Billigere flyreiser

Publisert:

Prisene for Lufttransport med passasjerer var i 1. kvartal 2017 10,6 prosent lavere enn i samme kvartal året før. Sammenlignet med 4. kvartal 2016 minket prisene 4,5 prosent.

Billetter som har liten eller ingen fleksibilitet etter kjøp, sees på som rettet mot private reisende, mens fleksible billetter antas rettet mot forretningsreisende. Sammenlignet med samme kvartal i 2016 falt priser for «private reiser» 12,0 prosent, mens priser for «forretningsreiser» gikk ned 6,4 prosent. Siden 4. kvartal 2016, har privatreiser hatt en prisnedgang på 6,2 prosent, mens forretningsreiser derimot har hatt en oppgang på 1,0 prosent. Prisene for alle innenlandsreiser falt 11,1 prosent, mens priser for alle utenlandsreiser gikk ned 7,5 prosent i samme periode. Jevnført med 4. kvartal 2016 var det en nedgang på respektive 5,7 og 1,4 prosent.

Figur 1. Prisindekser for godstransport på vei og lufttransport med passasjerer. 2010=100

1. kv. 2006 1. kv. 2007 1. kv. 2008 1. kv. 2009 1. kv. 2010 1. kv. 2011 1. kv. 2012 1. kv. 2013 1. kv. 2014 1. kv. 2015 1. kv. 2016 1. kv. 2017
Godstransport på vei 83.0 83.8 85.1 86.5 88.5 89.8 90.8 91.7 95.0 97.1 99.0 99.8 99.8 99.1 99.4 99.3 99.6 99.6 100.1 100.7 102.0 103.2 103.7 104.1 106.2 106.4 107.3 107.9 108.4 108.4 109.6 110.1 111.0 111.1 111.0 112.0 112.8 113.6 113.6 113.4 113.6 113.7 114.4 113.6 114.9
Lufttransport med passasjerer 102.4 101.7 100.9 106.6 106.4 105.2 100.4 104.4 102.7 111.5 115.6 120.3 113.8 110.2 108.5 108.7 101.9 102.7 94.5 100.9 94.7 96.8 89.1 89.6 93.6 98.9 100.4 104.6 104.9 112.3 107.4 106.9 106.0 111.7 116.7 118.6 113.8 119.1 117.0 122.2 126.5 123.4 116.9 118.4 113.1

Figur 2. Prisindekser for tjenester tilknyttet transport og post og distribusjon. 2010=100

1. kv. 2006 1. kv. 2007 1. kv. 2008 1. kv. 2009 1. kv. 2010 1. kv. 2011 1. kv. 2012 1. kv. 2013 1. kv. 2014 1. kv. 2015 1. kv. 2016 1. kv. 2017
Lagring 84.6 85.3 85.6 86.5 88.9 89.7 90.6 92 94.3 95.9 96.8 97.8 100 100.4 98.4 98.6 99.8 99 98.5 102.6 100.2 98.9 98.5 98 94.6 93.5 93 92.9 95.2 95.4 95.5 96.4 97 96.2 96.6 96.6 99.3 98.9 99.3 99.8 103 103.2 103.6 102.4 103.8
Lasting og lossing 82.9 83.5 85.3 86.2 88.1 89.5 89.6 91.5 93.9 93.9 93.9 95.3 98.7 98.7 98.7 98.8 99.2 99.2 100.7 100.9 103.5 103.9 104 104.6 106 106.9 108.2 108.6 108.5 107.7 107.7 107.7 107.9 107.9 108.7 108.7 111 111 110.9 110.8 111.5 111.4 111.4 111.5 113.3
Post og distribusjonsvirksomhet 90 90.4 90.4 90.4 91.4 91.9 94.7 94.7 97.8 97.9 98 97.9 99.5 100.2 100 100 100.3 100.5 99.5 99.6 101.1 101 101 101.1 100.7 100.4 101 98.5 98.5 94.7 95.2 95.6 99.4 99.5 99.3 99.6 105.1 102.7 102.5 102.7 106.4 106.4 106.3 105.8 110.5

Prisøkning i Post- og distribusjonsvirksomhet

Totalindeksen steg 3,8 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2016. Fra 4. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017 økte prisene 4,4 prosent. Sammenlignet med samme kvartal i 2016 gikk delindeksen for Landsdekkende posttjenester opp 4,3 prosent. I perioden 4. kvartal 2016-1. kvartal 2017 steg denne delindeksen 5,4 prosent. Delindeksen Andre post- og budtjenester viste en prisøkning på 2,2 prosent fra 1. kvartal 2016 til1. kvartal 2017. Sammenlignet med 4. kvartal 2016 var stigningen 1,0 prosent.

Hva skiller tjenesteprisindeks for lufttransport fra konsumprisindeksen?

Konsumprisindeksen (KPI) og Tjenesteprisindeks for lufttransport med passasjerer (TPIL) er forskjellige:

  • TPIL beskriver utviklingen i den pris hos produsenten som sammen med volumet gir omsetningen. KPI beskriver utviklingen i prisen som konsumenten møter. Avvik skyldes gebyrer og avgifter som produsenten samler inn; MVA, sikkerhetsgebyrer, osv.
  • TPIL består av listepriser og volum. KPI samler inn priser ved å etterligne en antatt konsumentadferd, dvs. simulerer en bestilling for gitte reiser som holdes konstant mellom perioder.

 

Kontakt