Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

1 571

skip i handelsflåten ved utgangen av 2020

Handelsflåten
2020Endring i prosent
2019 - 20202015 - 2020
Totalt
Skip1 5713,814,4
Tonnasje (bruttotonn)19 259 1346,923,0
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip9163,04,4
Tonnasje (bruttotonn)2 016 1866,00,6
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip6554,832,1
Tonnasje (bruttotonn)17 242 9487,026,3

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Handelsflåten etter register, eierskap og år

Handelsflåten etter register, eierskap og år12
Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
20171 44116 790 48445411 769 0381023 041 5688851 979 878
20181 44816 885 29845011 242 3431243 816 9498741 826 006
201931 51418 016 96749211 839 4401334 276 3328891 901 195
20201 57119 259 13448512 074 9961705 167 9529162 016 186

Tabell 2 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype

Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype12
2020
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
Oljetankskip1617 49100522 904 797231 559 282
Kjemikalietankskip56 02600661 185 62343898 849
Gasstankskip11 68700432 315 8629364 940
Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
Tanklektere00000000
Tankskip for næringsmiddel63 497000000
Andre tankskip1926000000
Bulkskip2022 01800481 127 795391 329 089
Kombinasjonsbulkskip23 8940011198 79500
Sand-/steindumper00000000
Brønnfartøy93156 90900717 86453 349
Stykkgodsskip160126 898525 37456598 81418223 039
Containerskip38 1660023699 9063102 945
Lektere til tørrlast00000000
Ro-Ro frakteskip45 7320010580 536155 775
Fryse-/kjøleskip312 48000622 484621 220
Bilskip0000231 484 3094260 378
Kombinasjonsskip00000000
Lekterskip00000000
Andre tørrlastskip00000000
Passasjerbåt165152 320239 013391 39100
Bilferje249554 37713130000
Passasjer/ro-ro skip17113 65800211 78200
Cruiseskip0000005239 229
Andre passasjerfartøy24105 907116 15112 19100
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip114527 4431466 23290420 220840 742
Offshore serviceskip521 11914 537633 40100
Borefartøy00000000
Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
Kabelleggingsskip00000000
Rørleggingsskip00000000
Andre offshoreskip00000000
Slepefartøy og skyvefartøy00000000
Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
Fiskefartøy00000000
Tråler00000000
Fabrikkskip00000000
Fangstfartøy00000000
Støttefartøy til fiske00000000
Forskningsfartøy00000000
Mudringsfartøy00000000
Isbryter00000000
Fyrskip00000000
Kranfartøy00000000
Losfartøy00000000
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
Arbeidsskip424 0170038379 226669 115
Andre hjelpefartøy00000000
Fritidsbåt/yacht00000000
Livbåt00000000
Undervannsfartøy00000000
Flytende konstruksjon00000000
Opplæringsfartøy00000000
Landingsfartøy00000000
Ukjent00000000

Tabell 3 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse

Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse12
2020
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
Ukjent bt.00000000
0 - 24 bt.00000000
25 - 99 bt.00000000
100 - 199 bt.15823 1001180113500
200 - 299 bt.7818 9660025101265
300 - 399 bt.4415 4241313138300
400 - 499 bt.6329 287000031 455
500 - 999 bt.13099 0080042 9391549
1 000 - 1 499 bt.7289 3250078 70100
1 500 - 1 999 bt.5085 97600610 13135 167
2 000 - 2 499 bt.4499 48412 1912353 58800
2 500 - 2 999 bt.60167 648003496 070411 407
3 000 - 3 999 bt.57203 765414 27655191 689725 020
4 000 - 4 999 bt.53236 128836 47934154 685628 150
5 000 - 5 999 bt.25136 10515 0681688 419845 032
6 000 - 6 999 bt.17111 451425 1941594 851320 372
7 000 - 7 999 bt.21157 358214 94616119 475429 458
8 000 - 8 999 bt.649 25900869 13018 829
9 000 - 9 999 bt.0000658 53719 074
10 000 - 10 999 bt.0000442 75700
11 000 - 11 999 bt.779 1110013153 897222 725
12 000 - 12 999 bt.000011137 354224 867
13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
14 000 - 14 999 bt.0000229 142457 350
15 000 - 19 999 bt.351 593116 15111188 35615272 276
20 000 - 24 999 bt.000015343 079491 333
25 000 - 29 999 bt.127 1640027785 25218507 657
30 000 - 34 999 bt.134 23100361 178 930351 125 973
35 000 - 39 999 bt.00136 822371 372 96714510 776
40 000 - 44 999 bt.00009391 2348338 785
45 000 - 49 999 bt.000014664 3535239 229
50 000 - 59 999 bt.000011622 0654224 009
60 000 - 69 999 bt.0000261 723 565160 868
70 000 - 79 999 bt.2150 183009672 8352143 346
80 000 - 89 999 bt.0000121 007 58210827 626
90 000 - 99 999 bt.00007650 15800
100 000 - 149 999 bt.00007791 9092221 608
150 000 - 199 999 bt.00002314 7462314 746
200 000 - 249 999 bt.00000000
250 000 - 299 999 bt.00000000
300 000 bt. og over00000000

