Alt innhold for området natur og miljø

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Avgifter på klimagassutslipp dominerer miljøavgiftene

    I 2016 utgjorde avgifter på klimagassutslipp 48,1 prosent av miljøavgiftene. Dette er første gang at inntektene fra avgifter på klimagassutslipp er større enn inntektene fra veibruksavgiftene.

    Artikkel
  • Vi betaler mindre i bensin- og dieselavgifter

    Inntektene fra veibruksavgiftene på bensin og autodiesel falt med 5,8 prosent i 2016 og utgjør nå 15 milliarder kroner. Vi må helt tilbake til 2007 for å finne et lavere nivå.

    Artikkel
  • Industrien leverer over halvparten til materialgjenvinning

    I industrien oppsto det 0,9 millioner tonn vanlig avfall i 2015. 58 prosent av dette ble sendt til gjenvinning.

    Artikkel
  • Mapping attractive urban areas

    Notater 2017/31

    Publikasjon
  • Tettleiken aukar med tettstadstorleiken

    Jo større tettstaden er, jo tettare bur folk i sentrumssonene. Like fullt er det fleire gonger så mange tilsette som busette per kvadratkilometer i både by- og bygdesentera.

    Artikkel
  • Luftforurensning fra samferdsel

    Samlede utslipp av forsurende gasser fra veitransport er betydelig redusert i Norge og Europa fra 1990. Svevestøvutslippene fra veitransport i Norge er redusert med over 40 prosent siden 1990. Blyutslippene fra veitrafikk er redusert med hele 99 p...

    Artikkel
  • Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?

    Utslippene til luft fra samferdsel varierer med blant annet type kjøretøy og type drivstoff. I denne artikkelen gis en oversikt over utslippsfaktorer for ulike typer kjøretøyer og trafikksituasjoner.

    Artikkel
  • Klimagassutslipp fra samferdsel

    En vesentlig del av luftforurensningene skyldes forbrenningsutslipp fra transportmidler. Transport er derfor en betydelig kilde til utslipp av klimagasser, som gir økt drivhuseffekt. Dette gjelder særlig veitrafikk. I 2016 kom 37 prosent av utslip...

    Artikkel
  • Snart i mål med transportmålet for 2020

    I 2015 hadde Norge en fornybarandel i transport på nesten 9 prosent og vi har dermed nesten nådd målet for 2020. Dette til tross for en svært lav fornybarandel i transport opprinnelig.

    Artikkel
  • Dette er Norge 2017

    Hvor gamle er norske kvinner når de får barn? Hvor gamle blir vi, og hva dør vi av? Dette er noe av det du får svar på i den nyeste utgaven av «Dette er Norge».

    Publikasjon
  • Bruk av biodrivstoff i transport

    Forbruket av biodrivstoff i Norge mer enn doblet seg fra 2015 til 2016. I EU28 var det en jevn vekst i forbruket av biodrivstoff frem til 2012. Etter dette svinger forbruket en del fra år til år.

    Artikkel
  • Avgifter knyttet til transport

    De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner ble redusert med 3,5 prosent fra 2014-2015.

    Artikkel
  • Skog, fjell og vidde dominerer

    Skog, fjell og vidde dominerer Norges landareal. Omlag 2% av Norges landareal er bebygd, og av dette utgjør veg den største andelen.

    Artikkel
  • Vann- og grunnforurensning fra samferdsel

    Det var flere hendelser med akutt forurensning fra skip og landtransport i 2016 sammenlignet med året før. Ved flyplasser gjorde utfordrende vær med mye nedbør at bruken av avisingskjemikalier økte. Været kan også forklare økt forbruk av salt til ...

    Artikkel
  • Flere nordmenn utsatt for støy

    Antall nordmenn som er rammet av støy, fortsetter å øke og var i 2014 det høyeste på 15 år. Rundt 35 prosent er utsatt for støy fra veitrafikk, som er den største støykilden.

    Artikkel