Medieformidling via internett øker

Publisert:

Medieformidling via internett genererte for annet år på rad større omsetning enn via trykte media og har hatt en voksende trend over flere år.

Figur 1. Medieformidlingstjenster. Omsetning fordelt etter medie

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
I trykte media 5255.6 3220.5 3583.7 4426.4 3348.7 3074.6 1846.0 2568.0
På TV og radio 375.2 2929.5 3347.3 1939.1 3435.4 4642.0 3770.7 4198.2
På internett 691.6 1028.4 1404.2 1744.0 1658.3 2510.1 2691.7 3779.6
Navnerettigheter til konkurranser, stadioner og lignende 316.4 30.3 22.1 37.6 31.1 286.6 3.7 30.0
På andre reklamebærere 2343.9 1936.8 1729.5 2664.2 1636.6 984.1 2210.4 523.8

Medieformidling via internett nærmer seg nå omsetningen fra TV/radio, som dog fortsatt genererer størst omsetning for foretakene som driver medieformidling.

Totalomsetningen innenfor annonse og reklamevirksomhet var i 2015 på 20,1 milliarder kroner. Dette fordelte seg på 11,1 milliarder kroner innenfor medieformidlingstjenester og 8,8 milliarder kroner fra reklamevirksomhet.

Bygg og anlegg størst innenfor utleie av arbeidskraft

Foretakene innenfor formidling og utleie av arbeidskraft hadde en omsetning på 31,9 milliarder kroner i 2015. Enhetene som driver med utleie arbeidskraft, stod for 93 prosent av denne omsetningen, svarende til 29,6 milliarder kroner. Utleie av arbeidskraft til bygg og anleggsektoren utgjorde med en omsetning på 7,5 milliarder kroner størstedelen av aktiviteten. Det var en nedgang innenfor utleie av arbeidskraft til industri og produksjon fra 2014 til 2015, men med 6 milliarder kroner i omsetning er denne sektoren fortsatt nest størst.

Kontakt