Tall fra Europa

Tre firedeler av godstransporten går på vei

Publisert:

Endret:

Veien dominerer som transportåre for gods på det europeiske fastlandet. Andelen gods som går på vei, er mer enn fire ganger så stor som andelen som fraktes på jernbane.

Godsmengden på fastlandet i EU lå på om lag på 2 2001 milliarder tonnkilometer i 2013, ifølge beregninger fra Eurostat.

74,9 prosent av dette ble fraktet på vei, mens 18 prosent ble transportert på jernbane. Resten av transporten (7 prosent) ble fraktet på innenlandske vannveier (for eksempel elver og kanaler).

Veiens andel er nesten uforandret siden 2008 da den lå på 74 prosent.

Eurostat-tallene omfatter ikke godstransport på kysten

Merk at artikkelen fra Eurostat om markedsandeler bare omfatter innenlands godstransport og transportmåtene vei, jernbane og innenlandske vannveier. Markedsandelene til de forskjellige transportformene målt i tonnkilometer, ville sett betydelig annerledes ut hvis godstransport på kysten hadde vært med.

Ulik beregning av tonnkilometer

Tonnkilometertallet for lastebil som er benyttet i denne analysen er beregnet på en annen måte enn det som er vanlig i transportstatistikken. Dette betyr at transportarbeidet er fordelt på de landene hvor transportene faktisk utføres. Dette til forskjell fra den vanlige metoden, som baserer seg på bilenes nasjonalitet i landfordelingen av statistikken.

Jernbanen står sterkt i Baltikum

Det er i Irland, Hellas og Spania man benytter seg mest av veien til godstransport. I alle disse landene ligger veiandelen på over 90 prosent (på Malta og Kypros er andelen 100 prosent fordi det ikke finnes jernbane der). Motstykket er de baltiske landene, der andelen er langt lavere – i Estland 36 prosent, i Litauen 33 prosent og i Latvia kun 18 prosent. I disse landene ligger godsandelen som fraktes på jernbanen, på mellom tre og fire femdeler.

Også Sverige, Slovenia, Slovakia og Sveits har en relativt stor andel gods som fraktes med tog.

Nederland utmerker seg spesielt med tanke på transport vannveien med 47 prosent av godsmengden. Andelen er lik den som fraktes på nederlandske veier. Også i Romania og Bulgaria er vannveien sentral som godstransportåre – begge steder er andelen over 25 prosent. I Tyskland, Belgia og Luxembourg ligger andelen gods som fraktes vannveien, på over 10 prosent.

Mer fraktes i luften og sjøveien

Godsmengden som ble fraktet via flyplasser i EU i 2014, var på 14 millioner tonn. Det er 27 prosent mer enn fem år tidligere, men nivået i 2009 var særdeles lavt på grunn av finanskrisen som nettopp hadde rammet Europa.

Mest gods (4 millioner tonn) ble fraktet via tyske flyplasser, fulgt av Storbritannia (2 millioner tonn) og Frankrike (2 millioner tonn).

4 milliarder tonn gods ble fraktet sjøveien i 2014. Det er en liten økning på 2 prosent fra året før, men hele 10 prosent mer enn i finanskriseåret 2009. Nederland og Storbritannia hadde de travleste havnene, fulgt av Italia og Spania.

Tallet ble rettet 25. februar 2016. 

Kontakt