Tabell 4 
Handelsflåten etter register, eierskap og alder

Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2020
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
0-4 år130354 55800592 602 370541 976 803
5-9 år129390 313945 993932 282 208331 008 125
10-14 år128461 901873 3011364 011 792471 326 517
15-19 år57209 064429 642831 508 13418614 619
20-24 år56114 91500631 192 0639102 155
25-29 år4093 0580021201 8405130 091
30 år og over352240 75732 68429273 28049 642
Uoppgitt alder000013 30900

Tabell 5 
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted

Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2020
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Åkrehamn45 136000000
Ålesund80198 55828 38335199 52222 111
Arendal321 238004122 7165117 024
Askerøy00000000
Bergen116152 88429 6001774 264 493892 476 689
Bodø2716 760000000
Brønnøysund1117 767000000
Brevik00000000
Drøbak2761000000
Drammen44 701000000
Egersund000011379 0784127 887
Farsund00000000
Flekkefjord31 0150025 07400
Florø72150 781131322 88800
Fosnavåg1874 470729 9551577 285417 097
Fredrikstad2443000000
Grimstad725 7650013409 7954108 825
Halden2388000000
Hammerfest4650 536002243 194246 543
Hamar1261000000
Harstad1713 55411800000
Holmestrand1534000000
Haugesund3359 1100035783 6149637 535
Horten840 895000000
Hvitsten00000000
Hamnvik00000000
Kopervik62 9860037 96100
Kirkenes00000000
Kragerø31 300000000
Kristiansand S769 731456 536639 045214 946
Kristiansund N2516 3190055 0512740
Langesund00000000
Levanger00000000
Lillesand00000000
Longyearbyen24 5500036 316142 996
Lyngør00000000
Larvik000000142 835
Melbu00000000
Mandal1366425 1940000
Mo00000000
Molde3147 576000000
Måløy710 7710012 38000
Moss15 505000000
Mosjøen00000000
Myre26 221000000
Namsos1612 056000000
Narvik1724 8730000142 893
Odda1343000000
Oslo28161 35000663 463 19128882 464
Porsgrunn13 221000000
Risør00000000
Rørvik814 647000000
Sandnes622 1850013 07800
Sarpsborg1133000000
Sandefjord347 355000000
Sigerfjord00000000
Skudeneshavn1893 4350038249 623114 506
Skien42 473000000
Sortland36 264000000
Sandnessjøen3034 252000000
Steinkjer00000000
Stokmarknes53 621000000
Stavanger7798 61213 117411 413 69411442 987
Svolvær42 304000000
Tønsberg1377005269 6922143 346
Trondheim6595 18612 1911465 01600
Tromsø60239 900116 151662 29026 528
Tvedestrand00000000
Vardø21 097000000
Vadsø00000000

Tabell 6 
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype

Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2020
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Oljetankskip221 23900
Kjemikalietankskip0000
Gasstankskip0000
Flytende produksjons-/lagringsskip191 15300
Tanklektere186700
Tankskip for næringsmiddel0000
Andre tankskip412100
Bulkskip0000
Kombinasjonsbulkskip0000
Sand-/steindumper0000
Brønnfartøy1628100
Stykkgodsskip1557 62400
Containerskip0000
Lektere til tørrlast306334 51900
Ro-Ro frakteskip0000
Fryse-/kjøleskip0000
Bilskip0000
Kombinasjonsskip15000
Lekterskip132900
Andre tørrlastskip38600
Passasjerbåt66018 55900
Bilferje201 38500
Passasjer/ro-ro skip0000
Cruiseskip0000
Andre passasjerfartøy2071300
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
Offshore serviceskip0000
Borefartøy5190 06200
Offshore leting/geologiske undersøkelser44 56824196 338
Kabelleggingsskip311 014223 343
Rørleggingsskip0000
Andre offshoreskip0000
Slepefartøy og skyvefartøy18247 7152854
Bergingsfartøy og redningsfartøy4619 97600
Fiskefartøy5 652377 02500
Tråler5979 31200
Fabrikkskip24900
Fangstfartøy61 90900
Støttefartøy til fiske0000
Forskningsfartøy2843 552413 485
Mudringsfartøy133 11500
Isbryter248900
Fyrskip41 68500
Kranfartøy1110 793119 760
Losfartøy491 96500
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy887700
Arbeidsskip3 04511 16716 074
Andre hjelpefartøy332 356222 170
Fritidsbåt/yacht9 91027 39100
Livbåt2000
Undervannsfartøy0000
Flytende konstruksjon72412 2074196 861
Opplæringsfartøy527 10400
Landingsfartøy0000
Ukjent922 82700

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) på 100 bruttotonn og over, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Standard klassifikasjoner

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Om begrepene tank- og tørrlast-skip.
Tankskip etter ny skipstypestandard er skip i gruppen 1-Tankskip. Tørrlastskip er alle skip definert i handelsflåten med unntak av 1-Tankskip.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Etter skipets hjemsted

Hyppighet og aktualitet

År

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i SAS og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur. 

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartamentet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Likebehandling av brukere

Ikke relevant

Sammenheng med annen statistikk

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Lovhjemmel

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst eller utenriksfart),

Datakilder og utvalg

For årgangene frem til og med 2008 var data leverert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Datainnsamling, editering og beregninger

Et utrekkk av registeret per 31/12 sendes per e-post til Statistisk sentralbyrå.

SSB foretar ingen endringer på motatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av datalveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Revisjon

Ikke relevant