199290_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/maaned
199290
Klesprisene trakk KPI opp
statistikk
2015-10-09T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false
Konsumprisindeksen (KPI) viser prisutvikling og inflasjon for varer og tjenester. KPI for september 2015 var 0,6 prosent høyere enn i august.

Konsumprisindeksenseptember 2015

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Klesprisene trakk KPI opp

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,6 prosent fra august til september 2015, blant annet som følge av høyere priser på klær, elektrisitet og møbler. Bensinprisene trakk KPI motsatt vei. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,1 prosent i september 2015, opp 0,1 prosentpoeng fra august.

Konsumprisindeks 1998=100
Månedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)Indeks
August 2015 - September 2015September 2014 - September 2015September 2015
KPI Totalindeks0,62,1140,6
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer0,24,2135,3
Bolig, lys og brensel0,6-0,4169,1
Transport-0,50,4151,1
Kultur og fritid0,43,7124,0
Klær og skotøy5,33,455,4
 
KPI-JAE (juli 1999 = 100)0,83,1132,4
 
KPI etter leveringssektor
Andre norskproduserte konsumvarer0,6-3,0160,2
Importerte konsumvarer1,73,994,8
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor0,22,7217,3
Figur 1. Konsumprisindeksen. Endring fra samme måned året før

KPI-JAE viste en oppgang på 3,1 prosent de siste tolv månedene. KPI var 140,6 (1998=100) i september 2015, mot 137,7 i september året før. Det tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,1 prosent.

Månedsendring: Økte klespriser

Fra august til september steg KPI med 0,6 prosent, blant annet som følge av at klesprisene økte 5,8 prosent. Oppgangen i klesprisene kan ses i sammenheng med avslutningen av sommersalget, samt inntoget av høst- og vintervarer. Elektrisitetsprisene inkludert nettleie steg 3,6 prosent, men er med unntak av september 2012 på det laveste septembernivået siden 2007. Prisene på møbler, innredning- og dekorasjonsartikler økte 4,2 prosent.

Månedsoppgangen i KPI ble hovedsakelig dempet av nedgangen i bensinprisene. Bensinprisene falt for annen måned på rad, og har gått ned 8,2 prosent siden juli.

Tolvmånedersendring: Prisveksten på matvarer fortsetter

KPI økte med 2,1 prosent fra september 2014 til september 2015. Samlet steg prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 4,2 prosent og var den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersendringen. Matvareprisene alene steg 4,1 prosent, som er den nest høyeste tolvmånedersendringen på over seks år. Oppgangen skyldes blant annet frukt som i løpet av årets tre første kvartal har hatt en prisstigning på 15,2 prosent. Dette er den høyeste prisveksten for perioden siden 1995. Økte priser på sukker- og sjokoladevarer bidro også til økningen i matvareprisene.

Andre viktige bidragsytere til den positive tolvmånedersendringen var beregnet husleie for selveiere, samt økte priser på møbler og klær. Beregnet husleie for selveiere steg 2,3 prosent, mens konsumgruppen med møbler hadde en prisøkning på 10,6 prosent. Klesprisene økte 3,7 prosent fra september i fjor til september i år. Dette innebærer at klesprisene for første gang siden 2001 har hatt tre måneder på rad med en positiv tolvmånedersendring.

Til tross for oppgangen siste måned er kraftprisene fortsatt markant lavere i september i år, enn de var i september i fjor. Prisene på elektrisitet inkludert nettleien, har falt med 13,6 prosent siste tolv måneder. Lavere priser på blant annet drivstoff og teletjenester bidro også til å dempe veksten i KPI de siste tolv måneder. Energivarenes bidrag dempet tolvmånedersedringen i KPI med ett prosentpoeng.

Endring i tolvmånedersveksten: Matvarene trakk veksttakten litt opp

Tolvmånedersveksten i KPI var 2,1 prosent i september, opp 0,1 prosentpoeng fra august. Oppgangen i tolvmånedersveksten var hovedsakelig forårsaket av prisutviklingen på matvarer og varer til personlig pleie. Matvareprisene steg 0,3 prosent fra august til september i år, mens de falt 0,9 prosent i samme periode i fjor. Prisene på varer knyttet til personlig pleie steg mer fra august til september i år enn for tilsvarende periode året før.

I motsatt retning trakk prisutviklingen på drivstoff og smøremidler, som falt betydelig mer fra august til september i år enn i samme periode i fjor.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 3,1 prosent i september. Det er 0,2 prosentpoeng opp fra august. Hovedårsaken til oppgangen i KPI-JAE var den ovennevnte prisutviklingen på matvarer og varer til personlig pleie.