det til Fiskeridirektoratets statistikkbank: https://www.fiskeridir.no/Statistikk/Statistikkbank. Her finnes blant annet detaljer om disse variablene for Fiskevernsonen rundt Svalbard og andre nærliggende fangstsoner.
-
For en bedrift bygger statistikken på Næringsoppgave (NO) eller eventuelt årsregnskap for foretaket. Næringsoppgaven blir rapportert inn elektronisk via Skattedirektoratet.
Kvalitetssikring av dataene skjer ved hjelp av følgende kilder:- Elektronisk innleverte næringsoppgaver til Skattedirektoratet
- Regnskapsregisteret i Brønnøysund
- Manntallet over merverdiavgiftspliktige (Momsregisteret)
- Arbeidstaker-/arbeidsgiverregisteret (Aa-registeret)
Til hjelp ved innhenting av opplysningene brukes Virksomhets- og foretaksregisteret i Statistisk sentralbyrå. Registeret ajourføres jevnlig med opplysninger gjeldende for Svalbard i samarbeid med Longyearbyen lokalstyre, Momsregisteret, Enhetsregisteret, ulike bransjeorganisasjoner og direkte fra det enkelte foretak.
Populasjonen består av alle aktive bedrifter innen ovennevnte næringsområder i statistikkåret. De detaljerte regnskapsopplysningene sammenholdes med den informasjonen som kommer fra de administrative registrene. Til sammen danner dette informasjon som utgjør grunnlaget for beregninger, økonomiske analyser og strukturen i næringen.
-
Skjemaene blir sendt ut i april/mai med omtrent 4 ukers svarfrist.
Bedrifter som ikke svarer på den første henvendelsen blir fulgt opp skriftlig inntil 3 måneder etter svarfristens utløp. Enhetene som fortsatt ikke svarer blir ilagt tvangsmulkt.
Det foretas kontroller og opprettinger av opplysninger som kommer fra bedriftene mot næringsoppgaver og årsregnskap. Editering av datamaterialet foretas etter kontroller mot fjorårstall, Virksomhets- og foretaksregisteret, Regnskapsregisteret i Brønnøysund, andre tilgjengelige kilder og etter rådføring med oppgavegiver der det er nødvendig.
Siden dataene frigis på et tidligere tidspunkt enn annen nasjonal statistikk, blir fjorårets tall grundig editert ved publisering av endelige tall.
Kontroll av sysselsettingstall gjøres mot Arbeidstaker-/arbeidsgiverregisteret. Sysselsettingstallene gjennomgår en maskinell og manuell editering før publisering.
-
Ikke relevant.
-
Med bakgrunn i dominerende bedrifter på Svalbard, er det bedt om fritak fra konfidensialitet for Store Norske Spitsbergen Kullkompani AS. Ellers gjelder regelen om at dersom det er færre enn tre enheter som ligger til grunn for en celle i en tabell, blir tallene ikke offentliggjort. Årsaken er fare for identifisering ved at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver. Særlig gjelder dette ved offentliggjøring av tall på lavt geografisk nivå. Dette blir løst ved å prikke disse tallene i tabellen.
-
Ved sammenligning mot tidligere publiserte tall, bør brukerne være oppmerksomme på at eldre data kan ha blitt korrigert i forbindelse med publiseringen av siste års statistikk. I tillegg vil ajourføring av næringskoder i Virksomhets- og foretaksregisteret kunne medføre endringer for enkelte av næringene. Slike endringer vil ikke gjenspeiles i tallene for tidligere år.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Målefeil oppstår ved at oppgavegiveren misforstår et eller flere av spørsmålene. Bearbeidingsfeil kan forekomme, men vi har et omfattende kontrollsystem for å unngå dette.
I skjemabaserte undersøkelser vil det normalt være et visst frafall. Enhetsfrafall ("ikke-svar") skyldes forhold som nedleggelser, konkurser, fusjoner, fisjoner, ferie, feil i utsendingen, nekting og lignende. Delvis frafall (manglende svar på enkelte spørsmål) kan skyldes forglemmelser, mangel på data eller andre forhold.
Frafall av viktige enheter blir fulgt opp i den manuelle etterkontrollen. Bedrifter som ikke returnerer sine skjema ilegges tvangsmulkt. Bruk av tvangsmulkt reduserer frafallet, men ikke nødvendigvis usikkerheten dersom oppgavegiverne f.eks. velger å anslå tall bare for å unngå tvangsmulkten.
Variablene som inngår i statistikken er basert på en fulltelling. Utvalgsfeil er derfor ikke relevant.
Flere administrative registre er sentrale i arbeidet med næringsstatistikken for Svalbard. Virksomhets- og foretaksregisteret (VOF) benyttes både til å definere populasjonen og til å hente inn kjennemerker og opplysninger. Enhetsregisteret i Brønnøysund (ER), Momsregisteret og Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret) benyttes til å hente inn opplysninger om enhetene. Dette gir grunnlag for registerfeil som kan påvirke usikkerheten i statistikken.
Det vanligste er feil som følge av etterslep i registreringene. Slike etterslep kan skyldes forsinket rapportering til registrene eller det faktum at endringer normalt registreres noe tid etter at de har inntruffet. Konsekvensen er at registrene ikke er fullstendig oppdatert til enhver tid, noe som f.eks. kan føre til skjevhet i utvalget eller at foreldede opplysninger benyttes som datagrunnlag i statistikken.
-
Ikke relevant.
Analyser, artikler og publikasjoner
Økt omsetning på Svalbard til tross for færre årsverk
Publisert 31. august 2020Den totale omsetningen på Svalbard økte med 4,4 prosent i 2019. Antall årsverk totalt har gått ned med 2,6 prosent, og her er det bergverksdriften som har hatt størst nedgang med 32,3 prosent.
Les artikkelen